Hallo,
Ik heb onlangs een VOF opgericht. Omdat ik nog maar 18 ben en nog 4 jaar moet studeren, is er besloten om een VOF op te richten voor de kinderbijslag, belastingen van ouders, enz. Dit was ook een suggestie van mijn huidige boekhouder.
De zaak staat op de naam van mijn zus omdat zij een bedrijfsbeheer attest heeft en ik niet. Ik heb een boekhouder die de boekhouding doet voor mijn bedrijf.
Na wat vragen te stellen aan hem ben ik tot de conclusie gekomen dat die vrij onzeker is over zijn antwoorden dus heb ik besloten om wat externe hulp te vragen om te zien of deze boekhouder zeker wel weet waarover die bezig is.
Ik moest een vennootschap oprichten omdat ik veel inkomen kreeg. Mijn huidige hoofdinkomen is een gamingforum met 40000 gebruikers. De specifieke inkomen zijn Adsense, advertenties en account upgrades (members kunnen hun account upgraden voor toegang tot meer dingen). Dit valt allemaal onder e-commerce natuurlijk. De betalingen worden verricht over PayPal en klein aantal via Stripe(credit card systeem).
Moet ik echt een adres vragen of geld dit alleen voor Belgische klanten? Ik kan me niet voorstellen dat alle Belgische E-Commerce bedrijven dit doen.
Ik heb zogoed als geen Belgische klanten. Meeste betalingen zijn internationaal en vooral uit Amerika. Volgens mijn boekhouder ben ik verplicht het adres van elke klant op te vragen. Dit is perfect mogelijk met PayPal maar er is een manier om nog steeds geen adres op te geven als klant. En vele jongeren geven gewoonweg valse adressen wat heel het systeem nutteloos maakt. Ik heb zodanig mijn PayPal ingesteld dat die automatisch 21% belastingen bijrekent indien de PayPal gebruiker van Belgie is want volgens mijn boekhouder moet er geen belasting internationaal worden aangerekend.
Ik heb ook aantal kosten: servers, moderators (die krijgen een maandelijkse kleine vergoeding), soms website designers, grafische designers, etc etc.
Alle bedrijven dat ik gebruik voor deze kosten zijn gebaseerd in Amerika, deze hebben geen BTW nummer of dergelijke. Van hun dien ik alleen een factuur te hebben. Met bedrijfsnaam en adres (en eventueel bankrekeningnummer indien deze betaling via overschrijving gebeurde).
Moet ik bij de particulieren ook het adres en dergelijke van hebben wanneer ik een betaling verzend? Mijn boekhouder zei zelfs eerst dat ik hun identiteitskaartnummer moest opvragen wanneer ik mensen betaalde voor eenmalige diensten en uiteindelijk bleek dit toch niet waar te zijn.
Dus mijn vragen:
1. Ben ik verplicht om het adres op te vragen van al de klanten dat ik heb? Zelfs internationaal?
2. Moet ik internationaal zeker geen BTW aanrekenen?
3. Als ik een particulier betaal, wat voor documenten moeten er worden opgesteld en wat voor informatie moeten deze hebben? Internationaal is ook van toepassing. Soms ook EU.
Sorry voor de lange post en alvast bedankt.