"Slechte ouders moeten aan de pil"

roderidder
Topic Starter
Contacteer: Website

#1 , 30 okt 2008 12:40

Marjo van Dijken
Hebben ouders bij hun eerste kind bewezen dat ze slechte opvoeders zijn? Dan mogen ze geen nieuw kind nemen, als het aan het Nederlandse Kamerlid Marjo van Dijken ligt. Zij wil de vrouwen van zulke koppels verplichten de prikpil te nemen. Krijgen ze toch een kind, dan wordt dat geplaatst.

Het wetsvoorstel van het Kamerlid van de Partij van de Arbeid doet in Nederland heel wat stof opwaaien. Van Dijken kondigde haar idee drie jaar geleden al aan, maar bracht het nu weer ter sprake naar aanleiding van de dood van een Nederlandse baby die door zijn verstandelijk gehandicapte ouders was verwaarloosd. Voor het voorstel daadwerkelijk ingediend wordt, moeten experts nog toetsen of het wettelijk haalbaar is.

Kinderopvoedster Marijke Bisschop reageert geschokt op het bericht. “Ik krijg er koude rillingen van. Dit is wel heel drastisch. Er is in België en Nederland zoveel mogelijkheid tot hulp en preventie. Een kind wordt nooit zomaar afgenomen.”

"Discriminerend en stigmatiserend"
Ook moraalfilosoof Herman Nys van de universiteit van Leuven reageert afkeurend. “Het zou een heel grote inmenging van de staat in het privéleven zijn.” Hij maakt ook enkele kanttekeningen.

“Je kan een vrouw toch niet dwingen een prikpil te nemen. Hoe zou dat dan gaan? En wie bepaalt vanaf wanneer er sprake is van mishandeling? Zo’n wet zal ook automatisch achtergestelde milieus stigmatiseren. In betere milieus zal er ook sprake zijn van kindermishandeling, maar misschien gebeurt dat daar subtieler. Het idee is ook discriminerend, want de man blijft buiten schot. Het legt de consequenties van de falende opvoeding op de vrouw.”

bron: http://www.gva.be/she/jij_en_je_gezin/a ... 36331DC4F2}

RR

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 04 nov 2008 12:56

Politici die met idiote wetsvoorstellen voor de dag komen zou men moeten kunnen euthanaseren....

dieke

#3 , 04 nov 2008 17:18

Politici die met idiote wetsvoorstellen voor de dag komen zou men moeten kunnen euthanaseren....
En dan verlies je zelf je kind, en word je helemaal niet goed van het zoveelste nieuws over het zoveelste kind dat door zijn ouders tot de dood toe verwaarloosd, mishandeld,... werd, terwijl jij je zo gewenste kind niet mocht houden. Ik vind dit wetsvoorstel dus helemaal zo gek niet. Er kan natuurlijk wel ernstig gesleuteld worden aan de precieze 'criteria', maar een ouder die zijn kind op zulke manier de dood injaagt, moet men voor mijn part zeer zeker verbieden nog kinderen te krijgen.

Reclame

mapleleiah

#4 , 04 nov 2008 21:07

En dan verlies je zelf je kind, en word je helemaal niet goed van het zoveelste nieuws over het zoveelste kind dat door zijn ouders tot de dood toe verwaarloosd, mishandeld,... werd, terwijl jij je zo gewenste kind niet mocht houden. Ik vind dit wetsvoorstel dus helemaal zo gek niet. Er kan natuurlijk wel ernstig gesleuteld worden aan de precieze 'criteria', maar een ouder die zijn kind op zulke manier de dood injaagt, moet men voor mijn part zeer zeker verbieden nog kinderen te krijgen.
Dat vind ik ook.

Als je wil adopteren (omdat het je niet gegund is op de natuurlijke manier een kindje te krijgen), word je aan de ergst mogelijke onderzoeken, examens en wachtperiodes onderworpen. Maar de eerste de beste nietsnut kan zwanger worden en een kind op de wereld zetten ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

roderidder
Topic Starter

#5 , 05 nov 2008 01:39

Dergelijke oneliners hebben het voordeel dat je geen 50..100..150+ blz. moet gaan lezen over over m.b.t. essentie van Dieke's pleidooi "de precieze criteria'"

Zelf sluit ik me aan bij Lex, maar vind wel dat we als maatschappij ons moet en kunnen permiteren om bepaalde vrouwen het wel erg lastig te maken om zwanger te geraken. Om een concreet voorbeeld te geven. Als men niet eens het besef van bestaan heeft dan kan men ook niet in staat zijn om een kind op te voeden. Zo iemand dient men te beschermen ! Doet men dit niet dan wordt het zonder verdere commentaar en bot uitgedrukt een kweekkonijn.

Nee geen prikpil ! Wel onze beste zorgen geven, wel zonder sex.

Wat Lenny schrijft is helemaal waar, maar eigenlijk kan ik link niet leggen waar het hier om gaat. Wat mij betreft twee verschillende zaken.

Code: Selecteer alles

Maar de eerste de beste nietsnut kan zwanger worden en een kind op de wereld zetten ...

Tja waar leggen we onze grenzen?
Bij een fokstier is de bedoeling duidelijk ...
Omdat hij beter is, levert het zaad voor kalfjes die meer gespiert gezonder en smakelijker zullen zijn

Maar
Komt er ooit een generatie die genetisch gemanipuleerd en enkel voortkomend uit een soort "supperzaad" en een selectie doorstaan heeft van iemand die James Bond in alles overtreft? Geen twijfel mogelijk dat kan! Ja die generatie is beter, zal de 100 meter nog sneller gaan lopen en economisch zo een succes zijn dat ... er minstens oorlog moet van komen. Wat te denken van een horrorfilm waar het zaad van een tiran, een despoot of een dictator het enige middel is om legaal zwanger te geraken?

Eigenlijk kunnen we m.i. niet verder omdat die preciese criteria niet kennen.

Blijft een vraag voor mij. Hoe gaan we juridisch hier mee om de dag van vandaag?

Heeft een rechter al vaak beslist van "U wel mevrouw, U mag van mij kindjes kopen, en U mevrouw U mag het niet van mij omdat ... !"

RR

ps: en U meneer, U mag na Uw misdrijf terug de maatschappij in op voorwaarde dat U medicatie trouw bent >>chemische castratie : dit zijn pillen. <<

dieke

#6 , 05 nov 2008 07:32

Het is natuurlijk niet zwart-wit en zeer zeker is mijn mening op dit moment heel erg gekleurd.

Een voorbeeldsituatie die mij meteen tebinnen schiet, als we het hebben over criteria en waar die zouden moeten beginnen en stoppen... Automatisch zou ik vanuit mijn eigen overtuiging zeggen: nee, het kan niet de bedoeling zijn dat er wordt ingegrepen in het privé-leven van mensen. Men kan bv. niet zeggen tegen een mama van een gezin dat sowieso al op de rand van de maatschappij leeft dat ze niet nog een kind extra mag opvoeden met elke dag honger. Maar het is toch moeilijk te verkroppen als ik dan mijn vriendin hoor, een mama die haar tweede dochtertje op dezelfde manier heeft verloren als ik mijn derde zoon. Zij werkt op een OCMW en krijgt daar regelmatig gezinnen over de vloer die het financieel erg moeilijk hebben, heel wat kinderen hebben,... Het is een getypeerd plaatje, maar we moet nu ook niet onze kop in het zand steken voor het feit dat zulke families bestaan. Mijn vriendin is de laatste weken al een paar keer totaal overstuur geweest door wat sommige mama's dan zelf bij haar op haar bureau zeggen: met de zwangerschapstest in de hand vertellen ze haar dat ze hopen dat die zwangerschap misloopt, want dat ze niet nog een kind willen.

Pleit dit voorbeeld nu voor verplichte prikpil? Nee. Het pleit eerder voor het gratis verstrekken van voorbehoedsmiddelen. Dat geldt natuurlijk voor elke samenleving waar mensen zelf beseffen dat het beter is niet nog een kind in dezelfde omstandigheden op de wereld te zetten, maar niet de middelen hebben om dat te voorkomen.

Waar ik het wel erg moeilijk mee heb, is de vraag of het verantwoord is om mama's en papa's die hun kindje/baby/... vermoord hebben, nog kinderen te 'laten krijgen'. Als ik dan even mijn eigen situatie opzij zet, moet ik bekennen dat het ook niet kan dat men zulke ouders verplicht de pil zou geven o.i.d. Ook mensen die andere mensen buiten hun familie vermoord hebben, krijgen in onze maatschappij immers nieuwe kansen, na een gevangenisstraf.

Dus: het wetsvoorstel is inderdaad waarschijnlijk totaal onhaalbaar, zelfs als je over criteria begint na te denken en die duidelijk omlijnd zou krijgen. Wat het wetsvoorstel wel zou kunnen bewerkstelligen, is dat het debat eens eindelijk geopend wordt over de huidge preventiemaatregelen omtrent dit onderwerp.

Als ik over België spreek bv. ben ik nog steeds erg verbolgen over het feit dat wij bij de doodgeboorte van onze jongen, geen kat hebben gezien van Kind en Gezin. Wanneer je kindje levend geboren wordt, staan ze bij wijze van spreken al aan je bed wanneer je pas bevallen bent. Misschien ook nodig, zeker bij een eerste kindje. Maar waar waren ze op het moment dat mijn man en ik zo onverwacht geconfronteerd werden met de dood van ons kindje?

Wij hebben het geluk gehad dat onze eigen ouders zo sterk waren dat zij onze oudste kindjes (4 en 2) die eerste periode hebben opgevangen. Ikzelf was nog niet in staat een aardappel te schillen. DE voedingsbodem voor kinderverwaarlozing werd in ons gezin zeer zeker gelegd toen onze jongste zoon overleed. Als wij onze ouders niet zouden gehad hebben op dat moment, zouden onze oudste kinderen misschien wel honger geleden hebben.

Waar zitten al die instanties dan op zulke momenten dat er een duidelijk signaal is dat er wel eens kinderen in gevaar zouden kunnen zijn?

Lex

#7 , 05 nov 2008 09:57

Is de financiële toestand van vele van die probleem gevallen niet de kern van de zaak?

Ik ken een alleenstaande moeder met 3 kinderen die te lui is om haar gat op te heffen en fier is dat ze al 11 jaar stempelt. Haar werkloosheidsuitkering staat amper op de rekening of er schiet al niets meer van over.

Zou men er niet beter aan doen om dergelijke gevallen, die aan de rand van de maatschappij leven, beter te begeleiden? Leren omgaan met geld lijkt me een beter alternatief dan een verbod op kinderen krijgen. Eventueel, voor een bepaalde periode, enkel nog de levensnoodzakelijke hulp aanbieden en daarmee bedoel ik eten en kledij.

Ok, er zijn ook ouders die in de armoede geraken zonder dat ze zelf kunnen schuld aan hebben maar laten we ergens beginnen.

Een andere bedenking, óók adoptieouders kunnen…op termijn…slechte ouders blijken! Wat gaat men die geven? De prikpil voor wie onvruchtbaar is…t’zal nogal een indruk maken zeker?

Ik vind het een zéér eng idee om op die manier aan geboortebeperking te doen, uit dit voorstel moet blijken dat de maatschappij de pedalen kwijt raakt en de politiek met LAPmiddelen het probleem wil oplossen.

Tot slot…idd. wat is een slechte opvoeding? Waar gaat men de lijn trekken? Is een opvoeding niet ingegeven door maatschappelijke, culturele of religieuze ideeën/achtergronden?

Het prikpil (wets)voorstel is te dom te voor woorden!

roderidder
Topic Starter

#8 , 05 nov 2008 17:07

Hier moet ik echt mijn best doen om standpunt te nemen

Blijkbaar zit er genoeg in mij om te zeggen ...

Nee als één van je kinderen zodanig verwaarloost hebt met de dood tot gevolg. Dan stel ik mij de vraag of het niet beter is (voor de kinderen die gaan komen) dat in een aantal gevallen van overheidswege het mogelijk wordt (tijdelijk? vb. zolang de straf duurt)) het onmogelijk gemaakt wordt om nog kinderen te krijgen (die toch geplaatst gaan worden)

Wat ik van Lex nog niet weet is van het standpunt m.b.t. de chemische castratie

RR

roderidder
Topic Starter

#9 , 05 nov 2008 17:13

Een kind wordt nooit zomaar afgenomen
Zelf herriner ik toch een koppel dat terug op het rechte spoor is gekomen na een moeilijke periode en die mij heel oprecht overkwamen.

Als ik die ouders aanhoorde op de rechtbank dan had ik toch rillingen van hoe komt dat nu dat het gerecht dit niet recht gaat trekken en inderdaad..."het is nu al zo lang voor je kinderen dat het beter voor hun is dat ze daar blijven ... als advies van het OM voor de jeugdrechter"

RR

Terug naar “Actuele Thema's”