Hallo,
6 jaar geleden heb ik mijn woning gekocht. Huis en tuin waren zwaar verwaarloosd. Ik heb de tuin onmiddellijk aangepakt.
Omdat de hagen aan 1 scheidingslijn 'rot' waren heb ik aan mijn buurman gevraagd wat daar te doen.
Hijzelf had in dertijd op de scheidingslijn houtenpanelen gezet. Dit in een soort riethout, wat ondertussen goed rot was.
Ik heb hem toen voorgesteld om samen iets anders te zetten (composietplaten of een haag of ...) maar dat wou hij niet. Ik heb toen voorgesteld dat ik op 0,5 meter van de scheiding, van zijn houtpanelen een coniferenhaag zou zetten. Dit was goed voor hem.
(Het is te zeggen: ik had dat voorgesteld en hij vond dat goed, een week erna wou hij die haag samen op de scheiding zetten en nog eens week later wou hij weer niet mee doen. Ik heb dan besloten om de haag op mijn stuk te zetten om geen gezever te hebben achteraf)
We zijn nu dus een jaar of 5 - 6 verder en de oorlog is losgebarsten.
Kort samengevat: hij betwist volledig dat ik hem ooit toestemming gevraagd heb. Hij beweert nu ook dat ik de haag zonder toestemming op de scheiding gezet heb. Op een dag kwam hij thuis en ineens stond die haag er.
Hij is thuis komen dreigen dat hij de haag weg wil. De haag was een 3 meter hoog (wat te hoog, wat juridisch gezien niet correct is, beweert hij (en ik vrees dat hij gelijk heeft.) Nu is hij thuis dus ineens komen dreigen (terwijl ik ervoor een (heel) goed contact met heb had
)
Hij eiste dus dat ik de haag op 2 meter terug bracht. Omdat ik nogal uit de lucht viel heb ik gezegd dat ik dat niet zag zitten en dat hij maar naar de rechtbank moest gaan als het hem niet aanstond.
Hij is een week of 3 later teruggekomen met de boodschap dat als hij naar de rechtbank ging hij zou eisen dat de haag op 70 cm zou gebracht worden, want dat is wat de gemeente zou toelaten (is mijn inziens dikke zever, maar bon).
Ik heb hem gezegd dat hij maar naar de rechtbank moest gaan en er is een leuke discussie geweest tussen ons 2.
Nu kom ik zaterdag terug van vakantie en jawel, mijn haag is ineens 1 meter korter over de helft van de lengte.
Ik besef ten volle dat ik stom ben geweest in der tijd en dat ik iets op papier had moeten laten zetten, maar wie verwacht zich nu aan zoiets... als 25jarige beginner stond ik daar echt niet stil bij! Ik haat het ook dat hij constant zit te zeiken dat hij juridisch in zijn recht is, terwijl hij gewoon weg tegen gemaakte afspraken inkomt.
Nuja, mijn bezorgdheid is vooral de volgende " hij gaat nooit niet stoppen", daar ben ik 100% zeker van. Het volgende gaat zijn dat mijn boom zijn zicht nu beperkt. (Dat mijn lelijke zonnepanelen een doorn in zijn ogen zijn, daar kan hij toch nix meer aan doen)
Wat zou ik het beste doen?
Ik kan een landmeter laten komen om tegoei te kijken waar de scheiding is. Maar kan ik dan klacht indienen omdat hij mijn eigendom beschadigt heeft? Ik vrees dat als hij naar de rechtbank gaat hij gelijk gaat krijgen wat die 2 meter betreft. Ook al staat die haag op mijn grondstuk.