Blijkbaar heeft men het bamboe probleem met buren ook al eens op de Nl. Rijdende Rechter gebracht:
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/ ... e-bamboe-t
zo, men kan de buur in Nederland alvast niet verplichten om op jouw grond de struiken te (laten) verwijderen en/of voor de kosten op te draaien.Kan ik mijn buurman verplichten op zijn kosten zijn -in mijn tuin doorwortelende en schadeveroorzakende- bamboe te laten verwijderen en afdoende afscherming rond zijn bamboe in zijn tuin te doen/laten plaatsen?
bam.boe
Beginneling
De buren hebben tegen de erfgrens bamboe staan. Deze is inmiddels 3 á 3.5 mtr. hoog. Er is kennelijk nagelaten afdoende bescherming in de grond aan te brengen. De scheuten staan thans een 0.5 mtr x 1.00 mtr. in mijn tuin. De bamboe verdringt mijn planten en verhard de grond. Ik heb de buurman hier op aangesproken. Deze had toegezegd de bamboe op 5 juli j.l. uit mijn tuin te verwijderen. Dat is niet gebeurd. Zij vrouw gaf laatst summier aan dat ik het zelf kon doen. Fysiek is mij dat onmogelijk. Wel kan ik iemand inhuren.
*1-Kan ik de buurman dan verplichten de rekening te betalen?
In mijn kleine tuintje is de bamboe veel te hoog en prominent aanwezig. Ik heb begrepen dat bomen 2 mtr. en struiken 0.5 mtr -vanuit het hart gemeten- van de erfgrens dienen te staan.
*2-Hoe zit dat met bamboe. Moet deze ook op een minimale afstand van 0.5 mtr. van de erfgrens staan?
92
Geplaatst op 13 september 2010 om 16:35
Crusader
Helpdesk
1: Nee, dat kan niet.
2: Voor heesters (waar ik denk dat bamboe waarschijnlijk onder valt) en heggen geldt een minimale afstand van 0,5 meter. U kunt eisen dat men niet toestaat dat binnen die afstand bamboe groeit. Het probleem is echter dat als men hier geen gehoor aan vind u het via een civiele procedure zult moeten afdwingen.
1)
De wetgeving omtrent beplanting in belgie kan je niet vergelijken met nederland, die is anders.
2)
Jammergenoeg begrijp je ook hier opnieuw de zaken verkeerd.
In geen enkele rechtstaat zal je dergelijke kosten kunnen terugvorderen.
Je hebt namelijk nooit het recht om zelf stappen te ondernemen. Maar moet altijd een vonnis afwachten.
Je kan de buur wel degelijk (ook in nederland) verplichten om die struiken (zoals beschreven in uw voorbeeld) te laten verwijderen.
MAAR, hoe hij dit doet, moet altijd zijn keuze zijn. Tenzij anders opgelegd door een rechter.
Om een verduidelijkend voorbeeld te geven:
Het is basiskennis dat men kan eisen van de buur dat hij zijn overhangende takken snoeit.
Doe je dit (als eiser) echter zelf, dan kan je vervolgd worden... Ook al was uw eis gegrond.
Een burger mag nooit zelf een gevolg geven aan de onwettelijke daad van een ander. maw, je mag nooit zelf rechter spelen.