maandag naar de VLM geweest, de verantwoordelijke gesproken en de komende werken bekeken op plan.
Dit is wat ik heb kunnen vaststellen:
Het perceel ten westen van mij, waar ik de erfdienstbaarheid moet aangeven, wordt samengesmolten met een ander perceel tot één groot perceel.Dat ene grote perceel komt in handen van de boer die met zijn eigendom ook aan dit ene grote perceel grenst. Die hoeve heeft ook een privé weg (in tarmac) die naar de openbare weg leidt (niet dezelfde openbare weg waar ik woon, maar dat is hier niet van belang). Wel ook deze weg wordt ook een openbare weg. Aan deze openbare weg zullen er in totaal 3 percelen een uitweg hebben, ook het ene grote perceel.
Ik vroeg de verantwoordelijke waar het nut dan was om mijn uitweg openbaar te maken als er toch een uitweg komt naar de grote openbare weg? Hij zei dat ze een een uitweg willen bieden langs mijn kant, omdat dat perceel 'te groot' is en dat wanneer bv het perceel later in tijd opgesplitst zou worden er een uitweg zou zijn.
Er is dus een uitweg voor dit ene groot perceel, dus in principe kan de rechtbank mijn erfdienstbaarheid laten schrappen is mijn gedacht! Maar ik liet hem toch even uitspreken....
Ik maakte hem duidelijk (en dat begreep hij maar al te best) dat ik geen voorstander was voor een uitweg op mijn grond. Ik maakt hem bovendien ook duidelijk dat de (aarde) weg die er nu is niet alleen op mijn eigendom ligt, maar eigenlijk een doorgang is voor dat ene perceel, en dat dit geen weg genoemd mag worden! Ik zei hem dus duidelijk dat mijn weg geen weg is, enkel een 'doorgang' tot dat ene perceel.
De verantwoordelijke zei dat hij mij begreep , maar vroeg dan of ik het zag zitten wanneer de weg een 3 meter zou opschuiven..... Plots kon de weg opgeschoven worden???...dat het haast niet meer op mijn grond lag.....
. Ik zei natuurlijk dat dit een oplossing zou kunnen zijn, maar dat ik de boer (waar ik het goed mee doe) ook niet de miserie wil aansmeren om een deel van zijn grond op te offeren voor de (nieuwe) openbare weg te maken, maar de verantwoordelijke maakte mij duidelijk dat de boer dan wel gecompenseerd zal worden met ergens anders een deel terug te krijgen....
Ik zei , de weg mag er komen, alleen niet op mijn grond en dan liefst in asfalt.... Ze gaan dit nu bespreken op de komende vergadering met de ruilverkavelingscomité op 20/6...ik wacht dus even hun antwoord af
Ik ben benieuwd....
Als ze de weg wat verder leggen, zie ik er geen graat in. Mijn erfdienstbaarheid vervalt dus, ik kan mijn eigendom afsluiten met draad en ik heb dan ook niets te maken met die weg.
Ik vind het best bizar, maar volgens mij proberen ze gewoon of denken ze gewoon dat die weg niet op mijn grond ligt, of spelen ze blufpoker en denken ze van hij slikt dat wel we maken er een openbare weg van....
Gezien er dus een openbare weg komt via de hoeve, dan kan heb ik wel degelijk kans om de erfdienstbaarheid nietig te verklaren door de rechtbank is mijn gedacht!
Ik hoop dat jullie het hier een beetje snappen wat ik wil zeggen...moeilijk uit te leggen met wat tekst....