Re: Digital Nomad
Citeer Franciscus
Bericht door Franciscus » 03 Sep 2016 20:41
Geen inwoner van België dan worden zoals reeds geschreven uw Belgische identiteitskaart en of paspoort en uw rijbewijs ongeldig en als dusdanig ook internationaal gesignaleerd als dusdanig. U zal in geen enkele luchthaven nog kunnen inchecken of over grenzen gaan waar men die documenten vraagt. En gezien de koppeling van steeds meer systemen ziet vb de politie daar ook direct dat ook uw Belgische nplt ongeldig is.
Dit dus volstrekt onjuist. Paspoort blijft
ALTIJD GELDIG zolang de vervaldatum niet is verstreken. Idem voor identiteitskaart= deze blijft
geldig na uitschrijving. Dat blijft zo tot vervaldatum. Paspoort en identiteitskaart kan je heel eenvoudig in een Belgische ambassade aanvragen in het buitenland(enkel EU natuurlijk), dan zet je daar even je adres bij een vriend.
Idem voor rijbewijs:
dat blijft natuurlijk ook geldig. In EU landen kan je die eenvoudig omwisselen naar een rijbewijs van dit land(dit lukt niet in de US of Canada). Maar nogmaals:
PASPOORT,RIJBEWIJS en IDENTITEITSKAART BLIJVEN GELDIG
Nadert je paspoort de vervaldatum, bijvb minder dan een jaar en je bent nog in België, laat deze dan nog gauw vervangen en schrijf je dan uit. Zo zit je weer goed voor 7 jaar.
Ben je al verhuisd, geen probleem: Dan zet je even je adres voor enkele weken bij een vriend of familielid in België en vraagt zodra je bent ingeschreven in het bevolkingsregister van die gemeente.
Nog zo een zever: Ik woon al jaren niet meer in België en heb nog steeds een wagen met Belgische nummerplaat waar ik volledig legaal heel af en toe mee naar België rijd= post wordt doorgestuurd naar mijn zus en ik betaal dan ook de verkeersbelasting en verzekering ieder jaar, en 1 keer rij ik er in België mee naar de keuring: allemaal geen enkel probleem, enkel wanneer politie me eens tegen hield, vroegen ze in welk land ik woon en dan sloten ze af "tja, voor de rest is alles ok, u mag vertrekken"
Dus uitschrijven uit de bevolkingsregisters en dat Belgenland verlaten(een aanrader trouwens): Belgische nummerplaat blijft geldig, ook na 100 jaar zolang je de Belgische verkeersbelasting en Belgische verzekering betaalt en 1 per jaar jij of iemand met die auto naar de keuring laat gaan.
Natuurlijk mag je slechts hooguit
officieel6 maanden in de meeste EU landen met je eigen wagen rondrijden maar ben je niet ingeschreven als inwoner, kan niemand je wat maken. Ik rij al jaren zo door meerdere landen(weliswaar EU) en geen enkel probleem bij politiecontroles.
Dus laat je niet van de wijs brengen. Heb je voldoende geld om enkele jaren van te leven, gewoon doen. Niets te verliezen.