Bamboe van de buren

mjers

Re: Bamboe van de buren

#46 , 08 jun 2016 16:12

Blijkbaar heeft men het bamboe probleem met buren ook al eens op de Nl. Rijdende Rechter gebracht:

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/ ... e-bamboe-t
Kan ik mijn buurman verplichten op zijn kosten zijn -in mijn tuin doorwortelende en schadeveroorzakende- bamboe te laten verwijderen en afdoende afscherming rond zijn bamboe in zijn tuin te doen/laten plaatsen?

bam.boe
Beginneling
De buren hebben tegen de erfgrens bamboe staan. Deze is inmiddels 3 á 3.5 mtr. hoog. Er is kennelijk nagelaten afdoende bescherming in de grond aan te brengen. De scheuten staan thans een 0.5 mtr x 1.00 mtr. in mijn tuin. De bamboe verdringt mijn planten en verhard de grond. Ik heb de buurman hier op aangesproken. Deze had toegezegd de bamboe op 5 juli j.l. uit mijn tuin te verwijderen. Dat is niet gebeurd. Zij vrouw gaf laatst summier aan dat ik het zelf kon doen. Fysiek is mij dat onmogelijk. Wel kan ik iemand inhuren.
*1-Kan ik de buurman dan verplichten de rekening te betalen?
In mijn kleine tuintje is de bamboe veel te hoog en prominent aanwezig. Ik heb begrepen dat bomen 2 mtr. en struiken 0.5 mtr -vanuit het hart gemeten- van de erfgrens dienen te staan.

*2-Hoe zit dat met bamboe. Moet deze ook op een minimale afstand van 0.5 mtr. van de erfgrens staan?

92
Geplaatst op 13 september 2010 om 16:35

Crusader
Helpdesk
1: Nee, dat kan niet.
2: Voor heesters (waar ik denk dat bamboe waarschijnlijk onder valt) en heggen geldt een minimale afstand van 0,5 meter. U kunt eisen dat men niet toestaat dat binnen die afstand bamboe groeit. Het probleem is echter dat als men hier geen gehoor aan vind u het via een civiele procedure zult moeten afdwingen.
zo, men kan de buur in Nederland alvast niet verplichten om op jouw grond de struiken te (laten) verwijderen en/of voor de kosten op te draaien.

1)
De wetgeving omtrent beplanting in belgie kan je niet vergelijken met nederland, die is anders.

2)
Jammergenoeg begrijp je ook hier opnieuw de zaken verkeerd.

In geen enkele rechtstaat zal je dergelijke kosten kunnen terugvorderen.
Je hebt namelijk nooit het recht om zelf stappen te ondernemen. Maar moet altijd een vonnis afwachten.
Je kan de buur wel degelijk (ook in nederland) verplichten om die struiken (zoals beschreven in uw voorbeeld) te laten verwijderen.
MAAR, hoe hij dit doet, moet altijd zijn keuze zijn. Tenzij anders opgelegd door een rechter.

Om een verduidelijkend voorbeeld te geven:
Het is basiskennis dat men kan eisen van de buur dat hij zijn overhangende takken snoeit.
Doe je dit (als eiser) echter zelf, dan kan je vervolgd worden... Ook al was uw eis gegrond.
Een burger mag nooit zelf een gevolg geven aan de onwettelijke daad van een ander. maw, je mag nooit zelf rechter spelen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#47 , 08 jun 2016 20:21

Deze "crusader" van de helpdesk heeft het ook bij het verkeerde eind?
Als belanghebbende rechten gestudeerd heeft wel Crusader. ja lach maar! Nu even terzake, belanghebbende mag alleen alle doorstekende bamboe, riet of heesters voor zover deze boven uw grond hangen afknippen en in uw eigen kliko werpen. Wortels welke door groeien in uw tuin mag uzelf afhakken. Meer kunt u niet doen.

mjers

#48 , 08 jun 2016 20:26

Deze "crusader" van de helpdesk heeft het ook bij het verkeerde eind?
Als belanghebbende rechten gestudeerd heeft wel Crusader. ja lach maar! Nu even terzake, belanghebbende mag alleen alle doorstekende bamboe, riet of heesters voor zover deze boven uw grond hangen afknippen en in uw eigen kliko werpen. Wortels welke door groeien in uw tuin mag uzelf afhakken. Meer kunt u niet doen.
Inderdaad en nog geen klein beetje. Nogmaals, dit komt van Nederland, doe dit in België en u zal gedagvaard worden. Overhangende takken mag u niet zelf verwijderen in België!!
Wortels mag je wel zelf verwijderen. Maar dit moet je niet doen, u kan perfect de eigenaar van de wortels aansprakelijk stellen en eisen dat hij zelf voor een oplossing zorgt. Dit kan je doen op basis van de aansprakelijkheidswet. Als u dit ook maar een beetje zou begrijpen dan hadden we deze discussie niet.

Bovenstaande heb ik reeds al 4 keer gezegd tegen u, maar het dringt nooit door. Dus ook nu zal dit het geval niet zijn.

Maar verder zou ik graag de discussie stoppen. Ik heb eens uw berichtengeschiedenis erop doorgenomen. U weet langs geen kanten waarover u praat. En u beschikt niet over de juridische kennis om u te mengen in dergelijke discussies. Met alle respect, maar mijn haar komt recht van deze juridische kemels die u met grote wilskracht blijkt vol te houden.

Reeds vorige maand heb ik al uw vragen beantwoord met bijhorende wetteksten, maar ook dit volstond niet voor u. Meer kan ik simpelweg niet zeggen, u stelt de vraag maar weet het blijkbaar beter. Dan doet u maar...

Reclame

Mariette

#49 , 08 jun 2016 21:05

Ik begrijp uw frustratie, maar waarom zegt de wetgever dan niet dat de buurman de wortels in mijn tuin moet verwijderen, net zoals de buurman zijn overhangende takken in mijn tuin moet verwijderen?

Nieuwe scheuten van bamboe zijn nu eenmaal geen overhangende takken. Dus in Nederland mag je de bamboe die in je eigen gazon groeit dus wel verwijderen.
Ik noteer dat - volgens het juridisch forum - dit in België niét mag!

Lanox
Juridisch actief: Nee

#50 , 09 jun 2016 09:14

Wortels mag je wel zelf verwijderen. Maar dit moet je niet doen, u kan perfect de eigenaar van de wortels aansprakelijk stellen en eisen dat hij zelf voor een oplossing zorgt.
Ik noteer dat Mariette over een selectieve bril beschikt.

mjers

#51 , 09 jun 2016 09:21

Wortels mag je wel zelf verwijderen. Maar dit moet je niet doen, u kan perfect de eigenaar van de wortels aansprakelijk stellen en eisen dat hij zelf voor een oplossing zorgt.
Ik noteer dat Mariette over een selectieve bril beschikt.
En laat dat nu net het probleem zijn.

Mariette,
Met de beste wil, maar het lukt me gewoon niet om tot u door te dringen.
Ik heb mijn antwoorden nog eens herlezen en het lijkt mij toch echt wel heel duidelijk. (vooral op het vorige onderwerp)

Uw laatste post klopt opnieuw niet.
Ik heb nooit gezegd dat je de bamboe die in uw eigen tuin groeit niet mag verwijderen... Maar goed. Ik val in eeuwige herhaling.
Als u oprecht op zoek bent naar een antwoord dan raad ik u aan mijn vorige antwoorden eens zonder vooroordeel en heel aandachtig te herlezen.
Uw vraag zal beantwoord zijn. Indien u niet akkoord bent gelieve dit dan voor uzelf te houden.

yalika

#52 , 22 jun 2016 11:54

Mij is het nog steeds niet helemaal duidelijk.

Wij zitten met bamboe van de buren onder het terras. Hij groeit ook verder bij onze buren (die bij mij komen klagen).
Ik heb al vanal gedaan om het weg te krijgen, maar dat blijft maar bovenkomen.

Nu zou ik naar het vredegerecht willen stappen, want de buurman wil niet tussenkomen. Maar als ik dat doe, zal de vrederechter me in het gelijk stellen. M.a.w. is mijn buurman verantwoordelijk voor het verwijderen van de bamboe in mijn tuin of niet...

Of kan ik beter zelf maar mijn terras opbreken, en uitgraven, en de kosten dan maar zelf dragen. Ook al heb ik geen boom in mijn tuin.

Bedankt voor jullie hulp.

Mariette

#53 , 22 jun 2016 12:59

De stengels kort bij de grond (5cm) afknippen en met een injectienaald (zonder naald) pure R***D*P in de open stengels spuiten. Dit werkt. Het is niet gezond maar het werkt.

U kan uw terras laten liggen en/of uw gazon hoeft niet te worden omgespit. De wortels zullen verdrogen en nadien kan u de stengels tot tegen de grond verwijderen. Zeker ELKE stengel behandelen.

mjers

#54 , 22 jun 2016 13:54

Mij is het nog steeds niet helemaal duidelijk.

Wij zitten met bamboe van de buren onder het terras. Hij groeit ook verder bij onze buren (die bij mij komen klagen).
Ik heb al vanal gedaan om het weg te krijgen, maar dat blijft maar bovenkomen.

Nu zou ik naar het vredegerecht willen stappen, want de buurman wil niet tussenkomen. Maar als ik dat doe, zal de vrederechter me in het gelijk stellen. M.a.w. is mijn buurman verantwoordelijk voor het verwijderen van de bamboe in mijn tuin of niet...

Of kan ik beter zelf maar mijn terras opbreken, en uitgraven, en de kosten dan maar zelf dragen. Ook al heb ik geen boom in mijn tuin.

Bedankt voor jullie hulp.
Buurman is verantwoordelijk voor het verwijderen van zijn bamboe op uw eigendom.
Alle, hieruit voortvloeiende, schade moet door hem vergoed worden.

Geen twijfel over mogelijk, het vonnis zal volledig in uw voordeel zijn.

Heel normaal dat u de discussie niet volgt. De antwoorden werden op een ander topic meegedeeld.
Hier nogmaals een herhaling voor u:

De wet stelt dat iedere persoon verantwoordelijk is voor zijn eigen handelingen. Dit noemt men de aansprakelijkheidswet. Op basis van die wet kunt u uw buren verplichten om alle ongemakken die jullie hebben tgv zijn handelen op te lossen.
Dus het feit dat die bamboe in jullie tuin groeit is niet jullie schuld. Jullie hebben immers niet gekozen om bamboewortels in jullie tuin te hebben. Wel zijn deze scheuten een gevolg van het handelen van jullie buur.

"""""
Art 1382 elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.

Art 1383 ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.

Art 1384 men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor dewelke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft.
""""

Daarbij overtreden uw buren ook de wet op redelijke burenhinder.

"""
Art. 544. Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.

"""

Mochten sommigen wederom niet overtuigd zijn.
Onderstaande link zal duidelijkheid scheppen.

http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ ... rwijderen/
Laatst gewijzigd door mjers op 22 jun 2016 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

mjers

#55 , 22 jun 2016 14:00

De stengels kort bij de grond (5cm) afknippen en met een injectienaald (zonder naald) pure R***D*P in de open stengels spuiten. Dit werkt. Het is niet gezond maar het werkt.

U kan uw terras laten liggen en/of uw gazon hoeft niet te worden omgespit. De wortels zullen verdrogen en nadien kan u de stengels tot tegen de grond verwijderen. Zeker ELKE stengel behandelen.
Lijkt mij een gigantisch werk, en binnen 2 jaar herhalen... tot in de eeuwigheid.
En het risico lopen, indien u de bamboe beschadigd, u nog gedagvaard kan worden.
Leuke nieuwe hobby lijkt mij...
Lost trouwens het probleem niet op van de beschadiging van het terras.

Dit is trouwens een juridisch forum en geen tuinforum.

Mariette

#56 , 22 jun 2016 15:32

Lijkt mij een gigantisch werk, en binnen 2 jaar herhalen... tot in de eeuwigheid.
u heeft er blijkbaar geen kaas van gegeten. Natuurlijk is het een tijdrovend werkje. (ik spreek niet over bamboestengels van 6cm doorsnede en/of 4 meter hoogte, maar gewone duimdikke scheuten). Er is bij mijn buren, na verwijderen/behandeling op de manier zoals ik het vertelde geen spriet bamboe meer tevoorschijn gekomen en dit is volgens mij al twee jaar geleden. We hebben het hier toch over uitlopers die hier en daar door het bankirai terras schieten? Ik neem aan dat er geen bamboeveld op het terras groeit?

----------------------------------------------------

Op een ander juridisch forum las ik dat indien de tweede partij (dus niet de planter) de bamboe gewoon laat woekeren (in dit geval zelfs tot bij de volgende buren), zij de schade of onderhoud niet meer kunnen verhalen op de aanplanter.
Maar dat zal volgens U wel weer verkeerde informatie zijn.
Ik ben dus benieuwd wat de vrederechter hierover te zeggen heeft.

mjers

#57 , 22 jun 2016 15:42

u heeft er blijkbaar geen kaas van gegeten. Natuurlijk is het een tijdrovend werkje. (ik spreek niet over bamboestengels van 6cm doorsnede en/of 4 meter hoogte, maar gewone duimdikke scheuten). Er is bij mijn buren, na verwijderen/behandeling op de manier zoals ik het vertelde geen spriet bamboe meer tevoorschijn gekomen en dit is volgens mij al twee jaar geleden.

----------------------------------------------------

Op een ander juridisch forum las ik dat indien de tweede partij (dus niet de planter) de bamboe gewoon laat woekeren (in dit geval zelfs tot bij de volgende buren), zij de schade of onderhoud niet meer kunnen verhalen op de aanplanter.
Maar dat zal volgens U wel weer verkeerde informatie zijn.
Ik ben dus benieuwd wat de vrederechter hierover te zeggen heeft.
:roll: Ongelooflijk!... Echt... geen woorden voor. Ik heb mijn boterham verdient met mijn kennis over dit onderwerp... Maar dergelijke weerklank heb ik echt nog nooit meegemaakt.
Ik heb u alle mogelijke wetteksten gegeven die erover bestaan... en nog wijkt u niet af van uw standpunt.
Indien u de vraag zou stellen kon het mij geen bal schelen. Maar u sticht hier verwarring voor de vraagsteller. Zelfs na bijna 60 posts is het nog altijd niet duidelijk, dit terwijl de wet hierover wel heel duidelijk is.

Ik begreep nooit wat sommige partijen bezielde om naar de rechtbank te komen terwijl ze zowat iedere wetgeving tegen zich hadden. Maar na uw pleidooi begrijp ik hen wat beter. U bent zo overtuigd van uw gelijk dat u niet meer voor rede vatbaar bent.

Voorspelling is trouwens makkelijk. Dergelijke rechtszaken zijn shering en inslag, vonnis kan bijna standaard opgemaakt worden. De rechter stelt altijd de oorzaker van het probleem in het ongelijk met verwijzing naar de het BW. Veel randanimatie steekt men daar niet in.
Laatst gewijzigd door mjers op 22 jun 2016 15:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Mariette

#58 , 22 jun 2016 15:44

Tot op hoeveel meter zou de originele eigenaar van die eerste bamboewortel dan verantwoordelijk zijn? Staat dat ergens vermeld?
Zodra het in de tuin van de buren komt, dus vanaf 0 meter, lijkt mij.
In kleine tuintjes kan Buur A vb. een stukje bamboe plaatsen die doorschiet naar Buur B die dit geen probleem vindt, maar als het dan weer doorschiet naar buur C die daar een terras heeft liggen en dan schade aan het terras krijgt.
Wie is dan verantwoordelijk? Buur A? of Buur B? Want als Buur B zelf verantwoordelijk is, dan is Buur C ook zelf verantwoordelijk zou ik denken.
Gaan we met absurde voorbeelden afkomen?
Goed, als buur B dit niet erg vindt, wordt hij eigenaar van de bamboe die in zijn tuin doorschiet, en is hij verantwoordelijk voor hetgeen doorschiet naar buur C.

En het veldwetboek voorziet enkel dat de buur de wortels mag doorhakken, niet dat hij zelf verantwoordelijk is voor schade indien hij dit niet doet.
Dit leek me een redelijk antwoord.

En aangezien deze vraag nu gesteld werd, veronderstel ik dat ik geen absurd voorbeeld gaf.

mjers

#59 , 22 jun 2016 15:50

Tot op hoeveel meter zou de originele eigenaar van die eerste bamboewortel dan verantwoordelijk zijn? Staat dat ergens vermeld?
Zodra het in de tuin van de buren komt, dus vanaf 0 meter, lijkt mij.
In kleine tuintjes kan Buur A vb. een stukje bamboe plaatsen die doorschiet naar Buur B die dit geen probleem vindt, maar als het dan weer doorschiet naar buur C die daar een terras heeft liggen en dan schade aan het terras krijgt.
Wie is dan verantwoordelijk? Buur A? of Buur B? Want als Buur B zelf verantwoordelijk is, dan is Buur C ook zelf verantwoordelijk zou ik denken.
Gaan we met absurde voorbeelden afkomen?
Goed, als buur B dit niet erg vindt, wordt hij eigenaar van de bamboe die in zijn tuin doorschiet, en is hij verantwoordelijk voor hetgeen doorschiet naar buur C.

En het veldwetboek voorziet enkel dat de buur de wortels mag doorhakken, niet dat hij zelf verantwoordelijk is voor schade indien hij dit niet doet.
Dit leek me een redelijk antwoord.

En aangezien deze vraag nu gesteld werd, veronderstel ik dat ik geen absurd voorbeeld gaf.

Ik begin echt te twijfelen aan uw intelligentie. Turaki bevestigd gewoon wat ik u al maanden probeer te vertellen.
Leest u eigenlijk wel wat ik typ :?: :?: :?:

Mariette

#60 , 22 jun 2016 16:18

Ik dacht dat IK degene was die vond:

bon, ik begreep hieruit dat de buur niet verantwoordelijk was voor de schade AAN DE PLANT. Het betrof dus de schade veroorzaakt door de wortels van de plant (vb. buurman heeft een kerselaar en de wortels groeien onder mijn tuinhuis). Echter Turaki zegt ook dat indien buur B de bamboe laat staat, hij eigenaar wordt van die plant. Dat heeft U trouwens ook al geschreven: als de wortels in uw tuin staan bent u eigenaar.
Vanaf waar is buur B dan eigenaar? vanaf 50cm van de grens? 100cm? elke bamboescheut is namelijk een aparte plant en geen kerselaar die nog steeds op het erf van de buurman staat.

Maar kom, hier hebben we dus een leuke vorm van renovatie gevonden.

Buur Franske plant bamboe en heel de straat laat hem maar woekeren. Nadien mag Franske dan bij elke buurtbewoner de oprit en het terras gaan vernieuwen. Interessant gegeven.

------------
En natuurlijk bent u veel intelligenter dan ik! Maar ik weet tenminste dat "ik heb verdienD" met een D is.
Laatst gewijzigd door Mariette op 22 jun 2016 16:41, 3 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”