Dag iedereen,
Een hele uitleg met enkele vragen.
Mijn vriendin huurt een woning sinds 01/10/2015. Het contract heeft een vaste datum en is 1 jaar geldig dus verloopt op 01/10/2016. Volgens de wetgeving zou zij haar contract nog 1x kunnen verlengen voor dezelfde periode als het huidige contract, tegen dezelfde huurprijs.
Nu, vorige maand is de woning verkocht door de verhuurder, maar de akte tussen beiden werd tot op heden nog niet ondertekend. Ik veronderstel dus dat de eerste verhuurder nog steeds aansprakelijk is voor gelijk wat mbt de huur van het pand, mede doordat hij een lopend contract heeft met mijn vriendin? Daartussen zit ook een immokantoor dat het appartement boven dat van mijn vriendin te huur heeft gezet.
Ik merk echter dat de verhuurder momenteel nog hier en daar wat klusjes aan het uitvoeren is in het pand op vraag van de nieuwe koper of immokantoor. Zij hebben dan wss een overeenkomst alvorens het finaal tekenen van de akte?
Nu is het echter zo (en dat is mss een fout van ons) dat er zich schade voordoet aan de houten plankenvloer van het terras (waar 30cm diep niets onder zit) door ouderdom, en wij dit al enkele keren dit jaar, per telefoon hebben gemeld bij de verhuurder. Ik zou natuurlijk niet graag hebben dat iemand zich bezeert, lees: door de planken schiet met alle gevolgen vandien. De verhuurder of het immokantoor via de verhuurder zegt ons nu dat hij geen stappen meer mag ondernemen omdat het pand verkocht is (maar de akte is nog niet getekend). De nieuwe eigenaar is een aannemer en had bij zijn bezoek aan het pand schade opgemerkt aan de voorgevel (ter hoogte van het beschadigde terras, er sijpelt water door het terras dat langs de voirgevel terug naar beneden komt). Die schade aan de voorgevel zou -volgens de huisbaas- op vraag van de nieuwe eigenaar eerst hersteld moet worden alvorens het terras hersteld kan worden.
Gezien de verkoop van het pand, het aflopende contract dat al dan niet verlengd wordt, en de nog niet getekende akte, wie is hier nu verantwoordelijk? Wie is ons aanspreekpunt? Wanneer kan/moet dit hersteld worden? En wat is de plaats van het immokantoor hierbij?
Alvast bedankt!