Vorige week heb ik een accidentje gehad met een bus PUR schuim.
Het ventiel van de bus ging stroef en ik drukte met twee handen om de spuitbus toch in gang te krijgen.
Om een lang verhaal kort te maken: het ventiel was defect en sloot niet meer toen ik losliet.
Heel mijn terras zat onder het schuim.
Met aceton en reinigingsmiddel heb ik het meeste kunnen verwijderen. Toch waren er nog sporen merkbaar op de aluminium ramen.
Ik ben naar de doe-het-zelfzaak gereden en heb "PU Remover" van merk X gekocht omdat op de verpakking staat "Kan zonder gevaar voor aantasting gebruikt worden op schrijnwerk uit aluminium (ook gelakt) en uit PVC." (In de winkel had ik oorspronkelijk de Engelse tekst gelezen: "[...] without any danger for a harmful effect on the surfaces."
Terug thuisgekomen het product aangebracht op de restsporen, 30 minuten laten inwerken (gebruiksaanwijzing: 30 tot 60 minuten) en volgens de instructies verwijderd. Weg waren de restjes PUR, en weg was de lak van mijn ramen!
Via mail heb ik de uitleg naar merk X gestuurd, met de vraag voor een tussenkomst (nog niet eens de volledige kost of werkuren!) voor verf om mijn ramen opnieuw te lakken.
Begin deze week belde iemand van merk X me op: "Op onze technische fiche staat dat je het product eerst moet testen op een onopvallende plaats," en daarmee was de kous af.
Ik heb het product als particulier gekocht. Ik héb helemaal geen technische fiche en dus geen boodschap aan diegene die hij heeft.
Toen ik opnieuw de verpakking heb bestudeerd, zie ik inderdaad nà de Product Properties (waarin staat veilig voor alu ramen) en de gebruiksaanwijzing in kleine lettertjes: "Indien mogelijk eerst op een onopvallende plek aanbrengen bij wijze van voorafgaendelijk test." (sic)
Zover heb ik niet gelezen. Wat voor mij van belang was, was of het product geschikt was voor mijn ramen (werd beantwoord in de eerste paragraaf op de verpakking; "zonder gevaar voor aantasting.") en de gebruiksaanwijzing. Pas verderop staat die waarschuwing vermeld.
Oorspronkelijk wou ik een symbolische tussenkomst in de verf, een sorry, en dat men overweegt om in de toekomst de tekst op de verpakking te veranderen.
Door het degoutante gedrag van de persoon aan de telefoon (lachte mij uit en noemde me nét geen idioot omdat ik hun verpakking klakkeloos geloofde), wil ik nu eigenlijk wel een vergoeding voor een professioneel schilder OF ik doe het zelf met volledige vergoeding van de verf én werkuren.
Maak ik een kans?