1 opmerking wel: gezien de patient in kwestie bij bewustzijn was en volgende zin:
"Haar spraak is zwaar aangetast waardoor ze slecht een aantal klanken kan zeggen (lo en la) en basiswoorden, zoals ja, nee, merci.
Ze reageert nog goed op onze ja-nee-vragen als we korte zinnen gebruiken en herkent ons nog allemaal. (familie, buren, dokter,,,) Ook foto's kijken lukt prima en ze beweegt nog goed haar linkerarm en linkerbeen. Zichzelf optrekken lukt ook nog."
lijkt me dat ze nog in staat was om zelf beslissingen te nemen. In theorie zou ze dus zélf beslist kunnen hebben om alle verdere behandelingen stop te zetten. In dat geval heeft de arts bij mijn weten geen verplichte verantwoording af te leggen tegenover familieleden. Ze kan immers geëist hebben om alle communicatie over haar behandeling met familie stop te zetten. Het is een mogelijkheid, al lijkt het me dat dit hier wel niet echt aan de orde is.
De vraag is natuurlijk hoe de arts bewijst in dat geval dat hij de toestemming had van de patiënt. Een geschreven verklaring of verklaring in bijzijn van een neutrale persoon lijkt me in dat geval (en gezien de linkerarm nog beweegde) wel aan te raden, maar ik ken de juridische verplichtingen hieromtrent niet. .
In dit geval zal een goeie arts op zijn minst zorgen dat hij zelf juridische volledig is ingedekt en correct handelt.
Bovendien zal hij zorgen dat hij aan de nabestaanden kan bewijzen dat de procedures gevolgd heeft en dat het de uitdrukkelijke wens was van de patiënt om de behandeling niet nodeloos te rekken...
In theorie hoeft hij zich misschien niet te verantwoorden bij de nabestaanden, maar als hij 2 hersencellen heeft zal hij dit uiteraard wel doen, want een verdachtmaking van uit de familie kan hem wel in moeilijkheden brengen met extra controles en verhoren enz...