Geachte,
Ik heb een vraag ivm vrijgave huurwaarborg.
9-jarig huurcontract wordt be?indigd in het 2e jaar; huurder (=wij) moeten wettelijk gezien een schadevergoeging betalen van 2 maanden.
Tot einde vd huurtermijn werden huurgelden door ons netjes betaald. Er werd g??n schade aangericht/ vastgesteld aan het pand. Echter onze verhuurder heeft oa een jaar lang electriciteit afgetapt van onze meter, zonder ons hiervoor te hebben vergoed, en dit om verbouwingswerken uit te voeren aan (onvergund) naastgelegen pand. En dit is niet het enige. Er was steeds een zeer goede verstandhouding dus we gingen ervan uit dat gezien onze inspanningen onze huurperiode ook op een redelijke manier zou eindigen.
Er is een huurwaarborg van 3 maanden op onze naam (huurder) die bij aanvang huurtermijn werd gestort op geblokkeerde rekening. Tot onze grote verbazing wil hij wil nu de wettelijke 2 maanden schadevergoeding afhouden van onze borg. We hebben hem al geprobeerd telefonisch te bereiken, dit lukt niet (meer); en vervolgens een aangetekend schrijven gestuurd met voorstel om schadebedrag te halveren, gezien de situatie.
Mijn vraag: kan/ mag de verhuurder wettelijk gezien de schadevergoeding voor vroegtijdige be?indiging afhouden van onze huurwaarborg? Want naar mijn mening dient de waarborg om eventuele schade aan de woning te bekostigen of achterstallige huurgelden te vergoeden, maar niet voor schadevergoedingen wegens vroegtijdige be?indiging? Kan ik alvast beginnen met onze borg volledig terug te eisen?