al dan niet recht van heterdaad in bewaking met bekende

kayleightje
Topic Starter

al dan niet recht van heterdaad in bewaking met bekende

#1 , 26 nov 2008 18:59

Ik ben zelf een bewakingsagente. Mijn vraag, kan ik als ik iemand die ik ken , op heterdaad op diestal betrap, blijf volgen enz enz , voorbij de kassa staande houden op verdenking van diefstal.

Het is vooral het feit dat het om een bekende ( kennis) gaat die dit betwistbaar maken of heb ik het mis?

Vriendelijke groet :wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 26 nov 2008 20:19

Ik dacht ergens ooit gelezen te hebben dat een bewakingsagent(e) geen politiebevoegdheden heeft.
Bewakingsagenten kunnen dan ook geen andere handelingen stellen dan deze die ieder burger ook mag stellen en de bevoegdheden die uitdrukkelijk
voorzien zijn in de bewakingswet.

kayleightje
Topic Starter

#3 , 27 nov 2008 16:31

Ja dat klopt, maar als je de nodige diploma's op zak hebt mag iemand als je aan het werk bent deze aanhouden op verdenking van diefstal, maar mag dat zoals in boven vermelde mail ook als je de persoon persoonlijk kent

grtjs

Reclame

j.demoor

#4 , 28 nov 2008 10:25

“Art.8...§ 8. De personen die activiteiten verrichten bedoeld in artikel 1 van deze wet, kunnen geen andere handelingen stellen dan deze die voortvloeien uit de rechten waarover iedere burger beschikt, alsmede deze bevoegdheden die uitdrukkelijk voorzien zijn in deze wet of haar uitvoeringsbesluiten...“(10 APRIL 1990. - Wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid).

Bij mijn weten bevat voornoemde wet of haar uitvoeringsbesluiten geen bevoegdheid tot ‘staande houden‘ voor de gewone bewakingsagent.

“Art.12...Behalve bij ontdekking op heterdaad kan niemand worden aangehouden dan krachtens een met redenen omkleed bevel van de rechter...”(17 FEBRUARI 1994. - De gecoördineerde Grondwet).

“Art.53.1.. In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.”(Nederlands Wetboek van Strafvordering).

Ik ken geen wet die bij ontdekking op heterdaad aanhouding door eenieder verbiedt. Rechtspraak hierover lijkt te ontbreken.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

kayleightje
Topic Starter

#5 , 28 nov 2008 12:47

Vriendelijk bedankt

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 dec 2008 19:45

iedereen mag ' bewarende maatregelen nemen' ...citizens arrest in het engels --- en is inderdaad voor en op iedereen van toepassing

dat houdt in dat men de verdachte mag tegenhouden en onmiddellijk de politie verwittigen

tijdstip van vrijheidsbeneming is dan het tijdstip van tegenhouden ( rechtspraak)

het verzet van een verdachte duw - slag maakt hiervan ( bij diefstal ) een diefstal met geweld

Terug naar “Andere”