Wij hebben van onze buur enkele dagen geleden een mailtje gekregen waarin stond dat ze het niet meer dan eerlijk vonden dat wij tussenkwamen in de tuinafsluiting die tussen onze twee percelen staat.
Ik schets even de situatie.
Wij hebben vorig jaar onze nieuwbouwwoning gebouwd en zijn dit jaar in april verhuisd. We hebben de bouwgrond 5 jaar geleden gekregen van onze ouders. Onze ouders hebben de grond in 1988 gekocht. De buren hebben 12 jaar geleden een afsluiting gezet (bekaertdraad) en hebben toen aan onze ouders gevraagd om bij te leggen. Omdat ze toen nog niet wisten wat ze met de bouwgrond gingen doen, hebben ze dat niet gedaan.
Nu vragen de buren dus een tussenkomst, de helft van het bedrag dat ze 12 jaar geleden betaalt hebben.
Nu zitten we er toch wat mee in onze maag omdat we nooit inspraak hebben gehad in wat soort omheining er zou gezet worden, omdat we 12 jaar geleden helemaal nog geen eigenaar waren van de bouwgrond, omdat een draad van 12 jaar geen nieuwe draad meer is terwijl ze toch de volle pot vragen, omdat ze dit via email vragen...
Hoe kunnen we dit best aanpakken? Wat lijkt jullie redelijk in dit verhaal? We willen hen ergens wel tegemoet komen maar het bedrag dat zij voorstellen vinden we wel teveel, door de opmerkingen hierboven, ik zou graag een tegenvoorstel doen maar ik wil ook de sfeer tussen de buren niet verpesten. Voorstel dat ik zelf heb is eventueel te rekenen met een afschrijving van 5% per jaar voor de kostprijs van de draad.
We konden wel een factuur krijgen voor onze btw-aangifte, hetgeen we helemaal niet snappen.
Alvast bedankt!