Huur appartement tijdens werken

Garene
Topic Starter

Huur appartement tijdens werken

#1 , 18 jun 2016 10:29

Ik wou jullie gedacht over de volgende situatie.
Mijn kleinzoon wil een appartement huren. Pand bezocht en goedgekeurd, alle documenten gemaild naar het immokantoor en ja hoor, hij kan het appartement huren vanaf 1 juli zoals gevraagd.
Maar tijdens het bezoek werd er wel gezegd dat de ramen zouden vervangen worden in juli.
De eigenaar geeft de maand juli gratis ter compensatie van de te kopen verf en behangpapier maar er is geen datum bekend voor het begin/einde van de renovatiewerken en ook geen bevestiging zwart op wit dat de werken zullen worden uitgevoerd.
Want in de advertentie staat duidelijk : supergeïsoleerde ramen, maar ze zitten er nog niet in ! Er staat ook vermeld een oppervlakte van 75m² en op de affiche bij de deur staat er 84m².

Dwz dat hij een appartement huurt waar hij niet kan intrekken, dat hij een gratis huurmaand krijgt waar hij geen voordeel aanheeft en daarenboven wil de eigenaar (via het immokantoor) ook dat de huurgelden voor augustus betaald worden bij de ondertekening van het huurcontract op 25 juni. Zodra hij de maand augustus huur betaalt krijgt hij de sleutel.
Ik vind dit hoogst eigenaardig, er is geen logica is deze overeenkomst en ik voel nattigheid.
Niets is duidelijk, info is niet correct.
Mag ik rekenen op jullie goede raad ?
Dank u.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 18 jun 2016 10:46

Eigenlijk zie ik niets echt onlogisch aan die hele bedoening.

Pand is bezocht en goed bevonden door beide partijen; beide partijen zijn akkoord omtrent verf en behangpapier en de compensatie (één maand huur), enkel die nieuwe ramen moeten nog bevestigd worden, althans de plaatsingsdatum. Zet de uiterste datum dan ook ergens in de overeenkomst.

Dat de eerste huur bij ondertekening betaald wordt, vind ik ook niet overdreven. Mag de verhuurder ook enige zekerheid hebben over de kredietwaardigheid van zijn huurder? U ( of uw meerderjarige kleinzoon kan natuurlijk ook elders huren..........

Garene
Topic Starter

#3 , 18 jun 2016 11:12

Als je een pand huurt en huurgeld betaalt is het normaal dat je er direct intrekt. Als je dan compensatie krijgt voor het opfrissen ervan dan moet het ook een echt voordeel zijn. Als je nu al voorwaarden en ultimata laat opnemen in een huurcontract ben je nog niet klaar met de eigenaar. Er gaat tijd over en met een beetje pech vervalt het huurcontract en heb je je tijd verloren aan wachten op godot.
Kwestie solvabiliteit is er geen probleem, mijn dochter staat borg en ik ook.
Een huurcontract moet recht door zee zijn. Twijfel over aanvang van de werken maakt dat je onrustig wordt, onzekerheid en twijfels.
De sleutel zal verkregen worden bij ondertekening van het contract, als de domiciliëring en de brandverzekering rond zijn en het huurgeld van augustus is betaald.
Tegen 1 juli is dat niet allemaal in orde maar de gratis huurmaand loopt wel door terwijl er geen zekerheid is over de aanvang van de renovatiewerken.
We zijn inderdaad wat te enthousiast geweest.
Bosprocureur, jij ziet geen graten in het geval. Ik heb nooit gehuurd en kan dus niet oordelen wat normaal is of niet maar je moet wel je gezond verstand gebruiken. Ik heb het gevoel dat de eigenaar vlugger wil gaan dan de tijd.
Ik denk dat we gewoon verder zoeken.
Toch bedankt !

Reclame

bosprocureur

#4 , 18 jun 2016 11:20

Natuurlijk moet je een en ander op papier, of desnoods op mail , zetten.

Maar u zegt zelf "Pand bezocht en goedgekeurd, alle documenten gemaild naar het immokantoor en ja hoor, hij kan het appartement huren vanaf 1 juli zoals gevraagd. " Enkel dat glas of die ramen vervangen duurt hooguit een paar dagen, en is geen echte hinder, noch voor de werken, noch voor eventueel al aanwezige inboedel. Precieze datum kan afhankelijk zijn van levering van het glas bij de plaatser van de ramen, en vergeet niet, het is juli, er zal altijd wel iemand met vakantie zijn en zo.

Dan is het aan u of uw (meerderjarige ?) kleinzoon om de knoop door te hakken, akkoord of niet. Intussen staat het appartement nog te huur neem ik aan ?

sloeberken

#5 , 18 jun 2016 11:28

Is niet verstandig van de verhuurder om iets te verhuren dat nog niet klaar is. Hoe kan je hier een goede plaatsbeschrijving opmaken.

Recht op een woning in goede staat

De verhuurder moet de woning bij het begin van de huur 'in goede staat van onderhoud' leveren. De verhuurder moet er dus voor zorgen dat de nodige herstellingen en onderhoudswerken zijn gebeurd wanneer de huurder er gaat wonen.

De verhuurder kan hieraan echter ontsnappen door in het contract op te nemen dat 'de huurder het goed ontvangt in de staat waarin het zich bevindt'. Met deze bepaling kan de verhuurder uiteraard niet aan al zijn verplichtingen ontkomen. Zo moet de woning altijd voldoen aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid.

Als ik u was zou ik het huren als alles afgewerkt is, dit gaat u enkel kopzorgen bezorgen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jun 2016 12:34

Is niet verstandig van de verhuurder om iets te verhuren dat nog niet klaar is. Hoe kan je hier een goede plaatsbeschrijving opmaken.

.
Dus verhuurder zou zijn appartement een paar maanden langer moeten laten leegstaan. Ramen vervangen duurt hooguit 1 à 2 werkdagen, zelfs met aanwezige inboedel.
Tijdens die maand kan je gerust al beginnen schilderen aan de andere muren (uitgezonderd natuurlijk de muur waar de ramen instaan)
En een PB moet pas worden opgemaakt uiterlijk de eerste maand van bewoning. Dat kan dus nog.
Het vragen van een maand huur is heel normaal voordat de sleutels worden overhandigd. In dit geval zal dat dus de huur van de 2de maand zijn, gezien de eerste maand niet verschuldigd is.
Ze moeten er enkel voor zorgen dat alles duidelijk op pâpier staat en wordt ondertekend.

sloeberken

#7 , 18 jun 2016 13:40

.
Dus verhuurder zou zijn appartement een paar maanden langer moeten laten leegstaan. Ramen vervangen duurt hooguit 1 à 2 werkdagen, zelfs met aanwezige inboedel.
Tijdens die maand kan je gerust al beginnen schilderen aan de andere muren (uitgezonderd natuurlijk de muur waar de ramen instaan)
En een PB moet pas worden opgemaakt uiterlijk de eerste maand van bewoning. Dat kan dus nog.
Het vragen van een maand huur is heel normaal voordat de sleutels worden overhandigd. In dit geval zal dat dus de huur van de 2de maand zijn, gezien de eerste maand niet verschuldigd is.
Ze moeten er enkel voor zorgen dat alles duidelijk op pâpier staat en wordt ondertekend.
Als het niet langer duurt, wat normaal is doe het dan ervoor, nadien zijn alle uitvluchten goed. Is niet de huurder die moet schilderen maar de verhuurder. zo betaald hij de maand juli aan verf en behang, als hij er mee toekomt. Een heel slimme verhuurder.
Tijdens het huurcontract bepaald de huurwet, dat er alleen dringende herstellingen mogen uitgevoerd worden.

KJ86

#8 , 18 jun 2016 15:00

Op voorhand kan niet want dan woont de vorige huurder er waarschijnlijk nog en die zal inderdaad enkel dringende herstellingen gedogen.
Met de nieuwe huurder kan de verhuurder werken afspreken, hetgeen hier gebeurd is.
Verhuurder heeft niets mis gedaan, de huurder is vrij om in te gaan op zijn verzoek of een ander pand te huren.

Garene
Topic Starter

#9 , 18 jun 2016 16:31

.[/quote]
Ze moeten er enkel voor zorgen dat alles duidelijk op pâpier staat en wordt ondertekend.[/quote]

Het appartement staat nu al een paar maanden leeg en ik vraag niet aan de verhuurder om nog een paar maand leeg te laten staan.
Ik vraag naar meer openheid. Als hij zinnens is zulke werken te laten uitvoeren in juli (als het huurcontract al actief is) moet hij de aanvang datum nu toch kennen. Dit gewoon ivm levering van de meubels.
Wie ooit ramen heeft laten vervangen weet dat het stof en steengruis in de meubels binnen dringt en tegen de muren plakt, wie dat niet begrijpt .... eindigt het geschil want hier is ook sprake van allergie tegen stof en steengruis.

puttemanp

#10 , 18 jun 2016 16:44

Een aannemer die ramen plaatst geeft een schatting van de plaatsingsPERIODE. De definitieve planning krijg je slechts een 10-tal dagen of een week op voorhand.

P.

mava105

#11 , 18 jun 2016 17:15

En hou er rekening mee dat het ook nog eens bouwverlof is in juli. Als die ramen dan niet in de eerste week worden geplaatst zal het begin augustius worden vrees ik.

sloeberken

#12 , 18 jun 2016 18:31

Op voorhand kan niet want dan woont de vorige huurder er waarschijnlijk nog en die zal inderdaad enkel dringende herstellingen gedogen.
Met de nieuwe huurder kan de verhuurder werken afspreken, hetgeen hier gebeurd is.
Verhuurder heeft niets mis gedaan, de huurder is vrij om in te gaan op zijn verzoek of een ander pand te huren.
Is de huurwet dan een vodje papier. Tijdens de huurperiode mogen enkel dringende werken uitgevoerd worden, TS is nog met niets akkoord gegaan.
Hij verhuurt iets waar de huurder nog minstens €1000 kosten heeft (verven en behangen) terwijl dit verhuurderskosten zijn.

miekemies

#13 , 18 jun 2016 19:02

het appartement staat leeg en is sinds eind april te huur. Zodus heeft de verhuurder tijd genoeg gehad om de werken uit te voeren en een datum te vast te leggen voor de ramen.
Wat ik ook niet normaal vind is dat er nu al nog eens 1 maand huur voor augustus moet betaald worden. Hij wil 1 maand huur gratis geven ter compensatie van de verfwerken, maar in juli kan er niets geverfd worden, het is wachten op de werken. Dus verhuizen in juli is niet mogelijk.

het is oneerlijk van de verhuurder om al van 1 juli te willen verhuren als de werken nog niet uitgevoerd zijn. De gratis huur voor de verhuurder dient hier op niets. Je huurt iets 'gratis' zonder er eigenlijk iets te kunnen in doen of zelfs te verhuizen. Of ja, verhuizen maar nadien met een grote kuis zitten en nadien alles beginnen verven.

KJ86

#14 , 18 jun 2016 19:28

@sloeberken

De verhuurder mag overeenkomen om werken uit te voeren tijdens de huurperiode. De verhuurder legt niets op aan deze kandidaat-huurder.
Er is geen huurovereenkomst.
De verhuurder stelt zijn voorwaarden zoals ramen vervangen terwijl dat de huurder woont. Ik snap niet waarom je doet alsof de verhuurder een onwettig voorstel gedaan heeft.

De keuze ligt bij de kandidaat-huurder (de kleinzoon). Zijn achterban is niet akkoord met de voorwaarden en dat moet ook niet want er zijn genoeg panden om te huren.

sloeberken

#15 , 18 jun 2016 19:44

@sloeberken

De verhuurder mag overeenkomen om werken uit te voeren tijdens de huurperiode. De verhuurder legt niets op aan deze kandidaat-huurder.
Er is geen huurovereenkomst.
De verhuurder stelt zijn voorwaarden zoals ramen vervangen terwijl dat de huurder woont. Ik snap niet waarom je doet alsof de verhuurder een onwettig voorstel gedaan heeft.

De keuze ligt bij de kandidaat-huurder (de kleinzoon). Zijn achterban is niet akkoord met de voorwaarden en dat moet ook niet want er zijn genoeg panden om te huren.
De verhuurder heeft die voorwaarden niet te stellen, eerst herstellen en dan pas verhuren. Draai de huurwet niet op zijn kop.
Verhuurder weet al van januari dat pand in april leeg was. Denk je nu echt dat die verhuurder nog nieuwe ramen gaat plaatsen.

Terug naar “Huren”