voor een factuur die net te laat is betaald (maar ondertussen wel is betaald aan de opdrachtgever), kreeg ik onlangs een mail van een 'incassobureau X'. (Nou ja, incassobureau, het is een lokale bvba met enkel de zaakvoerder die wat mails met spellingfouten stuurt, maar dat ter zijde ).
Ik heb contact gehad met de opdrachtgever, en zij bevestigen ook dat ze het geld hebben ontvangen, en de openstaande factuur voldaan is, maar dat ik de kosten moet betalen aan 'incassobureau Y'.
Ik krijg dus een brief van een heel ander incassobureau dan waar de opdrachtgever het aan heeft doorgegeven.
Hoe weet ik of de mail van incassobureau X überhaupt echt is? Voor hetzelfde geld is het een scam . Moet een incassobureau kunnen bewijzen dat ze gemandateerd zijn? Voor het zelfde geld betaal ik de 40 euro aan bureau X, en komt bureau Y toch nog op de proppen...
Wat betreft de incassokosten, dit staat in de AV van de opdrachtgever:
Ze hebben de incassokosten opgenomen in hun AV, dus in theorie zijn ze wettelijk. Echter, in de AV staat 'de consument'. Ik heb dit op een BTW nummer gekocht om verder te verkopen. In dat aspect ben ik volgens mij geen consument, toch?In geval van onvolledige, niet - of laattijdige betaling van de factuur op de vervaldag zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling het factuurbedrag vermeerderd worden met de wettelijke interesten alsook met een forfaitaire schadevergoeding van 15%, met een minimum van €25. Tevens zal de consument gehouden zijn tot betaling van alle incassokosten – zowel de buitengerechtelijke als de gerechtelijke - waartoe de invordering van een onbetaalde factuur aanleiding kan geven. De buitengerechtelijke incassokosten ter inschakeling van een derde buiten gerechte-lijke procedure om, worden forfaitair vastgesteld op een bedrag gelijk aan 10% van het factuurbedrag, met een minimum van €40.
In hun eigen AV staat ook de definitie van een consument:
Thanks voor enige input!Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;