#19 , 04 jul 2016 14:16
Dat is weer een ander probleem. Maar het principe van pro deo advocaten moet absoluut gehandhaafd blijven. Anders riskeer je situaties waarin mensen geen eerlijk proces krijgen, en dan ondermijn je het hele principe waarop de justitie van een rechtsstaat ("onschuldig tot het tegendeel bewezen is" + "recht op eerlijk proces") gebouwd is. Zelfs een terrorist verdient dat eerlijk proces, niet zozeer voor die man zelf, maar gewoon om het principe van die eerlijke justitie te handhaven. Het moment dat we daar van afwijken gaan ook heel wat écht onschuldige mensen er het slachtoffer van zijn. Ik vind de individuen die betrokken waren bij die aanslagen het niet waard om voor hen ons hele justitieprincipe te ondermijnen, zoveel aandacht zijn ze niet waard. Bovendien wil je evenmin een terrorist terug vrij zien komen op grond van procedurefouten omdat de normale rechtsgang niet gevolgd is ...
De prijskaartjes van advocaten is een geheel ander (en ernstig) probleem dat los staat van de vraag of pro deo moet gehandhaafd worden in alle omstandigheden. Ik meen me trouwens een interview met dhr Mary te herinneren in hetwelke hij uitlegde dat hij zulke mensen verdedigt om het principe van justitie, niet omdat hij de schuld van die terreurverdachten in twijfel trekt. Ik denk dat hij ook niet echt zou willen dat die mensen vrij komen, wel dat ze een eerlijk proces en humane behandeling krijgen in de hoop dat ze dan gaan meewerken met het gerecht om andere terroristische cellen te verklikken (al kan enkel dhr Mary dit bevestigen natuurlijk, maar tussen de lijnen van het interview meende ik iets in die zin te begrijpen. Al dan niet correct te begrijpen)
Interview uit, als ik het goed herinner, Het Nieuwsblad.