Plaatsing nieuwe deuren, gebreken vastgesteld

Jerre00
Topic Starter

Plaatsing nieuwe deuren, gebreken vastgesteld

#1 , 03 jun 2016 23:23

Dag allen,

Vandaag werden onze nieuwe voor- en achterdeur geplaatst. Dit betreffen aluminium deuren.

De plaatser gaf bij het afronden reeds een schending aan van de voordeur, die hij zou komen retoucheren met een correctiepen. Omdat de firma sowieso nog dient terug te komen voor een finale afwerking (silicone) heb ik er op dat moment niet echt iets op gezegd. Als de plaatser weg was, ben ik de deuren gaan inspecteren en heb ik aan de voordeur nog enkele schendingen aan het aluminium vastgesteld.

Daarnaast hadden wij deze deur besteld op basis van een voorbeeldmodel dat wij opvBatibouw hadden gezien. Daarvan hadden wij een foto genomen en meegenomen bij de aanvraag voor offerte. Op deze foto is te zien hoe het slot ingewerkt zat in de deur. De deur betreft een volpaneel zonder groeven en met een ingefreesde handgreep. Onze keuze ging specifiek uit naar dit model gezien het strakke uitzicht ervan. Nu is echter de voordeur zo gemaakt dat het wel een volpaneel is, maar met het slot niet ingewerkt, maar er bovenop geplaatst.

Omwille van bovenstaande redenen hebben we de plaatsingsfirma reeds gecontacteerd en bovenstaande defecten doorgegeven, inclusief detailfoto's. Voor wat betreft het slot kregen we eerst te horen dat dit niet expliciet vermeld is geweest tijdens het offerte gesprek en het ook niet vermeld is op de offerte, maar wij hebben wel degelijk DIE deur van op de foto gevraagd. Als consument kunnen wij niet weten op welke manier dat beschreven zou moeten worden in de offerte. Ze hebben dan gezegd dat ze gingen kijken of ze er iets aan konden doen.

Om me al een beetje voor te bereiden op het verdere verloop, heb ik enkele vragen:

- Ik veronderstel dat de aankoop en plaatsing van deze deuren onder het wettelijke garantiestelsel valt?
- Dien ik de firma nu reeds in gebreke te stellen of wacht ik hun antwoord af? Ik heb enkel nog maar een voorschotfactuur betaald
- Dien ik genoegen te nemen met het retoucheren van de schendingen met een correctiepen? Het zijn wel degelijk "kapjes" in het aluminium dus een beetje verf over doen lijkt me op het eerste gezicht een onvoldoende oplossing...
- Kan ik me voor het slot ook beroepen op de wettelijke garantie/non-conformiteit met offerte? Gezien het type slot niet expliciet vermeld staat op de offerte, heb ik hier een beetje schrik voor...

Met excuses voor de lange tekst, maar een situatieschets kan soms handig zijn ;)

Ps: ligt dat nu aan ons of gaat er bij dergelijke projecten wel altijd iets fout? De moed zakt me in de schoenen voor onze verdere plannen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jun 2016 07:46

Ps: ligt dat nu aan ons of gaat er bij dergelijke projecten wel altijd iets fout? De moed zakt me in de schoenen voor onze verdere plannen.
Dit ligt totaal niet aan u hoor, maar dagelijks worden hier zulke dingen gepost, en ja het zijn nog altijd werknemers die de plaatsing doen, en er is wel altijd iets die niet 100% correct is, ik zou toch afwachten tot ze met de afwerking gedaan hebben, voor aleer je ze in gebreke stelt, anders zou het wel eens kunnen dat de afwerking zeer lang op zich laat wachten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jerre00
Topic Starter

#3 , 06 jun 2016 11:07

Het beste wat ik nu dus kan doen, is even afwachten op de reactie van de firma om te zien met welke voorstellen zij op de proppen komen?

Het feit dat we op de dag van plaatsing reeds alle gebreken hebben doorgemaild, is voldoende voorlopig?

Reclame

Jerre00
Topic Starter

#4 , 06 jun 2016 11:14

Update: we hebben zonet reactie gehad met betrekking tot het slot. Het slot kan niet zomaar vervangen worden. De verkoper stelt dat we hem daarover niks expliciet hebben gezegd en hij veronderstelt dat "mocht dat nu zo belangrijk geweest zijn voor ons, dat we dat wel zouden gezegd hebben". Echter, wij hebben een FOTO getoond van de deur die we wouden, exact zoals afgebeeld. Enkel in een andere kleur.

Kunnen wij hier tegenin gaan?

sloeberken

#5 , 06 jun 2016 11:35

Als je kunt bewijzen dat u die foto getoond hebt, of als het vermeld is op de bestelbon.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jerre00
Topic Starter

#6 , 06 jun 2016 11:45

Ik kan dat niet bewijzen, ons verkoopsgesprek is niet opgenomen op video hé. En het is ook niet vermeld op de offerte. Op de offerte is trouwens NIKS vermeld qua afwerking van het sleutelgat, dus ook niet voor wat betreft hetgeen er nu op zit.

Ik heb de foto echter wel MOETEN tonen, want het betreft een prototype op Batibouw waarvan de plaatsingsfirma nog niet op de hoogte was dat die bestond... Maar een direct, hard evidence is dit niet.

sloeberken

#7 , 06 jun 2016 11:58

Ik vrees dat al u energie die je eraan verspilt, verloren zal zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jerre00
Topic Starter

#8 , 07 jun 2016 10:48

Update: Voor wat betreft de schendingen, is men gisteren een poging tot herstelling komen uitvoeren. Zoals gedacht, heeft men gewoon met verf de schendingen bijgekleurd.

Resultaat: de schendingen zijn nu wel gekleurd in het kleur van de deur, maar je ziet zelfs nog wat kleurverschil + op de plaatsen waar de schendingen een kap(je) betroffen in het aluminium, blijven dit wel kapjes natuurlijk, met het enige verschil dat het nu gekleurde kapjes zijn.

De schendingen betreffen 4 tot 5 plaatsen met een grootte van 1a2 mm tot 1 cm. Twee plaatsen daarvan zouden kunnen vervangen worden (betreft deurkruk en scharnierplaatje). Echter de drie andere plaatsen zijn gelocaliseerd in het kader zelf. Ik vraag me echter af in hoeverre het redelijk is om als consument voor kapjes van 1a2 mm een volledige vervanging van het profiel te eisen? Hebben wij een poot om op te staan? Voor alle duidelijkheid: de kapjes storen mij wel degelijk, omdat dit niet getuigd van vakmanschap, zeker niet voor deze kostprijs (+3000 EUR voor 1 deur).

Gebruiker21

#9 , 07 jun 2016 11:16

Die kapjes in de deur zijn volgens mij echt wel gebreken. Gewoon wat verf erover lijkt me niet voldoende om dit als "opgelost" te beschouwen. Als je een nieuwe deur + plaatsin bestelt, wens je geen "licht beschadigde" deur als resultaat te krijgen.

Wat de handgreep betreft: als je op mail een "bekentenis" kan "ontfrutselen", zou je daarmee verder kunnen gaan. Bijvoorbeeld: als je een mail stuurt met

"Beste, wij hebben bij bestelling expliciet deze foto laten zien van de deur die we wensten, maar dan in een andere kleur" (Foto bijgevoegd).

En de leverancier antwoord met:

"Ja, maar als die ingefreesde greep zo belangrijk was, waarom hebt u dit dan niet expliciet gezegd?"

Bovenstaande conversatie geeft aan dat de leverancier de foto effectief gezien heeft, maar er niet voldoende rekening mee gehouden heeft. Als u dus mailconversatie in die zin hebt, is dit zeker een begin van bewijs wat die foto betreft (en zelfs meer dan enkel "begin van bewijs").
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jerre00
Topic Starter

#10 , 07 jun 2016 11:25

Dag Tom,

Bedankt voor het antwoord.

Inderdaad. Het is heel sneu dat we voor dat geld een lichtbeschadigde, nu geretoucheerde deur hebben en geen nieuwe.

Daarnaast betreft het niet de handgreep, maar de afwerking van het sleutelgat. Nuja, maakt niet, komt op hetzelfde neer. Hetgeen we gekregen hebben is anders dan hetgeen we verwacht hebben te ontvangen. Wij hebben wel degelijk zoiets als antwoord op mail. Vraag en verwijzing naar foto werd echter mondeling aan de telefoon gesteld. Zou ik je even een PB mogen sturen met de tekst erin? Dan kan je oordelen.

mava105

#11 , 07 jun 2016 12:12

Ik denk niet dat je van een rechter een nieuwe deur zal krijgen voor een krasje van 1 à 2 mm, hooguit een prijsvermindering.

Gebruiker21

#12 , 07 jun 2016 12:48

Ik denk niet dat je van een rechter een nieuwe deur zal krijgen voor een krasje van 1 à 2 mm
Hangt er van af hoeveel het er zijn, natuurlijk. Maar TS spreekt over kapjes van 1 a 2 mm tot 1CM. Als er zo een 5-tal kapjes inzitten, en er is er eentje van 1 cm, en een paar van een halve cm, denk ik wel dat een rechter dit als onaanvaardbaar zal beschouwen voor een nieuwe aluminium deur...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21

#13 , 07 jun 2016 12:50

Zou ik je even een PB mogen sturen met de tekst erin? Dan kan je oordelen.
"Anonimiseer" gerust het mailverkeer en plaats het in dit draadje. Ik ben geen jurist, maar er zijn wel juristen actief op het forum, die waarschijnlijk beter kunnen inschatten welke bewijswaarde uw mail-verkeer heeft.

Jerre00
Topic Starter

#14 , 07 jun 2016 13:48

Onderstaande mail betreft dus de reactie op de afwerking van het sleutelgat dat niet conform onze verwachtingen is. Mijn man had dat telefonisch besproken met de verkoper, waarbij deze reeds had aangehaald dat we dat niet gemeld hebben tijdens het gesprek. Niet expliciet althans. Op de foto staat de afwerking immers zoals we dit gewenst hadden. De verkoper ging vervolgens eens contacteren bij de fabrikant of hier nog iets aan kon gedaan worden.

Ik wil ook nog noteren dat we tijdens het verkoopsgesprek een offerte meehadden voor dezelfde deur, maar bij een andere verdeler. Ook bij die verdeler hadden we de offerte laten opstellen aan de hand van de foto. Zelfde manier van werken dus.

Onderstaande het antwoord:

--

Beste XX,

‘k heb zonet contact gehad met XX zelf,waarbij ze zeggen dat dit niet kan aangepast worden,

het standaard cilinderplaatje die er momenteel opstaat kan niet zomaar vervangen worden

door een rond cilinderplaatje,type XX.

Ik heb jou op basis van de offerte van een andere XXverdeler net dezelfde offerte bezorgd,

en nu ook geleverd wat op de offerte stond…over dat “speciale”ronde cilinderplaatje is tegen mij

nooit gesproken geweest,had dit zo belangrijk geweest dan denk ik toch wel dat je mij dat zou

gezegd hebben.

Ik ben ervan overtuigd dat de deur zoals nu geleverd nog steeds een heel mooie,moderne

deur is,en hopelijk zie jezelf ook in dat ik daar niet in de fout gegaan ben,maar dat het

uiteindelijk gaat over iets dat niet is gecommuniceerd is geweest naar mij toe,niet mondeling,

en ook niet schriftelijk (offerte andere XX-verdeler).

Hopend op een verdere positieve samenwerking,

--

Jerre00
Topic Starter

#15 , 07 jun 2016 13:50

Ik denk niet dat je van een rechter een nieuwe deur zal krijgen voor een krasje van 1 à 2 mm
Hangt er van af hoeveel het er zijn, natuurlijk. Maar TS spreekt over kapjes van 1 a 2 mm tot 1CM. Als er zo een 5-tal kapjes inzitten, en er is er eentje van 1 cm, en een paar van een halve cm, denk ik wel dat een rechter dit als onaanvaardbaar zal beschouwen voor een nieuwe aluminium deur...
Ik begrijp jullie beide reacties. Het is moeilijk om in te schatten. Een rechter blijft ook maar een mens en het blijft een feitenkwestie. Ik weet niet wat gangbaar is... Maar een korting zouden we ook al aanvaarden.

Maar louter een beetje verf over... neen, dat vind ik te summier als compensatie. Zeker omdat de schendingen alsnog zichtbaar zijn.

Terug naar “Consumenten Koop”