Ik werk sinds november 2015 19 uur per week(momenteel zijn dat er 21) als huishoudhulp met dienstencheques. Ik ben dit werk uit noodzaak begonnen omdat ik ook nog een zelfstandige activiteit heb en ik de hoge lasten van een hoofdberoep niet kan dragen(mijn zaak brengt maar een goede 250 euro netto op per maand).
Binnen mijn hoofdberoep zijn er, vooral tijdens vakantiemaanden zoals juli en augustus, nog al eens huishoudens die op vakantie vertrekken waardoor ik die dag in principe economisch werkloos ben. Ik ben me gaan inschrijven bij de hulpkas(bij gebrek aan een vakbond), maar al snel kreeg ik van de RVA een antwoord in het genre van "wij hebben besloten u uit te sluiten voor uitkeringen". Ik heb thans duidelijk gemaakt dat mijn inkomen uit deze activiteit beperkt is en ik ze voornamelijk na 18 uur uitoefen.
Mijn vraag naar jullie toe is niet zozeer hoe ik dit kan omkeren(RVA zegt neen, ik ga me daar niet onnozel discussiëren om uiteindelijk nog een neen te krijgen), maar wel: hoe het zit voor de toekomst. Stel dat ik mijn werk verlies, krijg ik dan totaal niks en wordt het voor mij zelfstandige in hoofdberoep met alle financiële gevolgen van dien? Stel dat ik medische problemen krijg, word er dan een uitkering voorzien?
Ik weet reeds dat ze bij de VDAB niet zo gek zijn van zelfstandige in bijberoep. Standaard antwoord: "u kan geen opleiding volgen mevrouw, want u weet welke richting u uit wil". Logische opmerking, maar niet voor iemand die een ander hoofdberoep wil, maar dit niet kan bereiken.