financieel vraagje

tina36
Topic Starter

financieel vraagje

#1 , 07 nov 2008 14:42

hallo,kom hiervoor de eerste maal met een vraag-jes
al razen er duizenden door mijn hoofd
deze week kreeg ik een kortgeding voor echtscheiding, wel onverwacht
we zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel
hoe kan ik mijn persoonlijke bankrekening veilig stellen ?
volgende week is er boedelbeschrijving v/e notaris
wat doe ik hiermee?
heb wel een advocaat gevonden, maar was bij eerste afspraak al na 10 min buiten
is dit normaal?
dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tina36
Topic Starter

#2 , 09 nov 2008 00:14

is er niemend die mij raad kan geven
indien niet op forum, prive berichtjes zijn meer dan welkom
ik en mijn 4 kindren zijn heel ongerust en bang
bedankt alvast

Rebel-with-a-cause

#3 , 09 nov 2008 11:54

Concrete antwoorden zijn in deze situatie (vooral wegens gebrek aan informatie) moeilijk te geven.
Je kan zelf veel opzoeken en beantwoorden op volgende sites:
Onze wegen scheiden.
Tweehuizen.
Goudi, Gescheiden Ouders Dienstbetoon door Informatie.

Reclame

j.demoor

#4 , 11 nov 2008 10:11

Indien de echtscheidingsprocedure nog niet is ingeleid geldt : “Art.584.De voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg doet, in gevallen die hij spoedeisend acht, bij voorraad uitspraak in alle zaken...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).Zie verder art.1035-1041 Ger.W.

Indien de echtscheidingsprocedure wel is ingeleid geldt : “Art.1280...De voorzitter van de rechtbank...rechtsprekend in kort geding, neemt, in iedere stand van het geding, tot de ontbinding van het huwelijk op verzoek van de partijen of van een van de partijen of van de procureur des Konings kennis van de voorlopige maatregelen die betrekking hebben op de persoon, op het levensonderhoud en op de goederen, zowel van de partijen als van de kinderen...”(Ger.W.).

Onder het wettelijk stelsel geldt : “Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :...4. alle goederen waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling.”(Burgerlijk Wetboek).

Indien u niet kan bewijzen dat uw ‘persoonlijke bankrekening’ tot uw eigen vermogen behoort in de zin van art.1399 B.W.,dan wordt het saldo van die rekening geacht gemeenschappelijk vermogen te zijn.

De voorzitter van de rechtbank kan beslissen wie tijdens de (komende) echtscheidingsprocedure over de tegoeden van die rekening al dan niet kan beschikken.

Onderzoek dus zorgvuldig de tekst van het vonnis in kort geding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

tina36
Topic Starter

#5 , 12 nov 2008 12:33

dank JD voor uw antwoordt
rekening intussen ok

hoe gebeurt en boedelbedschijving precies,wordt er
ook naar het linnen en kledij en dekens gekeken???

Terug naar “Echtscheiding”