Winkeldiefstal met administratieve boete OF liever pv ???

BelRom
Topic Starter

Winkeldiefstal met administratieve boete OF liever pv ???

#1 , 12 aug 2008 19:44

Hallo,

Vorige week vertelde een goede vriend van me dat ie aagehouden werd door een security-guard in een winkelketen voor diefstal ...
Bij de aandacht die ik schonk aan het beluisteren van zijn versie moest ik vaststellen dat ook ik al een paar keer geluk gehad heb !!!

Verhaal:
Een probleem met krakend geluid bij het openen van de garagepoort noodzaakte hem naar een winkel-keten te gaan voor vernieuwing van de stalen kabel waar de tegengewichten van de poort aan vasthangen te vernieuwen.
Een buur had hem verteld: of de kabel is ergens versleten, of 1 van de wieltjes is aan vervanging toe ...
Vermits het vrij omslachtige werk voor de demontage van dit laatst ging hij naar de winkel-keten voor vernieuwing van de kabels ...
Daar aangekomen natuurlijk geconfronteerd worden met x aantal varianten besluit hij 10 cm af te knippen van 1 bepaalde kabel die wellicht deugde (verkoper had geen tijd voor hulp).
Hélaas ... er niet bij stilgestaan te hebben dat dit als diefstal aanzien zou worden loopt hij nog geruime tijd de winkel rond & richt zich tenslotte naar de kassa's (met het goedje in de hand) waar hij staande gehouden wordt ...
Men vroeg hem gewillig te volgen, wat hij ook deed. Op weg naar een luguber lokaaltje vraagt hij de security-guard wat het probleem is & deze maakt hem attent op winkeldiefstal!
Ze stellen een document op, vragen identiteit ... dwingen hem 1 lopende meter kabel te betalen (wat in mijn ogen logisch is daar dit per meter verkocht wordt) en leggen hem een bijkomende administratieve boete van 25 euro op. Plots bleek een verkoper op te duiken met de restant kabel (90 cm) ...
Volgens zijn verhaal wou hij gewillig die ene meter kabel betalen doch diende hij bijkomende de 25 euro op te hoesten zoniet zouden ze de politie verwittigen en zou het adhv een pv wellicht véél duurder uitkomen met gevolg: vermelding diefstal op goed gedrag en zeden & parketkosten enz.
Onder dwang en wellicht ook schrik betaalde hij dus 25,60 cent !!! Maw: 25 euro administratieve kosten en 60 cent voor de meter kabel.
Logischer wijs is zijn daad een diefstal ... doch, nietsvermoedend en zonder voorbedachte rade (wees nou eerlijk: met 10 cm kan je geen garagepoort herstellen (2 x 6 meter nodig) wou hij enkel met dit "staaltje" testen of door slijtage het wieltje niet om een dikkere kabel vroeg ...
Op vraag om duplicata te verkrijgen van het document heeft men dit geweigerd ... had hij blijkbaar geen recht toe!
Mijn insziens moet men het clienteel inlichten dat men bij diefstal of de politie oproept of een administratieve boete oplegt en dit uithangen vooralleer je de winkel betreed, niet? Evenals het bekijken van handtas ... als je dan de winkel betreed je met een zogenaamd "stilzwijgend akkoord" instemt dat men dit vraagt aan de kassa en dit dan niet meer mag weigeren toch?!
Vermits hij na die afhandeling nog even napraat met de security-guard weet deze hem te vertellen: ja, eigenlijk begrijp ik u wel hoor, maar ja, het is mijn job, zou anders op de vingers getikt worden MAAR voel u niet slecht mijnheer ... met een grijs wist hij eraan toe te voegen dat hij diezelfde dag nog iemand voor een moer opgepakt had ...

Moraal van't verhaal:
Bij betreden van een winkelketen is het raadzaam naar de infobalie te gaan en een document te eisen die aantoont dat u met iets naar binnen gaat om te "testen" of u het met de aangeboden producten wel opgelost kan krijgen ...
Indien u met een moertje naar de winkelketen stapt voor een bijhorende vijs te vinden moet u met de dikte van de vijs rekening houden en dat kan u meten, doch is de draad die hierop getrokken zit soms verschillend ... en dan kan u wellicht een paar keer heen en weer gaan om de juiste vijsjes te vinden ...
Dus: wees altijd op je hoede, met je eigen gerief kan je ook aangehouden worden alszijnde diefstal?!

Gevraagd advies:
Mocht men weigeren om copie van dat document?
Moet een winkelketen de gedragscode niet uithangen + vermelding gevolgen?
Mag men zomaar met dwang / dreigende uitspraken voor verdere vervolgen hopen dat de klant een boete betaald bovenop de zogenaamde ontvreemde artikelen?
Kan men ipv een copie van het diefstaldocument hem afschepen met een kasticket met 0,60 cent kabel & 25 euro "fictieve artikelen" de laan uitsturen?
Had hij er al dan niet beter van afgekomen met een tussenkomst van de politie & wat kan hij eventueel doen voor die administratieve kost, die in mijn ogen, toch beduidend overdreven is?!

Begrijp dat ik niet echt een mening kan geven daar ik 1 versie van het verhaal hoorde, doch een richtlijn wens met wat kan en juist niet kan ... een "dief" die nog rechten heeft is sterk, maar in zijn geval is "diefstal" wel een héél zwaar woord me dunkt om dan nog eens die boete met dwang in zijn eigen voordeel zoals ze dit zo mooi omschrijven, op te leggen!

Graag reactie aub adhv verwijzing naar wetsartikel of zo ...

Hij is er echt in gedaan en loopt nu met die diefstalstempel rond ... allé, het gevoel toch ...

Hopende op een reply ...

Greettzzz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
IrisS

#2 , 17 aug 2008 17:32

Ik vind dit een bijzonder raar verloop. Bij mijn weten kan men de man niet beschuldigen van diefstal vóór hij de kassa gepasseerd is. Uit uw verhaal begrijp ik dat hij dat niet deed. Anders had men hem bij de kassa attent kunnen maken op het feit dat men een meter kabel diende te kopen. Zolang men in de winkel loopt met de goederen duidelijk in de hand is er helemaal niks gestolen (noch poging tot).

Bovendien - als het werkelijk zijn bedoeling was te stelen - dan voorziet het strafrecht nog ziets als 'spontane terugtred'. Dat impliceert dat zolang het misdrijf niet gepleegd is, de persoon nog kan afzien van het misdrijf (in zijn geval de resterende 90 cm halen en betalen).

Dus tenzij hij voorbij de kassa was met de kabel, kan hier mijn inziens geen sprake zijn van diesftal.

Het was misschien niet zo slim dit te ondertekenen. Normaal moet men je wel een afschrift ter beschikking stellen als je dit vraagt en vanzelfsprekend kan je lacht neerleggen bij de winkeldirectie en politie.

BelRom
Topic Starter

#3 , 17 aug 2008 18:12

Hey,
Dank voor je reactie.
Nu, hem kennende ... wil hij graag teruggrijpen op dit nogal arrogant gedrag / optreden / manier van klantenbehandeling ...
Mocht hij klacht indienen tov de winkeldirectie / politie, kunnen ze hem dan niet meer opzadelen met een pv of verdere kosten?
Tot nu toe heeft hij die "boete" moeten ophoesten ... en bijkomend het onprettige gevoel waarmee hij rondloopt.
Zag hem dit weekend en nog had ie het erover ... kan er best op inkomen dat ie zich zo voelt, zou me ook niet zo prettig voelen, maar ja.
Thx alvast voor de reply !!!
Greettzzz

Ik vind dit een bijzonder raar verloop. Bij mijn weten kan men de man niet beschuldigen van diefstal vóór hij de kassa gepasseerd is. Uit uw verhaal begrijp ik dat hij dat niet deed. Anders had men hem bij de kassa attent kunnen maken op het feit dat men een meter kabel diende te kopen. Zolang men in de winkel loopt met de goederen duidelijk in de hand is er helemaal niks gestolen (noch poging tot).

Bovendien - als het werkelijk zijn bedoeling was te stelen - dan voorziet het strafrecht nog ziets als 'spontane terugtred'. Dat impliceert dat zolang het misdrijf niet gepleegd is, de persoon nog kan afzien van het misdrijf (in zijn geval de resterende 90 cm halen en betalen).

Dus tenzij hij voorbij de kassa was met de kabel, kan hier mijn inziens geen sprake zijn van diesftal.

Het was misschien niet zo slim dit te ondertekenen. Normaal moet men je wel een afschrift ter beschikking stellen als je dit vraagt en vanzelfsprekend kan je lacht neerleggen bij de winkeldirectie en politie.

Reclame

prutsinneke

#4 , 14 sep 2008 15:52

Ik ben zelf bewakingsagent en kan je met zekerheid het volgende zeggen:

Zolang hij de kassa niet gepasseerd is is dit GEEN diefstal
Ook kunnen ze hem enkel tegengehouden hebben indien hij op heterdaad betrapt is.
De bewakingsagent die hem heeft tegengehouden moet hem dus de draad hebben zien afknippen, en dan hem niet meer uit het oog verloren hebben tot voorbij de kassa.
Is dit wel het geval dan kan je vriend klacht indienen tegen deze agent en zal hij niets moeten betalen.
Ook de 25€ administratieve boete is niet wettelijk.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 nov 2008 09:59

zolang de meerdere kassa's niet gepasseerd is kan men niets zeggen - ( is rechtspraak) ( type supermarkt)
((hierop zijn wel uitzonderingen maar dat zou ons te ver leiden)
De winkelbewaker heeft GEEN bevoegdheid als er niets gebeurd is- een voorstel tot administratieve boete?? is strafbaar. ( onder bedreiging goederen of gelden laten overhandigen)

Klacht indienen bij de politie tgo de bewakingsfirma en tgo de winkel
indien rechtsbijstandsverzekering kan je daar een advocaat krijgen

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”