Ik kocht eind 2014 een benzine grasmaaier (+400 EUR) via de webshop x Achterliggend kocht ik blijkbaar bij y
Een Nederlandse webshop; ik neem aan dat daarom de Nederlandse garantievoorwaarden van toepassing zijn.
Begin dit jaar (na in totaal amper 30u gebruik !) werd vastgesteld dat 2 van de 3 bouten waarmee vliegwiel/starter/ontsteking, bovenaan de maaier, op het motorblok zijn vastgeschroefd, zijn afgebroken (mogelijk te hard aangedraaid af-fabriek; of al één bout doorgebroken en door gebruik/trillingen nadien de andere ?). Het lijkt me alleszins een defect dat m.i. niet mag voorkomen en dat zeker niet door normaal gebruik wordt veroorzaakt (bouten zijn moeilijk bereikbaar en dienen/werden tijdens het gebruik van de maaier niet aangeraakt/gewijzigd).
Na contact met y stellen zij als oplossing voor om kostenloos reserve onderdelen te bestellen (de catalogus werd meegestuurd).
Herstelling is voor mij echter geen optie vermits dit een zeer complexe herstelling is (motor dient vervangen want afgebroken bouten zitten vast in motorblok --> maaier dient volledig uit elkaar gehaald) en ik niet over de kennis, tools (torque sleutel, etc.) en repair manual beschik.
Deze herstelling kan dus niet door mezelf of een kennis worden uitgevoerd. Een professional zoeken die bereid is dit te doen zal wellicht in een hoog kostenplaatje resulteren (complexe herstelling > veel tijd & hogere uurprijs > €€€)
Daarnaast vind ik het niet acceptabel dat een dergelijke panne zich (zo snel) voordoet, en door de eindgebruiker zou moeten hersteld worden.
Nederland heeft blijkbaar de Europese richtlijn (standaard 2 jaar garantie) niet gevolgd, en kent een andere regeling (via het concept 'deugdelijk produkt' en geschillencommissies) ...
Hoe moet het nu verder met dit probleem ?
Een logische stap lijkt me de bevoegde geschillencommissie te contacteren; iemand enig idee wat ik daarvan mag verwachten ?
Is een gerechtelijke procedure een (haalbare) mogelijkheid ?
Kan ik me alsnog beroepen op het Belgisch consumentenrecht ? (y inmiddels ook een Belgische webwinkel waar dezelfde grasmaaier nog steeds te koop staat, nu aan 'Belgische/Europese' garantievoorwaarden - 2 jaar garantie)
Iemand zinvolle feedback en/of tips ?
Alvast bedankt voor de reactive,
Marc VdV