Examen is op dag X, helaas zijn er 5 studenten ziek. Geen probleem er ligt gelukkig al een tweede examen klaar op dag Y. 3 studenten komen hun examen inhalen, helaas zijn de 2 anderen nog steeds ziek. Hoeveel reserve examens moeten er in uw verhaal opgesteld worden?
Gewoonlijk blijft wel een moment voor een inhaalexamen beperkt tot één moment.
Ik heb het als ombuds ooit meegemaakt dat de ouders van een student bij mij kwamen eisen om absoluut een nieuw herexamen te organiseren voor hun dochter want anders zou ze haar jaar moeten overdoen. Na overleg met de prof van het bewuste vak, bleek dat ze op 3 weken tijd naar 4 inhaalexamens van het bewuste vak haar kat met een ziektebriefje had gestuurd. De ouders hebben hun protest uiteindelijk opgegeven toen ze te horen kregen dat de uitslag van het bewuste examen er eigenlijk niet meer toe deed.
Met dit kleine fait divers wil ik gewoon maar aantonen dat het onmogelijk is om een regeling te voorzien die in praktijk altijd haalbaar is.
Breek me de bek niet open over wat ik al allemaal de revue heb zien passeren
Gelukkig geef ik les aan niet al té grote groepen, en is de situatie van de studenten in kwestie me meestal genoegzaam bekend. Het mag eigenlijk niet, maar als je dan iemand ziet die al een behoorlijk brokkenparcours heeft afgelegd, waarvan je 'in de wandelgangen' bij de collega's al gehoord hebt dat hij al drie hoofdvakken heeft verprutst, dan is dat een ander geval dan iemand die écht een acute koortsopstoot heeft gehad, net op de dag van het éne examen dat hem of haar scheidt van zijn diploma.
Ik probeer dan altijd eerst even met de student in kwestie te mailen om na te gaan of hij of zij het zinvol acht om een inhaalexamen te doen. Als het alleen maar is 'om maar eens te proberen', dan probeer ik er op in te praten om zijn of haar tijd liever in een ander vak te steken; ik publiceer na het examen altijd een modeloplossing met sleutel, dus als het alleen maar is om te zien hoe het examen in zijn werk gaat, geeft dat al een redelijk accuraat idee.