Situatieschets:
Enkele maanden geleden komt de watermaatschappij werken uitvoeren aan een aansluiting bedoeld voor de buren. (Het gaat niet om het werkelijk aansluiten van de buren op het waternet. Voor de aansluiting, op de openbare weg / het voetpad, was er iets mis, waardoor er water lekte). De werken worden uitgevoerd, voetpad dichtgelegd, alles in orde. Vlak daarna merken we dat de opstaande boorstenen vande beteling rond ons huis beginnen te verzakken "richting" het aansluitpunt van de watermaaktschappij in het voetpad. De rest van onze beteling vertoont geen schade. Een goeie week later, begint er een put te ontstaan rond het aansluitpunt van de watermaatschappij. Het is voor ons nogal duidelijk dat de verzakking dus te maken heeft met die werken. Onze betegeling ligt er immers al jaren, en plots, na de werken van de watermaatschappij, verzakken enkele boorstenen, net op die plaats. OK, geen 100% sluitend bewijs dat het één met het ander te maken heeft, maar toch.
Wat is er al gebeurd?
- We hebben onze verzekering (met rechtsbijstand) ingelicht.
- We hebben foto's genomen van de put rond het aansluitpunt en onze schade (schade aan het voetpad is inmiddels door de watermaatschappij hersteld. Onze schade niet).
- We hebben een offerte voor de herstelling laten maken bij dezelfde firma die de plaatsing gedaan had. Deze bedraagt €1800 (de opstaande boorstenen zijn 50cm hoog, dus vrij duur per stuk, en ze zouden moeten vervangen worden).
- Onze verzekering heeft de watermaatschappij in gebreke gesteld en volgende week komt een expert en een tegenexpert onze schade bekijken.
Mijn vraag:
Wat is de kans dat ik mijn schade vergoed ga krijgen? Ik vrees een beetje dat het niet 100% aantoonbaar zijn dat het verzakken van de boorstenen het gevolg is van de werken, in mijn nadeel gaat spelen. De verzakking trad wel op vlak na de werken, net op die plaats, en ook het voetpad is verzakt na de werken. Maar gaat dit voldoende zijn om gelijk te krijgen? Uiteraard kan ik gewoon de expertises afwachten, maar ik zou graag de mening hier eens horen...