Factuur op andere naam op ons adres

Artesia
Topic Starter

Factuur op andere naam op ons adres

#1 , 20 mei 2016 14:56

Vandaag ontving ik van een online shop een rappel ter betaling van een som van rond de 100€ op naam van iemand anders.
Met andere woorden : ons adres klopt maar de persoon aan wie de factuur geadresseerd is is ons volslagen onbekend.
Ik heb deze firma meteen gemaild dat ik :
- bij hen nooit iets gekocht heb
- de persoon die ze aanmanen om te betalen hier totaal onbekend is

Dien ik verder nog iets te ondernemen?
Ik vraag me trouwens af hoe die firma aan ons adres komt want ik heb bij hen nog nooit iets besteld.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 20 mei 2016 15:04

Was dat niet zo'n nieuwe oplichterstruc waarbij mensen iets op een ander adres in de buurt lieten leveren en dan de bezorger aanspraken dat het adres niet klopte?

WP002

#3 , 20 mei 2016 15:35

U hebt gedaan wat u moest doen. Einde.

Reclame

Artesia
Topic Starter

#4 , 20 mei 2016 15:49

Ik hoop het ten zeerste. Hopelijk krijg ik geen deurwaarder aan de deur door die misselijke persoon die mijn adres gebruikt om spullen te kopen en ze elders te laten afleveren want ik heb hier geen pakjes ontvangen die ik persoonlijk niet besteld heb.

SimplyRight

#5 , 20 mei 2016 15:53

Dan legt ge uit zoals het is: als de persoon onder uw naam en adres bestelde maar op ander adres liet leveren, heeft hij daar moeten tekenen voor aflevering -> die handtekening zal niet de jouwe zijn
Als hij onder eigen naam bestelde, maar facturatie bij jouw adres zette, dan kan jij aantonen dat dergelijke persoon bij jou niet woont

asperger
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mei 2016 16:08

Vandaag ontving ik van een online shop een rappel ter betaling van een som van rond de 100€ op naam van iemand anders.

Aangezien uw naam niet op de factuur staat hoeft u niet te betalen.
Het is niet het adres dat moet betalen, wel de persoon en jij bent die persoon niet.
Meer dan dat de factuur verkeerd werd geadresseerd valt daar dan ook niet over te zeggen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

chantika

#7 , 20 mei 2016 16:23

Versta het niet. Er komt een brief toe gericht aan iemand anders maar op u adres. Hoe kan je dan weten dat daar een rekening in zit?
Als ik zo een brief krijg gaat die op de post zonder zegel met de vermelding woont niet op dit adres.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 mei 2016 16:56

Klopt twee evenwijdige strepen over brief met tekst onbekend op dit adres en in een bus van Bpost.

LeenW

#9 , 20 mei 2016 17:15

Versta het niet. Er komt een brief toe gericht aan iemand anders maar op u adres. Hoe kan je dan weten dat daar een rekening in zit?
Als ik zo een brief krijg gaat die op de post zonder zegel met de vermelding woont niet op dit adres.
Interessante opmerking, kan TS zo in de problemen geraken voor schending van het briefgeheim?

Artesia
Topic Starter

#10 , 20 mei 2016 18:49

Ik heb niet op de naam gelet toen ik de brief open deed

Artesia
Topic Starter

#11 , 20 mei 2016 18:51

Interessante opmerking, kan TS zo in de problemen geraken voor schending van het briefgeheim?
Schending briefgeheim?
Ik woon in en klein straatje en ik ken hier iedereen en er is geen enkele persoon met de naam die op die brief vermeld werd.
Ik heb zwaar het vermoeden dat ik het slachtoffer van fraude ben.

sloeberken

#12 , 20 mei 2016 19:43

Zou eens met die brief bij de politie gaan, en kijken wat zij er over vertellen. Schending briefgeheim is toch wat ver gezocht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

eylis

#13 , 20 mei 2016 22:01

even een belangrijke aanvullende informatie mbt schending van het "briefgeheim" dat al zijdelings werd aangeraakt. Het briefgeheim is in feite een zeer specifieke regel die inenkel slaat op het feit dat de post (en zijn medewerkers) het briefgeheim moet beschermen en bewaken van het ogenlbik dat de brief in hun bewaring is gegeven (in de postbus of postkantoor) tot het in de brievenbus van de geadresseerde beland. De post moet er dus zorg voor dragen dat de brief geheim en gesloten blijft. Maar een derde persoon heeft die plicht zogezegd niet; Daarmee bedoel ik. als je een brief voor iemand anders in je bus ontvangt en die per ongeluk opent (omdat je niet goed naar de voorkant keek is géén schending van het briefgeheim. Een brief openen van een gezinslid is misschien niet erg beleefd. Maar zodra die brief in een gezamelijke birevenbus terechtgekomen is en je opent die brief, dan heb je niet het briefgeheim geschonden.

Blaatpraat

#14 , 24 mei 2016 09:02

Ik hoop het ten zeerste. Hopelijk krijg ik geen deurwaarder aan de deur door die misselijke persoon die mijn adres gebruikt om spullen te kopen en ze elders te laten afleveren want ik heb hier geen pakjes ontvangen die ik persoonlijk niet besteld heb.
Een deurwaarder kan niets doen zonder gerechtelijk vonnis.
Dus gewoon uitleggen aan de deurwaarder mocht er 1 komen.

Als er een vonnis is, zal de deurwaarder ook wel het juiste adres hebben normaal gezien.
Indien niet: dan schort er iets serieus aan de rechtbank die een vonnis uitspreekt zonder bewijs van woonst.

Terug naar “Consumenten Koop”