Leefloon krijgen als je spaargeld hebt?

ingridw63
Topic Starter

Leefloon krijgen als je spaargeld hebt?

#1 , 07 sep 2016 16:06

Ik krijg momenteel een ziekteuitkering, ben geopereerd aan mijn schouder, mijn werkgever heeft al te verstaan gegeven dat ik niet meer moet terugkomen, ik krijg mijn ontslag als ik meld dat ik terug kom werken, ik wil een opleiding volgen, maar ik heb ook geen recht op werkloosheidsuitkeringen, rechten opgezegd jaren geleden (stom), ik heb verleden jaar al eens leefloon gekregen, maar ben toen gaan werken .

Ik heb ook nog spaargeld, want als ik geen ziekteuitkering meer heb dan heb ik geen inkomen meer, het werk dat ik deed gaat niet meer wegens te zwaar, diploma heb ik niet.
Maar kan ik ondanks het spaargeld nog in aanmerking komen voor leefloon? Ik heb ergens gelezen van wel, maar dat er dan een aantal ´% afgaat? Is dat zo?

Het is een heel ingewikkelde situatie, als ik het herlees vind ik het zelf heel verwarrend :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Adriana

#2 , 07 sep 2016 16:28

Het is niet omdat je ooit geen werkloosheid uitkering wou dat je nu niet meer kan krijgen. Indien voldoende dagen gewerkt, heb je daar recht op.

Siegfried

#3 , 09 sep 2016 11:40

Wat versta je onder spaargeld? 5.000 EUR? 50.000 EUR? Het bedrag is van belang bij hun beslissing.

Reclame

tira00

#4 , 09 sep 2016 13:29

Ik dacht dat als je geld geërfd hebt, je eerst dit geld moet opleven voor je in aanmerking komt voor een leefloon.
Gewoon spaargeld dacht ik niet...

Siegfried

#5 , 10 sep 2016 10:34

Er is geen vrijstelling voor gewoon spaargeld. Ze doen een 'sociaal onderzoek' en gaan de stand van je rekening na.

jefke007

#6 , 10 sep 2016 11:21

het zou mij verwonderen dat ze inzage krijgen in de spaarrekeningen
iemand die zou vertellen dat zij 0,00 euro spaargeld heeft, en 2 miljoen euro op rekeningen heeft staan , zou m.i. door de mazen van het net kunnen glippen

Siegfried

#7 , 10 sep 2016 18:43

Ze doen een sociaal onderzoek en ze willen de uittreksels van je bank zien. Daar kan je al dan niet aan meewerken. Doe je het niet....

sloeberken

#8 , 10 sep 2016 19:10

Ze doen een sociaal onderzoek en ze willen de uittreksels van je bank zien. Daar kan je al dan niet aan meewerken. Doe je het niet....
Ze doen een onderzoek naar je inkomen en gezinssamenstelling, maar geen bankrekening.
Ik heb ook nog spaargeld, want als ik geen ziekteuitkering meer heb dan heb ik geen inkomen meer
Dan heb je recht op werkloze steun.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 10 sep 2016 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jefke007

#9 , 10 sep 2016 19:12

tja, je kan hen een rekening tonen met niks op, en een andere rekening verbergen met een groot vermogen op
( of gewoon zeggen dat je te arm bent om een rekening te hebben )

wanton

#10 , 13 sep 2016 16:51

Men mag spaargeld hebbenom toch leefloon te trekken. Leefloon is een inkomen dat gegeven wordt als er geen andere bron van inkomen is.Ongeacht hoeveel spaargeld men heeft , en die barema's gelden voor iedereen. Het OCMW zal wel rekening houden met ontvangen intresten,want dat is een inkomen. Ook een dikke erfenis op zich is geen beletsel voor leefloon. Wees wel steeds eerlijk to. het OCMW.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

zibarrie

#11 , 13 sep 2016 20:54

Men mag spaargeld hebbenom toch leefloon te trekken. Leefloon is een inkomen dat gegeven wordt als er geen andere bron van inkomen is.Ongeacht hoeveel spaargeld men heeft , en die barema's gelden voor iedereen. Het OCMW zal wel rekening houden met ontvangen intresten,want dat is een inkomen. Ook een dikke erfenis op zich is geen beletsel voor leefloon. Wees wel steeds eerlijk to. het OCMW.

Wat meebrengen?

identiteitskaart
bewijzen van uw bestaansmiddelen, waaronder:
- bewijzen van actuele inkomsten van alle gezinsleden
- overzicht van uw spaargelden en van de mensen waarmee u samenwoont.

Dus uiteraard kan dat een invloed hebben.

evdaefje1808

#12 , 29 sep 2016 18:49

Als je wordt ontslagen, heb je mogelijks toch recht op werkloosheidsuitkering.

Bij de berekening van het leefloon, wordt er rekening gehouden met een fictieve interest van je spaargeld. Je krijgt dan minder leefloon. Je moet zeker niet eerst je spaargeld opleven.
De berekening vind je hier: http://www.mi-is.be/nl/faq/wordt-voor-d ... betrokkene

Terug naar “Andere”