Opzegtermijn huur bij exact 3 jaar

humbucky
Topic Starter

Opzegtermijn huur bij exact 3 jaar

#1 , 15 jun 2016 14:23

Hallo iedereen,

mijn vrouw en ik hebben enkele weken geleden een huis gekocht. Midden september zou de akte verleden worden en krijgen we de sleutel.

Het is nu zo dat wij al huren sinds 1 juli 2013 met een 3-6-9 contract. Onze eerste 3 jaar zijn dus afgelopen over enkele weken. Uiteraard willen wij onze volledig huurwaarborg behouden én niet tegelijk een lening afbetalen én een huur betalen omdat dit toevallig allemaal overlapt.

Het toeval wil dus dat 1 oktober exact 3 maanden later is dan 1 juli, de dag dat we er 3 jaar inzitten. De opzegtermijn is 3 maanden (in geval van opzeg vandaag, pas lopende vanaf 1 juli).

Om serieuze misverstanden te vermijden wil ik toch vragen of wij nog steeds recht hebben op onze volledige huurwaarborg als wij onze opzeg indienen nog voor die 3 jaar? Daarmee bedoel ik dan dat we de opzeg nu onmiddellijk zouden doen. Het is allemaal heel verwarrend en ik kon nergens een dergelijk voorbeeld krijgen van die quasi perfecte timing (althans voor ons).

Graag hoor ik meer van jullie! Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 15 jun 2016 14:31

Huurwaarborg is voor schade , u bedoelt schadevergoeding wegens vroegtijdig beëindigen... Die is niet verschuldigd aangezien u opzeg eindigt na 3 jaar huur.

Persoonlijk zou ik wel 1 maand overlap nemen tussen beiden, daar notaris soms vertraging kan oplopen (er zijn hier genoeg topics over).

bosprocureur

#3 , 15 jun 2016 14:41

Eigenlijk heeft de notaris meestal aan twee maand genoeg om een akte te verlijden (dan moet hij/zij wel vroeg genoeg aan de opzoekingen beginnen). Als de verkopers het pand vroeger kunnen vrijmaken zou ik proberen de akte te vervroegen, om iets meer tijd te hebben voor verhuis en zo. Niets belet u dan om nu reeds de nodige afspraken te maken.

Veel zal afhangen van de eventuele lening, als die tijdig klaargeraken .

Reclame

humbucky
Topic Starter

#4 , 15 jun 2016 15:03

Huurwaarborg is voor schade , u bedoelt schadevergoeding wegens vroegtijdig beëindigen... Die is niet verschuldigd aangezien u opzeg eindigt na 3 jaar huur.

Persoonlijk zou ik wel 1 maand overlap nemen tussen beiden, daar notaris soms vertraging kan oplopen (er zijn hier genoeg topics over).
Inderdaad, dat bedoel ik! Ik was dus in de verwarring met het opzeggen zelf en het effectief beëindigen van de huurovereenkomst. Dus, het komt er op neer dat we geen opzegvergoeding verschuldigd zijn zolang het EINDE van onze huur NA die 3 jaar effectieve huur valt?

Blaatpraat

#5 , 15 jun 2016 15:20

Dus, het komt er op neer dat we geen opzegvergoeding verschuldigd zijn zolang het EINDE van onze huur NA die 3 jaar effectieve huur valt?
Jap. In theorie is dit dus vanaf 1 juli (al zijn er soms betwistingen als het exact 3 jaar is, waardoor je beter 1 maand extra neemt).
Als u nu opzegt, en dus tot 30 september in het pand mag verblijven, is er geen enkel probleem qua wederverhuringsvergoeding.

Dit staat inderdaad los van de waarborg, die dient om schade aan het pand te betalen (als die er zou zijn).

Terug naar “Huren”