aandeel en handelsfonds overlaten

anno
Topic Starter

aandeel en handelsfonds overlaten

#1 , 22 apr 2006 22:53

Beste,

Mijn partner en ik hebben samen met een familielid een jaar geleden een BVBA opgericht (kleine handelszaak)
Mijn partner en ik beschikken over 50% van de aandelen en het ingebrachte handelsfonds komt ook van ons.

Wij willen graag uit deze zaak stappen omwille van persoonlijke omstandigheden en niet omdat de zaak niet rendeert.
Ons familielid beschikt momenteel niet over de middelen om ons uit te kopen.
Kunnen wij, in dit vroege stadium, onze aandelen en het handelsfonds overlaten?
Welke stappen kunnen wij ondernemen? Waar kunnen wij terecht?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 22 apr 2006 23:30

Afdeling II. - Overdracht van aandelen onder levenden.

Art. 251. Behoudens bijzondere bepalingen in de statuten kunnen de belanghebbenden tegen de weigering van de toelating van een overdracht onder de levenden opkomen voor de bevoegde rechtbank, in kort geding, na behoorlijke dagvaarding van degenen die zich tegen de overdracht verzetten.
De bevoegde rechtbank is die van de zetel van de vennootschap.Wordt de weigering willekeurig geoordeeld, dan hebben de vennoten die zich verzet hebben, drie maanden te rekenen van de beschikking, om kopers te vinden voor de prijs en op de voorwaarden bepaald in de statuten. Bij gebreke van statutaire bepalingen en van overeenstemming tussen de belanghebbenden worden prijs en voorwaarden vastgesteld door de bevoegde rechtbank, op verzoek van de meest gerede partij en na behoorlijke dagvaarding van de tegenpartij; indien afbetaling wordt toegestaan, mogen de termijnen niet gespreid worden over meer dan vijf jaar te rekenen van de uitoefening van het optierecht; de gekochte aandelen zijn niet vatbaar voor overdracht zolang de prijs niet volledig betaald is.
Indien de koop niet binnen de termijn van drie maanden tot stand is gekomen, kan de overdrager de ontbinding van de vennootschap vorderen, doch hij moet dit recht uitoefenen binnen veertig dagen na het verstrijken van die termijn. (7 MEI 1999,WETBOEK VAN VENNOOTSCHAPPEN).

anno
Topic Starter

#3 , 22 apr 2006 23:56

Bedankt voor uw snel antwoord. :D

Indien ons familielid zich niet verzet tegen het overlaten van onze aandelen en handelsfonds, welke stappen kunnen wij dan ondernemen?
Hoe kunnen wij iemand vinden, buiten ons desbetreffend familielid (mits deze persoon niet over de middelen beschikt), aan wie wij onze aandelen en handelsfonds kunnen overlaten? En zoals eerder al gevraagd, kan dit in zo een vroeg stadium of moet hier nog een langere periode over heen gaan?

Op welke basis wordt de waarde van het handelsfonds bepaald? Kunnen wij hier zelf iets of wat een berekening op maken om een voorlopig idee te krijgen? Uiteraard kan een exacte waarde enkel door een expert bepaald worden.

Alvast bedankt!

Reclame

anno
Topic Starter

#4 , 10 mei 2006 22:51

Kan er iemand mij een goede raadsman aanduiden waar ik terecht kan betreft mijn bvba!!!! Ik heb dringend advies nodig!!!

Alvast bedankt!

sperwer

#5 , 11 mei 2006 07:59

De juristen en advocaten op het forum zijn allemaal goed.

Maar je kan op het internet een advocaat vinden die zich heeft gespecializeerd in handelswetgeving.

http://www.advocaat.be/

anno
Topic Starter

#6 , 11 mei 2006 09:41

Bedankt voor je snelle reply en het doorgeven van de link.

Misschien even in het kort de problemen schetsen.
Zoals hierboven vermeld staat heb ik samen met mijn zus een zaak, de aandelen zijn fifty-fifty verdeeld. Het handelsfonds komt volledig van mij en mijn vriend (die ook een klein percentage aandelen bezit, net zoals haar man).
Sinds geruime tijd doet zij onnodige kosten en bestellingen die wij niet kunnen permiteren en die ons in de schulden brengt. Deze schulden blijven zich opstapelen. En ik vrees dat we in een spiraal gaan terecht komen waar we niet meer uit kunnen geraken.
In het begin was het voordeliger dat zij ingeschreven was als zaakvoerster (heel dom van mij, maar ik had het volste vertrouwen in haar), maar zij handelt op een totaal verkeerde manier hieromtrent en maakt steeds onbezonnen beslissingen. Ik wordt niet betrokken in deze beslissingen die worden genomen betreft de aankopen. Zij werkt eerder individueel dan als een partnership die haar persoonlijk leven en dat van haar man ten goede komen in plaats van de bvba. En blijft dit nog lange tijd doorgaan kunnen we binnen de kortste keren onze boeken toe doen en worden we daarboven op nog eens persoonlijk aansprakelijk gesteld.
Ik heb haar hier meermaals over aangesproken, maar ik zie geen veranderingen of good will van harentwege, nog van haar man.
Persoonlijk denk ik dat het beter is om zakelijk uit elkaar te gaan, maar wat zijn mijn mogelijkheden? Wat zijn mijn rechten en plichten? Wat zijn haar mogelijkheden, rechten en plichten?
Misschien dat iemand mij hier al iets of wat uitleg over kan geven. De problemen zijn te veel om hier volledig uit de doeken te doen. Maar ik hoop dat deze korte situatieschets al een idee geeft.

Alvast bedankt!

sperwer

#7 , 11 mei 2006 10:00

zoals je zelf al wist kan je dus het beste naar een advocaat gaan met al je papieren of naar de juridische dienst van het sociaal fonds waar jullie bedrijf je is bij aangesloten.
Die kunnen dan zeggen wat je juist moet doen om jezelf en het bedrijfje te beschermen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”