Wat mag je als beroepskost rekenen?

bebo5
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wat mag je als beroepskost rekenen?

#1 , 01 aug 2016 19:31

Hallo allemaal,

Ik ben een student met een onderneming. Mijn onderneming is volledig e-commerce. We hebben grote websites waar wij advertenties op zetten en deze maken zo'n goed 2000-4000 euro per maand.

Omdat ik nog een student ben, ben ik nog steeds ten laste bij mijn ouders. Ik heb een VOF opgericht om al het geld dat ik verdien op de rekening van de onderneming te houden tot ik volledig afstudeer en niet meer ten laste ben. Als mijn inkomen als student te hoog zijn wordt de belasting van mijn ouders verhoogd en valt mijn studiegeld enz weg.

Ik heb helemaal geen inkomen van de onderneming dus ik probeer toch zoveel mogelijk als beroepskost te rekenen ipv geld te lenen van mijn ouders.

Hoe ver mag ik gaan met de beroepskosten? Mag alles als beroepskost worden gerekend? Waarvan kan de BTW worden teruggetrokken?

Nog een vraagje hiernaast. Situatie: Ik heb een laptop die ik niet meer gebruik omdat ik een betere heb aangekocht. De laptop was aangekocht voor ik de onderneming had en is dus persoonlijk. Kan ik de laptop van mijn eigen overkopen aan de onderneming? M.a.w een persoonlijke bezitting verkopen aan mijn eigen onderneming.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 01 aug 2016 20:04

Denk dat je best een goede boekhouder neemt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Fiskalize
Contacteer: Website

#3 , 03 aug 2016 11:28

Beroepskosten = alle uitgaven gedaan om belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en die u kan verantwoorden door middel van bewijsstukken! de lijst is eindeloos
Sommige kosten zijn echter nooit of slechts gedeeltelijk aftrekbaar ( bijv boetes 0% of beroepsmatige restaurantkosten 69% ..... dat is werk voor uw boekhouder)
Indien je bepaalde grenzen niet overschrijdt kan je ook als student jezelf een loon uitkeren zonder kindergeld of studiegeld te verliezen, je kan dan ook ten laste blijven van je ouders (voor een gedetailleerde berekening zoek je best een boekhoudkantoor)
Je kan privé goederen verkopen aan je vennootschap, zolang dit gebeurt aan de huidige normale marktwaarde. indien je voor meer dan deze waarde zou verkopen zal het verschil als voordeel alle aard (lees extra loon) bij u belast worden, met alle gevolgen van dien.
Als je een laptop verkoopt aan je vennootschap en je kan niet aantonen dat deze 100% beroepsmatig wordt gebruikt, zal je belast worden op een voordeel alle aard (in dit geval 180€ per jaar)
Ook voor andere dingen die je vennootschap koopt en die je (deels) privé gebruikt, zal je belast worden op een voordeel alle aard.

Reclame

bebo5
Topic Starter

#4 , 08 aug 2016 00:02

Beroepskosten = alle uitgaven gedaan om belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en die u kan verantwoorden door middel van bewijsstukken! de lijst is eindeloos
Sommige kosten zijn echter nooit of slechts gedeeltelijk aftrekbaar ( bijv boetes 0% of beroepsmatige restaurantkosten 69% ..... dat is werk voor uw boekhouder)
Indien je bepaalde grenzen niet overschrijdt kan je ook als student jezelf een loon uitkeren zonder kindergeld of studiegeld te verliezen, je kan dan ook ten laste blijven van je ouders (voor een gedetailleerde berekening zoek je best een boekhoudkantoor)
Je kan privé goederen verkopen aan je vennootschap, zolang dit gebeurt aan de huidige normale marktwaarde. indien je voor meer dan deze waarde zou verkopen zal het verschil als voordeel alle aard (lees extra loon) bij u belast worden, met alle gevolgen van dien.
Als je een laptop verkoopt aan je vennootschap en je kan niet aantonen dat deze 100% beroepsmatig wordt gebruikt, zal je belast worden op een voordeel alle aard (in dit geval 180€ per jaar)
Ook voor andere dingen die je vennootschap koopt en die je (deels) privé gebruikt, zal je belast worden op een voordeel alle aard.
Dus ik mag zogoed als alles betalen als onderneming zolang ik een factuur of ander bewijs heb? Wat zou dan het nut zijn om een loon uit te keren? Ivm de loon uitkering, Ik weet dit. Ik ben vrij dicht bij deze limieten omdat ik ook nog als student heb gewerkt begin dit jaar.

Ik wil echt zoveel mogelijk betalen in de naam van de onderneming ipv geld te lenen of naar mijn spaarrekening te gaan.

Fortuin

#5 , 08 aug 2016 02:02

Zolang het, realistisch gezien, beroepsinkomsten kan genereren, is het aftrekbaar. Bijvoorbeeld: de aankoop van een jacht kan in uw geval niet, maar kan mogelijk wel voor iemand die €500,000 per jaar binnenbrengt.

jef007

#6 , 08 aug 2016 10:47

fout, als dat jacht niets te maken heeft met zijn beroepsactiviteit, is het jacht niet aftrekbaar

bebo5
Topic Starter

#7 , 08 aug 2016 12:36

Zolang het, realistisch gezien, beroepsinkomsten kan genereren, is het aftrekbaar. Bijvoorbeeld: de aankoop van een jacht kan in uw geval niet, maar kan mogelijk wel voor iemand die €500,000 per jaar binnenbrengt.
Wat aftrekbaar is heb ik al een idee van. Mijn vraag is wat ik gewoon kan aankopen op de onderneming zonder deze van de BTW af te trekken.

Bv McDonalds, Cinema, enz. Allemaal overdreven voorbeelden natuurlijk..

Fortuin

#8 , 08 aug 2016 13:52

fout, als dat jacht niets te maken heeft met zijn beroepsactiviteit, is het jacht niet aftrekbaar
Waarop baseer je je? Akkoord, discussie is mogelijk over het feit of een bepaalde kost en/of afschrijving belastbare inkomsten tot gevolg kan hebben, maar m.i. kan je deze kosten wel aftrekken mits voldoende onderbouwing.

Voorbeeld: stel, je bent een zelfstandig beursmakelaar die een investeringsfonds van €XXm beheert. Je ontvangt elk jaar €500,000 - €1m aan inkomsten voor het beheren van dit fonds. Elke nieuwe (vermogende) klant neem je mee om eens rond te varen. Enkele dagen / weken later beslissen ze bepaalde gelden onder te brengen bij dit fonds. De logische redenering zou zijn dat dat jacht wel degelijk heeft bijgedragen in de beslissing om gelden ter beheer te geven aan de beursmakelaar; bijgevolg zijn aan alle voorwaarden van artikel 49 voldaan.

Het is een extreem voorbeeld, maar zo zijn er duizenden situaties waarbij je wel bepaalde kosten kan aftrekken, hoewel op het eerste zicht niet mogelijk. Natuurlijk betaal je daar ook nog een deel voordeel alle aard op bij privégebruik.
Laatst gewijzigd door Fortuin op 08 aug 2016 14:10, 5 keer totaal gewijzigd.

Fortuin

#9 , 08 aug 2016 13:54

Wat aftrekbaar is heb ik al een idee van. Mijn vraag is wat ik gewoon kan aankopen op de onderneming zonder deze van de BTW af te trekken.

Bv McDonalds, Cinema, enz. Allemaal overdreven voorbeelden natuurlijk..
Dat kan, maar dan moet je de vennootschap daarvoor vergoeden. Persoonlijk zou ik dat niet doen. De boekhouding kan je beter proper houden. Een 'lapmiddel' dat je kan gebruiken is geld lenen op een rekening courant, van de vennootschap. Die gelden schrijf je gewoon over van de rekening van de vennootschap op je persoonlijke zichtrekening. Daarop betaal je (zonder het opstellen van een correct contract) een hoge rentevergoeding van ongeveer 10%. Maar een lening is geen belastbaar inkomen. Desnoods kan je die rekening courant aanzuiveren binnen enkele jaren, als je niet meer ten laste bent van je ouders, bijvoorbeeld via een dividend.

Mits het opstellen van een formele leningsovereenkomst zou je normaal gezien wel moeten kunnen lenen van de vennootschap aan 3-5%, in plaats van de normale rentevergoeding die de fiscus neemt van +- 10% op een gewone rekening courant.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”