Vandaag werden onze nieuwe voor- en achterdeur geplaatst. Dit betreffen aluminium deuren.
De plaatser gaf bij het afronden reeds een schending aan van de voordeur, die hij zou komen retoucheren met een correctiepen. Omdat de firma sowieso nog dient terug te komen voor een finale afwerking (silicone) heb ik er op dat moment niet echt iets op gezegd. Als de plaatser weg was, ben ik de deuren gaan inspecteren en heb ik aan de voordeur nog enkele schendingen aan het aluminium vastgesteld.
Daarnaast hadden wij deze deur besteld op basis van een voorbeeldmodel dat wij opvBatibouw hadden gezien. Daarvan hadden wij een foto genomen en meegenomen bij de aanvraag voor offerte. Op deze foto is te zien hoe het slot ingewerkt zat in de deur. De deur betreft een volpaneel zonder groeven en met een ingefreesde handgreep. Onze keuze ging specifiek uit naar dit model gezien het strakke uitzicht ervan. Nu is echter de voordeur zo gemaakt dat het wel een volpaneel is, maar met het slot niet ingewerkt, maar er bovenop geplaatst.
Omwille van bovenstaande redenen hebben we de plaatsingsfirma reeds gecontacteerd en bovenstaande defecten doorgegeven, inclusief detailfoto's. Voor wat betreft het slot kregen we eerst te horen dat dit niet expliciet vermeld is geweest tijdens het offerte gesprek en het ook niet vermeld is op de offerte, maar wij hebben wel degelijk DIE deur van op de foto gevraagd. Als consument kunnen wij niet weten op welke manier dat beschreven zou moeten worden in de offerte. Ze hebben dan gezegd dat ze gingen kijken of ze er iets aan konden doen.
Om me al een beetje voor te bereiden op het verdere verloop, heb ik enkele vragen:
- Ik veronderstel dat de aankoop en plaatsing van deze deuren onder het wettelijke garantiestelsel valt?
- Dien ik de firma nu reeds in gebreke te stellen of wacht ik hun antwoord af? Ik heb enkel nog maar een voorschotfactuur betaald
- Dien ik genoegen te nemen met het retoucheren van de schendingen met een correctiepen? Het zijn wel degelijk "kapjes" in het aluminium dus een beetje verf over doen lijkt me op het eerste gezicht een onvoldoende oplossing...
- Kan ik me voor het slot ook beroepen op de wettelijke garantie/non-conformiteit met offerte? Gezien het type slot niet expliciet vermeld staat op de offerte, heb ik hier een beetje schrik voor...
Met excuses voor de lange tekst, maar een situatieschets kan soms handig zijn

Ps: ligt dat nu aan ons of gaat er bij dergelijke projecten wel altijd iets fout? De moed zakt me in de schoenen voor onze verdere plannen.