Pony in woonwijk tuin

PGe
Topic Starter

Pony in woonwijk tuin

#1 , 01 nov 2008 14:15

Zijn er beperkingen in het houden van ponies/paarden in een tuin van een woonwijk ? De tuin is ongeveer 400 m2 groot, en volledig omringd door "traditionele" tuinen.
Onze buren hebben de intentie om hun tuin als paarde weide in te richten, wij vermoeden dat dit (vooral zomers) voor en stof geurhinder kan zorgen.
Vandaar de vraag dus .. hebben zij hiervoor een vergunning of toestemming nodig ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paling

#2 , 01 nov 2008 15:45

hebben zij hiervoor een vergunning of toestemming nodig ?
mijn pony staat regelmatig bij mij in de tuin of in de stal thuis . mijn buur heeft 2 paarden en een pony die zowat alle dagen van de weide bij hem thuis op stal staan en daarnaast heeft men 7 ezels .ik heb nog niemand horen klagen . integendeel heel wat kinderen komen op mijn hof spelen .

PGe
Topic Starter

#3 , 10 nov 2008 16:08

mijn pony staat regelmatig bij mij in de tuin of in de stal thuis . mijn buur heeft 2 paarden en een pony die zowat alle dagen van de weide bij hem thuis op stal staan en daarnaast heeft men 7 ezels .ik heb nog niemand horen klagen . integendeel heel wat kinderen komen op mijn hof spelen .
De vraag was niet of er veel klachten kwamen op paarden in een woonwijk ...
De vraag is of je een vergunning nodig hebt om paarden (permanent) in een woonwijk tuin te houden ?

ik dacht dat je op dit forum juridsch advies kreeg...
persoonlijke meningen mag je natuurlijk wel ventileren ...maar die hebben in deze minder belang, aangezien omgevingen en randvoorwaarden danig kunnen verschillen.

Reclame

akromah

#4 , 12 nov 2008 11:23

PGe, je bent aangenaam en gezellig !

paling

#5 , 12 nov 2008 12:30

ik dacht dat je op dit forum juridsch advies kreeg...
persoonlijke meningen mag je natuurlijk wel ventileren ...maar die hebben in deze minder belang, aangezien omgevingen en randvoorwaarden danig kunnen verschillen.
zelfs indien alles wettelijk in orde is kan u zich nog altijd beroepen op art. 544 van het burgerlijk wetboek wanneer u hinder hebt van die pony .

u kan het vergelijken met het houden van een haan perfect wettelijk in orde . maar wanneer die s'nacht's roept de rechter kan beslissen dat de haan weg moet .

Art. 544. Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.

Beachcomber

#6 , 12 nov 2008 14:37

Buiten wat Paling hier stelt moet men ook kijken naar gemeentelijke verordeningen. Het kan zijn dat er een politiereglement bestaat op het houden van vee in bepaalde gebieden (het kan zijn dat dit verboden is of onderworpen aan voorwaarden in zondes die ingekleurd zijn als woonwijken). Dat kan u best eens bespreken met uw wijkagent.

U kan zich naast art. 544 BW ook beroeben op art. 1384 (?) BW, zijnde de aansprakelijkheid van de eigenaar voor schade door dieren die onder zijn macht staan toegebracht.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 nov 2008 18:59

in stedelijke omgeving is (meestal) een beperking op het houden van neerhofdieren - met beperking van schofthoogte en aantallen

daarbij kan het verboden zijn om koterijen neer te zetten in een tuin en kunnen er regels zijn van afsluitingen

ook kan het commerciele aspect sterk aan banden worden gelegd

dus raadpleeg de gemeentelijke codex en uw vredegerecht

Terug naar “Archief”