schets:
Bij het ondertekenen van onze verkoopovereenkomst op 20/2 hebben wij ons huurhuis opgezegd, met als opzegdatum 1/06.
Tijdens de onderhandeling met de bank beloofde onze bank ons herhaaldelijk dat zij op tijd zouden zijn. Mondeling werd de datum van 01/06 afgesproken
op mail heb ik hierover: "Ik heb nog geen officiële bevestiging binnen, wel weet ik al dat het laagste wat ik jullie kan aanbieden 1,74% zal zijn (waarvoor ik nog op goedkeuring wacht, onder voorbehoud dus!).
(...)
Ik denk hier maandag of ten laatste dinsdag een antwoord op te hebben, maar kan jullie garanderen dat we het dossier absolute voorrang geven in behandeling, waarbij de aktedatum zeker niet in het gedrang zal komen."
Aktedatum is waarschijnlijk legaal gezien 20/06 in plaats van 01/06? Het werd na herhaaldelijke telefoons en mails ook nog eens een hogere rente :/
Nu pas horen wij dat zij vertraging oplopen en de akte pas de eerste week van juni opgeleverd wordt aan de notaris.
Vandaag kreeg ik de verkoper aan de lijn (vorige week vraag gesteld om er voor het verlijden van de akte te mogen wonen, zou overleggen met broer, onbereikbaar tot nu) Vroeg huisbaas dus vandaag of we er langer kunnen blijven maar helaas is ons huurhuis al verhuurd vanaf 1/06 wij kunnen er niet blijven.
Bij telefonish contact met de verkoper krijg ik te horen dat ons probleem haar goed uit komt, zij is nog niet klaar met het goed leeg te maken of de brandstoftank te keuren en moet onverwachts naar buitenland (voor een week). Iets als een woonovereenkomst is geen optie. (haar volste recht natuurlijk) (Ze twijfelt bij het verlijden van de akte klaar te kunnen geraken.)
vragen:
kunnen wij iets of iemand 'dwingen' ons te helpen met onze tijdelijke dakloosheid (gezin met kleine kinderen) wegens overmacht? niet nagekomen afspraken bank?
wat als het huis niet leeg blijkt te zijn: in de akte staat: "In de huidige verkoop zijn geen roerende goederen begrepen. De verkoper zal dan ook alle roerende goederen verwijderen uit het verkochte goed voor het verlijden van de akte, zo niet zal de koper, hetzij deze zonder vergoeding behouden, hetzij het recht hebben de roerende goederen in het verkochte goed te laten verwijderen op kosten van de verkoper.
Er staat heel veel rommel (oude landbouwwerktuigen, verfpotten, veel kapot glas) en toen we het goed bezochten stond de chocopot van de een jaar eerder overledene nog op de keukentafel.
Kunnen wij zelf kiezen voor de tweede optie? behoort het laten opruimen van vuilnis tot het laten verwijderen van roerende goederen?
Bijkomende bezorgdheid: de bank belooft ons eerste week van juni op te leveren (maar beloofde al vaker dingen die ze blijkbaar niet kunnen nakomen) Wat als bank deze belofte ook niet nakomt?
De verkoper vertrekt 12 juni opnieuw naar het buitenland. Beide notarissen moeten werk geklaard kunnen krijgen. Wat als dat niet voor 12/06 kan?
Het zou de verkoper goed uit komen dat er voor 12/06 geen afspraak kan gemaakt worden, want huis niet leeg, tank niet gekeurd. Kan dit de notaris van de verkoper beinvloeden iets te vertragen?