Mogelijke controles zijn daarbij niet onwaarschijnlijk.
Nu zijn alle (wat dat betreft) de normale computers zeker allemaal in orde.
Ikzelf werk op mijn eigen laptop omdat dit voor mijn activiteiten wenselijk is deze op een Mac uit te voeren.
Ik ontvang hiervoor een onkostenvergoeding.
Mijn systeem is georganiseerd dat mijn harde schijf in twee verdeeld is met twee installaties van OSX.
Ik kan dus opstarten in ofwel mijn privé deel of mijn werk omgeving. Mijn werkomgeving is 100% in orde met alle licenties.
Op mijn privé deel zijn echter wel enkele zaken niet zo zuiver.
In welke mate loop ik risico bij een inval (die schijnbaar zou gebeuren met huiszoekingsbevel)
Heb ik een verhaal met mijn gescheiden partities dat bij een controle men enkel mijn partitie welke ik gebruik voor professionele doeleinden kan/mag onderzoeken?
Kan men mij ook verplichten mijn privé partitie ter beschikking te stellen of mijn computer hierdoor in beslag worden genomen voor nader onderzoek.
Mijn privé partitie is met FileVault beveiligt, theoretisch is deze encryptie zodanig hoog dat elke mogelijke hack zonder master paswoord onmogelijk is.
De software op mijn privé partitie gebruik ik louter hobbymatig en zou 100% legaal onbetaalbaar zijn voor een hobby.
Ik zou liever niet moeten investeren in een nieuwe computer indien dat niet echt noodzakelijk is.
Alvast bedankt voor alle input!
Bij gegronde redenen om aan te nemen dat er sprake is van een inbreuk op de intellectuele eigendom (een onderneming gebruikt software zonder licenties te hebben gekocht), vraagt BSA | The Software Alliance namens de betreffende rechthebbenden (de BSA leden die de software ontwikkelen) aan de bevoegde rechter toestemming om bij de bewuste ondernemingen de bestaande softwaresituatie te onderzoeken. Wanneer die toestemming wordt verleend, zal een gerechtsdeurwaarder – vergezeld door informaticadeskundigen aangesteld door de rechtbank – de onderneming bezoeken. De onderneming in kwestie is in dit geval verplicht medewerking te verlenen.