Hoe "waterdicht" is dit contract?

Fien2808
Topic Starter

Hoe "waterdicht" is dit contract?

#1 , 02 aug 2016 09:36

Goedemorgen

Ik wist niet precies in welke categorie dit thuishoorde, dus post ik mijn vraag hier even.
Ik volg een soort training bij een therapeute en ik overweeg om hiermee te stoppen. Ik ga niet te diep in op de redenen, maar intussen word ik persoonlijk aangevallen en openlijk vernederd door de organisatrice zelf, wat me toch net een brug te ver gaat.

Ik vraag mij af hoe volledig dit contract is. Wat zijn volgens jullie mijn mogelijkheden?
Hierbij de inhoud:

Bovenaan: onze gegevens
Startdatum: 25 juli 2015 einde: juli 2017

Ik, XXX, bevestig hierbij dat ik me definitief inschrijf voor geheel de training van XXX. De cursus start op 25 juli 2015. Mijn maandelijkse betaling start op 8 juli 2015 en eindigt op 8 juli 2017.
Ondergetekende XXX, voorafgegaan door tekst "goedgekeurd en gelezen".
-handtekening-

Algemene voorwaarden: onze facturen zijn betaalbaar op vermeld rekeningsnummer. Vanaf de vervaldag is zonder voorafgaande ingebrekestelling de wettelijke verwijlintrest toepasbaar en een administratieve vergoeding van 5% van het factuurbedrag, met een minimum van €30,-. Alle aanmanings- en inningskosten vallen steeds ten laste van de klant. Bij geschillen zijn alleen de rechtbanken van ons rechtsgebied bevoegd.

Noot: de einddatum heeft ze zonder officiële contractwijziging aangepast.
Enkel ik heb dit ondertekend, bovengenoemde persoon niet.

Alvast bedankt voor uw tijd en antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 aug 2016 09:54

Hoe bedoel je dit? De datum die gedrukt stond op het document, heeft ze doorgehaald en een andere datum geschreven? Als daar geen paraf van jou bij staat, kan je die wijziging op het document betwisten (aangezien deze wijziging aangebracht is NA het ondertekenen door jou).

Verder bewijst het document wat het vermeld. Ik zie wel dat er geen prijs vermeld staat. Het contract stipuleert dus niet hoeveel je maandelijks zal betalen. Geen idee of dat bedrag in een ander document gestipuleerd staat?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fien2808
Topic Starter

#3 , 02 aug 2016 09:56

Hoe bedoel je dit? De datum die gedrukt stond op het document, heeft ze doorgehaald en een andere datum geschreven? Als daar geen paraf van jou bij staat, kan je die wijziging op het document betwisten (aangezien deze wijziging aangebracht is NA het ondertekenen door jou).
Nee, de data zijn door haar verplaatst, waardoor de einddatum een 4tal maanden vroeger valt. Dit werd niet aangeduid op het contract en verandert in sé niets aan het te betalen bedrag.

Reclame

Fien2808
Topic Starter

#4 , 02 aug 2016 11:55

Verder bewijst het document wat het vermeld. Ik zie wel dat er geen prijs vermeld staat. Het contract stipuleert dus niet hoeveel je maandelijks zal betalen. Geen idee of dat bedrag in een ander document gestipuleerd staat?
Excuus, dat staat er dus wel op. Stukje vergeten kopiëren:

"Maandelijks betaal ik de som van €80 via overschrijving naar het nummer ..."

Franciscus

#5 , 04 aug 2016 21:35

En wat voor diploma heeft die therapeute?

Hier vindt u bv betrouwbare therapeuten
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 7424,d.d2s

Fien2808
Topic Starter

#6 , 05 aug 2016 15:41

En wat voor diploma heeft die therapeute?

Hier vindt u bv betrouwbare therapeuten
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 7424,d.d2s
Wel, ik vind ze niet terug op de zoekpagina's via jouw link. Ze heeft een bachelor gezinswetenschappen en verder bijkomende sessies gevolgd voor allerhande onderwerpen. Heeft dat invloed op mijn vraag?

eylis

#7 , 05 aug 2016 16:08

Op basis van de informatie die je geeft kan ik het volgende adviseren: met een "therapeute" die trainingen geeft en je een zeer slecht gevoel geeft (je zegt zelf: je persoonlijk aanvalt en/of vernedert) kan je moeilijk nog een constructief leerproces en samenwerking komen om effectief iets bij te leren. Je blokkeert. Zelfs al gaat dit maar over een "gevoel" dat je hebt; er worden hier geen exacte vakken of talen aangeleerd. Het is een training op het vlak van (wat ik denk) intermenselijke vaardigheden en interactie. Als dat echt totaal niet klikt, heeft dat geen zin. en zou de trainer zelfs het intiatief moeten nemen om samenmet jou te beslissen deze 'training" stop te zetten. Maar goed, dat doet ze dus niet. Als ik in jouw plaats was, passeerde ik langs mijn huisdokter, legde het uit (je ervaart grote stress bij deze training, je voelt je psychisch niet ok tijdens deze confrontaties) en hij kan gerust (zonder dat het fraude is) een certificaat uitschrijven dat je niet in staat bent de lessen te volgen. Je stuurt een AS naar de "therapeute" mét het doktersbewijs dat je om medische redenen de lessen niet meer kan bijwonen en bijgevolg je contract op zegt. Voor zover ik de sitautie kan inschatten is dit iemand die cursussen geeft, maar geen gecertificieerde therapeute. Ik dacht dat die wetgeving dit jaar verstrengd is. "echte" therapeuten moeten minstens een master hebben....

Franciscus

#8 , 05 aug 2016 19:31

Een therapeute die een contract afsluit van een jaar?
En dit met commerciële voorwaarden.

Een therapeut wordt meestal sessie per sessie betaald of over een korte periode ...dat is mijn ervaring.

Heb enkele maanden geleden nog zo'n therapeut meegemaakt - kostenplaatje € 2000... en dat voor een diagnose na de info van cliënt zelf te hebben gekregen ... persoon in kwestie is gekend is circuit en (nu) ook (nog beter) bij de recherche van zijn politiezone.
Staat trouwens op internet met allerlei producten die totaal niet (kunnen) helpen.
Enkele mij gekende dokters kenden betrokkene en zijn praktijken.

Franciscus

#9 , 05 aug 2016 21:09

Wat is het bedrag per maand en per sessie?
In hoeveel exemplaren is het contract opgesteld?
Bent u de enigste deelnemer of is het een groep;
Slecht gelezen is twee jaar..... persoonlijk vind ik dat al raar.
Staat er ergens een clausule dat men kan stoppen gedurende die periode.

Als men cursussen volgt bij vb de Kern https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... h6Ch6wuTUQ
Dan weet men waar men aan begint.

Een therapeute die iemand vernederd ......

Fien2808
Topic Starter

#10 , 05 aug 2016 21:33

Wat is het bedrag per maand en per sessie?
In hoeveel exemplaren is het contract opgesteld?
Bent u de enigste deelnemer of is het een groep;
Slecht gelezen is twee jaar..... persoonlijk vind ik dat al raar.
Staat er ergens een clausule dat men kan stoppen gedurende die periode.

Als men cursussen volgt bij vb de Kern https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... h6Ch6wuTUQ
Dan weet men waar men aan begint.

Een therapeute die iemand vernederd ......
Het bedrag per maand is 80 euro. Dit omdat het om een totaalbedrag gaat van 1920 voor 2jaar, maar dat is voor velen onbetaalbaar zo ineens natuurlijk. Het is in groep, maar er zijn er al 3 van de 5 weg/uitgezet/gestopt... waarvan 2 ook reeds in juridische procedure. We zijn dus maar met 2 en omdat het groepsopdrachten zijn werkt ze ook hiermee op mijn gemoed. Want door mijn "schuld" is er geen groei voor de ander. Het contract hebben we allebei, maar enkel ik tekende. Nuja, toch op mijn exemplaar, maar het lijkt me raar dat mijn exemplaar geen paraf van haar heeft en het hare wel.

Geen clausule, alles wat op het contract staat heb ik hier neergezet. Maar ze vertelt wel soms dat de anderen toch moeten blijven betalen en dat ze er incassobureaus en haar advocaat op zet. Maar van een ex-deelneemster hoor ik dat ze na 1 brief vd advocaat, niks meer van de therapeut hoorde. Bizarre boel allemaal.

Franciscus

#11 , 05 aug 2016 21:53

Normaliter moet u een door haar ondertekend contract hebben dat hetzelfde is ( vormvereisten) dan het hare. Ook zij had moeten schrijven datum en gelezen en goedgekeurd. Staat er ergens een Riziv nr op of een BTW of ondernemingsnummer. Vermoedelijk een privé initiatief en niet ingebed in een grotere structuur - waar bv ook psychotherapeuten en psychologen werken.???
Zij voldoet mijn inziens al niet aan de voorwaarden van een contract.
Van de 5 deelnemers zijn er al 3 weg... hoe kan men nog van een groepsessie spreken? Persoonlijk ben ik van mening dat zij hierdoor ook niet meer aan de voorwaarden voldoet gezien groepswerken nu niet eer mogelijk zijn. U bent door dit gegeven ook niet peer in staat echt in groep aan uw probleem te werken.
ik zou trouwens alle gesprekken nu opnemen - u geeft uzelf toestemming het gesprek op te nemen en dan bent u wettelijk in orde.
is zij aangesloten bij een organisatie van therapeuten en zo ja welke?
Waarom eens niet met de drie afhakers contact opnemen en gezamenlijk optreden?

Hier dus vermoedelijk gestudeerd. https://www.odisee.be/nl/gezinswetenschappen
ontbreekt haar duidelijk wat mij betreft aan empathie. Nochtans een zeer belangrijk iets in dat beroep en in de beroepsmogelijkheden die op de website worden aangegeven.

Fien2808
Topic Starter

#12 , 05 aug 2016 22:01

Normaliter moet u een door haar ondertekend contract hebben dat hetzelfde is ( vormvereisten) dan het hare. Ook zij had moeten schrijven datum en gelezen en goedgekeurd. Staat er ergens een Riziv nr op of een BTW of ondernemingsnummer. Vermoedelijk een privé initiatief en niet ingebed in een grotere structuur - waar bv ook psychotherapeuten en psychologen werken.???
Zij voldoet mijn inziens al niet aan de voorwaarden van een contract.
Van de 5 deelnemers zijn er al 3 weg... hoe kan men nog van een groepsessie spreken? Persoonlijk ben ik van mening dat zij hierdoor ook niet meer aan de voorwaarden voldoet gezien groepswerken nu niet eer mogelijk zijn. U bent door dit gegeven ook niet peer in staat echt in groep aan uw probleem te werken.
ik zou trouwens alle gesprekken nu opnemen - u geeft uzelf toestemming het gesprek op te nemen en dan bent u wettelijk in orde.
is zij aangesloten bij een organisatie van therapeuten en zo ja welke?
Waarom eens niet met de drie afhakers contact opnemen en gezamenlijk optreden?

Hier dus vermoedelijk gestudeerd. https://www.odisee.be/nl/gezinswetenschappen
ontbreekt haar duidelijk wat mij betreft aan empathie. Nochtans een zeer belangrijk iets in dat beroep en in de beroepsmogelijkheden die op de website worden aangegeven.
Er staat wel een btw nummer op.
Ik probeer alle telefonisch contact tot een minimum te beperken, ik wil alles in geschreven woord.

Ik ga hiermee verder aan de slag. Het is inderdaad zoals je zegt een privé initiatief. In de online zoekfuncties van erkende therapeuten vind ik haar nergens terug.

Ik heb reeds met 2 van de 3 contact gehad. De contactgegevens van de 3de vond ik recent. Ze willen hier voorlopig niet gezamelijk mee verder gaan, maar we zien wel hoe het escaleert. In ieder geval weiger ik om nog verplicht te worden nog x keer 80 euro naar haar over te hevelen. Zeker nu ze mij ook nog eens publiekelijk aanvalt. Dat vind ik absoluut geen manier van doen voor iemand die me zou moeten helpen.

Franciscus

#13 , 06 aug 2016 19:12

zie ook mijn PB
Hier is die persoon blijkbaar in opgeleid.
http://skepp.be/nl/apparatuur/metatron-4025-hunter

Zegt voor mij voldoende.
Trouwens iemand die zich 'healer' noemt ....

Terug naar “Andere”