Er zijn een hele resem redenen.
oa reeds door Marriete aangehaald is er altijd een maximale hoogte. Het veldwetboek blijft hierover onduidelijk, maar de gemeentelijke verordening op het bouwen, verkavelen en op de beplanting is daarentegen wel duidelijk. Hagen mogen maximaal 2.2 m hoog zijn.
Dit verschilt vaak per gemeente tussen de 1.8 m en 2.2 m. Maar nooit (heel zelden) hoger.
Daarbij is er artikel 544 van het bw: (beter bekend als de wet op redelijke burenhinder).
Dat is al helemaal niet correct, er zijn gemeenten waar geen grenzen aan de hoogte van de beplanting wordt meegegeven. Denk maar aan bv. populieren op een rij. Hetzelfde geldt voor de afstand tot de perceelgrens; die kan variëren van gemeente tot gemeente, van 45 cm voor een "hoogstam/haag" tot 2 m.
Het artikel 544 wordt maar al te gemakkelijk ingeroepen. Alles hangt af van de feitelijke omstandigheden.
U bent verwarring aan het rondstrooien met info die "helemaal niet" correct is.
1)
Wat hebben populieren nu te maken met deze vraag? Populieren hebben niets te maken met een levende afsluiting. Er geld dan ook een heel andere wetgeving voor. Dit is echt appelen met peren vergelijken en getuigt jammergenoeg van een beperkte kennis omtrent dit onderwerp.
2)
Waarom u over de afstand tot de perceelsgrens begint is mij een raadsel. Dat lijkt mij hier toch het probleem niet te zijn.
Maar goed... , uiteraard heeft iedere gemeente z'n eigen regels maar altijd is dit gebaseerd op de ruimtelijke ordening. Daarnaast kunnen bouwvoorschriften van iedere afzonderlijke verkaveling ook aparte regels opleggen. Maar meestal volgt men de algemene regels.
Hier de gegeven info (die klopt met de algemene wetgeving) komen afdoen als "niet correct", omdat u toevallig eens gehoord heeft dat sommige gemeentes er van kunnen afwijken, is op z'n minst wat arrogant te noemen. En dit terwijl er duidelijk vermeld geweest is dat de regels verschillen per gemeente...
3)
Beplanting is geen afsluiting. Deze opmerking slaat nergens op.
4)
Ik moet de eerste gemeente nog tegenkomen die geen beperking oplegt voor de hoogte van een levende afsluiting. Ongetwijfeld gaat u die hier nu noemen met een link naar de wetgeving voor de gemeente in kwestie...?
5)
Als de haag van de buur tot 4 meter groeit en daardoor enig nadeel bezorgd aan TS. Dan is dit een schoolvoorbeeld om artikel 544 in te roepen. Die buur lapt de regels van de ruimtelijke ordening aan zijn laars en bezorgd daardoor overlast aan TS. In iedere rechtstaat zal een rechter hem veroordelen tot het naleven van de regels. Dat u hier het tegenoverstaande komt beweren gaat er bij mij echt niet in. Ik lees veel zaken die niet correct zijn op dit forum, maar dit slaat echt alles.
Ik kan dan enkel maar aannemen dat u enige frustraties heeft rond de wetgeving en u denkt uw eigen regels te kunnen verzinnen.
Dit is uiteraard uw volste recht, maar kom dit topic niet vervuilen met het rondstrooien van verkeerde informatie.