OK, maar ... deze informatie was misschien wel op het moment van publicatie correct. ZIjn is nu ietwat voorbij gestreefd door nieuwe feiten. De bijwerkingen N + F zijn gepland voor ongeveer begin September (= na ontvangst van de uitnodiging voor de volgende AV). Ook opletten het gaat in mijn Blog over een Brusselse context, ietwat verschillend van de Vlaamse en/of Waalse context.Of er een wet is weet ik niet. Maar hier een artike van Luc
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=52988
Nog een artikel met verwijzingen
http://luc-vme.blogspot.be/2015/01/comm ... n-aan.html
Het betreft hier het antwoord van een minister bevoegd voor de syndici, maar niet voor de VME. Ondertussen is er een gemengde werkgroep opgericht, zoals in 2010. Vermoedelijk FOD Economie-KMO, FOD Justitie, BIV, CIB en FEDERIA. Voor de twee laatste mogelijks met satelietondernemingen.Antwoord in kamer van volksvertegenwoordigers over geheime commissielonen
Daarnaast wil ik een vastgoedmakelaar-syndicus ook strafrechtelijk bestraffen als hij in het schriftelijke contract, dat zijn algemeen mandaat verkregen van een mede-eigendom inhoudt, niet preciseert of hij al dan niet commissies ontvangt. Tot slot wil ik een vastgoedmakelaar-syndicus strafrechtelijk bestraffen als hij bij de jaarlijkse boekhouding van elke mede-eigendom die hij beheert geen document toevoegt dat een gedetailleerde staat bevat van de commissies die hij ontvangt voor deze mede-eigendom, uitgesplitst per leverancier. Deze geplande wetswijzigingen waarvan het principe overlegd werd met het BIV, zullen nog dit jaar worden voorgelegd aan de Ministerraad. Voor het overige wil ik u zeggen dat de problematiek dat sommige syndici de lijst van mede-eigendommen die zij beheren niet communiceren aan het BIV bijna verdwenen is, net als het feit dat vastgoedmakelaars ingeschreven zijn op het tableau van de syndici terwijl zij enkel makelaar zijn en de facto dus geen mede-eigendom in beheer hebben.
Lees volledig artikel op
https://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.c ... 504617.xml
Als Vlaamse Brusselaar ben ik actief op verschillende fora. Op een Brussels forum van een vastgoedmaklaar, past-penningmeester van het BIV en gevolgd door meerdere ME van mijn VME, heb ik een schets gegeven van de stand van zaken inzake de rechten van de mede-eigenaars als consument en een vraag gesteld.Wat gebeurt er in het parlement?
Ongeoorloofde commissielonen van syndici
Een andere vraag kwam van de federale kamerleden Paul-Olivier Delannois en Sophie Wilmès. Zij stelden aan Kris Peeters, vice-eerste minister en minister van o.a. Consumenten, respectievelijk een vraag over ‘het toezicht door de AD Economische Inspectie op de betaling van commissielonen aan syndici’ en ‘ongeoorloofde commissielonen van syndici’.
(...)
Het ideale is in de statuten te bepalen dat een kandidaat-syndicus een schriftelijke verklaring (model gevoegd bij de statuten), getekend "gelezen en goedgekeurd" moet voegen als bijlage aan zijn contractvoorstel.Ik los dat (als lid van de RvME) op door enkel syndici te zoeken die in hun kontrakt bevestigen dat ze geen commissielonen aanvaarden.
Doen ze dat toch dan hebben we ze te pakken.