Legaal handelen zonder administratieve problemen

A.Hoebeeck
Topic Starter

Legaal handelen zonder administratieve problemen

#1 , 18 mei 2016 04:09

Dag Juridischforum,

Ik zit met een ingewikkeld vraagstuk.
Ik ben student ondernemer. Ik heb een eigen eenmanszaak en ik ben vrijgesteld van het aanrekenen van BTW.
Ik heb de kans om een Amerikaans product te verkopen. Per verkocht product geeft de fabrikant 50$ commissie. Omdat het product nog vrij nieuw is kiest de fabrikant ervoor enkel online te werken momenteel. Hierdoor gaat de fabrikant akkoord met het product rechtstreeks naar de klant te sturen en de douanekosten voor hun rekening te nemen.

Ik wil het product verkopen en promoten op sites zoals bol.com en Amazon. Ik zou de zoekertjes beheren en dus ook het account. Op de site van bol.com is een commissie van 15% op het verkochte goed.

Vraag: kan ik als vrijgestelde onderneming vermijden dat ik BTW zal moeten aanrekenen of ben ik genoodzaakt over te schakelen naar een BTW-plichtig bedrijf voor deze constructie goed te kunnen uitvoeren?

Hartelijk dank,
A.Hoebeeck

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 mei 2016 07:46

Op zich zie ik niet in hoe je btw-plichtig zou moeten worden, tenzij je over de omzetdrempel gaat (als dat de reden van je vrijstelling is). Als dat het geval is, moet je ook rekening houden met de extra regels verkoop op afstand, ik dacht dat dat tegenwoordig max. 35000 euro per EU-land was.

A.Hoebeeck
Topic Starter

#3 , 18 mei 2016 14:09

Mijn onderneming die ik nu hen is een pure dienstverlening, ik verkoop geen goederen. Ik zit wat te twijfelen of ik goederen kan verkopen zonder BTW.

Reclame

LeenW

#4 , 18 mei 2016 14:16

Dus vrijstelling op basis van de omzet? Dan maakt het niet uit of het goederen of diensten zijn.

A.Hoebeeck
Topic Starter

#5 , 18 mei 2016 14:37

Maar als ik een product te koop zet op een website zoals bol.com dan moet dit product toch incl. 21% BTW verkocht worden? Dus dan moet ik toch een BTW-plichtige onderneming hebben of mis ik iets? Ik weet dat in het Verenigd Koninkrijk zo is dat een BTW-vrijgestelde onderneming ook geen BTW moet aanrekenen op verkochte goederen maar ik ben er niet helemaal uit of dat hier ook zo is.

Alvast bedankt voor de snelle antwoorden LeenW!

LeenW

#6 , 18 mei 2016 14:43

Ik ben niet helemaal bekend met Bol.com, maar ik ga er van uit dat u als de verkoper handelt? Dan blijft uw btw-vrijstelling van toepassing zolang u onder de 25.000 omzet blijft. Of handelt Bol als verkoper? Misschien moet u de verkoopstructuur eens in detail uitleggen, ik ken ze alleen als consument :)

A.Hoebeeck
Topic Starter

#7 , 18 mei 2016 15:53

Ja ik ga er vanuit dat ik als verkoper zal handelen. Moet ik dan GEEN BTW aanrekenen in mijn verkochte goederen? Correct?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 mei 2016 16:01

Als u de verkoper bent en je omzet is lager dan 25.000€ dan mag je geen BTW rekenen en jij mag ook geen BTW aftrekken van je kosten !
Dit is natuurlijk geen verplichting je kan ook kiezen voor het normaal stelsel !

Heb je bedrijfsbeheer ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#9 , 18 mei 2016 16:04

Ja ik ga er vanuit dat ik als verkoper zal handelen. Moet ik dan GEEN BTW aanrekenen in mijn verkochte goederen? Correct?
Ja, ik vermoed dat je op je huidige facturen schrijft "vrij van btw Art 56 ... ", ik zie geen reden waarom dat je dat via Bol niet kan doen.

Jackrussell

#10 , 23 mei 2016 20:06

Als het tweedehandsartikelen zijn, dan hoeft dat niet. Verder zou de btw verlegd kunnen zijn, al weet ik niet of Bol.com dat altijd doet. Heb er toch nogal wat gedoe mee gehad met de administratie van Bol.com.

Terug naar “Handelspraktijken”