garantie tweedehandswagen

mava105
Juridisch actief: Nee

Re: garantie tweedehandswagen

#16 , 20 jul 2016 20:14

[ Gent 12 december 2011, NJW 2012, 602.
NJW wil zeker zeggen Nieuwjaarswens? :lol:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#17 , 20 jul 2016 20:40

Nieuw Juridisch Weekblad - Wolters Kluwer
Gent 12 december 2011

Consumentenkoop - consument - gebrek aan overeenstemming - herstel

Een natuurlijk persoon die een voertuig in hoofdzaak voor privé-doeleinden gebruikt, kan als een consument beschouwd worden. De verkoper is aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bij de levering aanwezig is en zich binnen de twee jaar na de levering manifesteert. Het blokkeren van de motor zodat de auto niet meer kan rijden, is een gebrek aan overeenstemming.

Gent 12 december 2011, NjW 2012, 602.

Gaat volgens mij niet over een tweedehandswagen.

helle

#18 , 21 jul 2016 10:56

En ik heb ook eens een tweedehandswagen gekocht in een"Garage te Charleroi" , In Mechelen stond ik al stil, ook veel verborgen gebreken, bestek laten opmaken in merk garage, garage in Charleroi verwittigd, geen herstelling, naar adv. ... rechtbank in Wallonië, Uitspraak na 2 jaar. Na 2 jaar kunnen de defecten niet meer vastgesteld worden, en ik heb geen gerechtsdeskundige of VAB -expert / technicus een onpartijdig bestek laten maken ! Ik heb nooit met deze wagen gereden, wel 2 jaar op mijn parking gestaan ! "Belgische Justitie"

Reclame

Van Camp

#19 , 21 jul 2016 11:50

Gent 12 december 2011

Een natuurlijk persoon die een voertuig in hoofdzaak voor privé-doeleinden gebruikt, kan als een consument beschouwd worden. De verkoper is aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bij de levering aanwezig is en zich binnen de twee jaar na de levering manifesteert. Het blokkeren van de motor zodat de auto niet meer kan rijden, is een gebrek aan overeenstemming.

Beste,

Voor een diepgaande analyse van het arrest, zal u het tijdschrift moeten raadplegen.

Mvg,

Van Camp

Van Camp

#20 , 21 jul 2016 14:22

[ Gent 12 december 2011, NJW 2012, 602.
NJW wil zeker zeggen Nieuwjaarswens? :lol:
Beste,

U, als forumlid, die hier op het forum zogenaamd “juridisch advies” verstrekt, maar de letters NjW niet erkend als afkoring van een gekend juridisch tijdschrift, doet bij mij de wenkbrauwen fronsen.

mvg,

Van Camp

mava105

#21 , 21 jul 2016 14:42

Ik kende die afkorting wel, maar zag er een ludieke zinspeling in. Mag dat ook al niet. Misschien heb je de lachende smilie niet gezien? Ik bedoelde hier enkel mee dat TS zich misschien een nieuwe wagen had gewenst gezien de kerstperiode..
Ter info: ik ben geen jurist, zoals de meeste hier.

Van Camp

#23 , 23 jul 2016 12:24

Gent 12 december 2011

Beste,

Gaat evenwel over een tweedehandsauto (zie knipsel hieronder):

Afbeelding

Mvg,

Van Camp

JPV
Juridisch actief: Ja

#24 , 25 jul 2016 08:22

Beste,

Een consument die zich - ten onrechte (niet bewust van de hiërarchie van de regeling) - tot een andere garagist wend voor herstelling, kan de kosten hiervan terugvorderen van de verkoper – Gent 12 december 2011, NJW 2012, 602.

Mvg,

Van Camp
probleem is natuurlijk wel dat je moet bewijzen dat het defect bestond... aanvaardt elke rechter dat elk herstel het oorzaak is van een defect die onder garantie ligt en niet van een bvb ongeval of fout handelen van de consument?

De verkoper moet immers ook de mogelijkheid hebben om het defect te betwisten of de oorzaak bij de consument te leggen.

MCpistolee
Topic Starter

#25 , 29 jul 2016 11:13

beste,

alvast bedankt voor de reacties.

nu maandag gaat de wagen terug naar mijn garagist wegens een gerammel rechtsvooraan.
Breng ik beter eerst de verkoper op de hoogte en stel ik de herstelling uit?

LeenW

#26 , 29 jul 2016 11:17

Ja, en de verkoper mag dit ook door een andere garagist laten doen.

Van Camp

#27 , 29 jul 2016 16:36

beste,

alvast bedankt voor de reacties.

nu maandag gaat de wagen terug naar mijn garagist wegens een gerammel rechtsvooraan.
Breng ik beter eerst de verkoper op de hoogte en stel ik de herstelling uit?
Beste,

Geef de verkoper de kans om zelf tot herstelling over te gaan om geschil achteraf te voorkomen, hoewel u dit niet verplicht bent volgens artikel 1649 quinquies BW.

Mvg,

Van Camp

Terug naar “Consumenten Koop”