Grote gaten in muren bij ingaan huurcontract

Morph
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Grote gaten in muren bij ingaan huurcontract

#1 , 10 mei 2016 09:43

Beste

Mijn vriendin en ik gaan binnenkort samenwonen.

Toen we het appartement gingen bekijken, waren de vorige huurders er nog. Het was, op kleine zaken na, helemaal in orde.
Zondag gaat het huurcontract in. Gisteren deden we samen met de verhuurder de plaatsbeschrijving. Ondertussen staat het appartement leeg.

De plaatsbeschrijving gebeurde onderling (verhuurder - mezelf - mijn vriendin). Hij had hier nog nooit problemen mee gehad. Ook de vorige huurders zeiden dat je echt voor alles bij hem terecht kan. Hij lijkt ons oprecht. We hebben gezamelijk foto's genomen. De datum op de foto's zijn voor hem voldoende.

In de woonkamer hadden de vorige huurders kasten opgehangen. Hiervoor hebben ze op verschillende muren grote gaten geboord. De vijzen zitten nog steeds in de muur. Bijvoorbeeld: over de lengte van de muur in de woonkamer zijn +/- 10 zo'n gaten gemaakt.

De huurder zei iets in de aard van "Jullie gaat toch herschilderen, hé?". Eigenlijk ben ik dit helemaal niet van plan. Ik vrees echter wel dat er niets anders zal opzitten. Het zal moeilijk worden deze gaten te herstellen zonder te schilderen. Als we moeten schilderen zullen we echter de hele woonkamer, keuken en hal moeten schilderen, daar dit één geheel is.

Mijn vraag:
Is het normaal dat wij nu moeten opdraaien voor de schade (?) die de vorige huurders aan de muren hebben aangebracht? Door hun toedoen zouden we nu alles moeten herschilderen.
Hoe kan ik dit best doen? Ik wil niet op verkeerde voet starten met de verhuurder. Deze woont naast ons en ik vind een goede band wel belangrijk.

Ik kan indien nodig foto's voorzien, maar ik wil hier toch voorzichtig mee zijn.
Laatst gewijzigd door Morph op 10 mei 2016 09:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 10 mei 2016 09:48

Is dit vermeld in de plaatsbeschrijving. Verhuurder zal dit wel in rekening gebracht hebben met de vorige huurders.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Morph
Topic Starter

#3 , 10 mei 2016 09:51

Is dit vermeld in de plaatsbeschrijving. Verhuurder zal dit wel in rekening gebracht hebben met de vorige huurders.
Mijn excuses, ik heb mijn tekst aangepast.
Er zijn bij de plaatsbeschrijving een hele reeks foto's genomen, onder meer van deze muur.
Het huurcontract is nog niet ingegaan, het is dus wel duidelijk dat dit niet door ons toedoen is.

Reclame

sloeberken

#4 , 10 mei 2016 09:55

Misschien voorstellen dat hij het materiaal aankoopt, verf en stopmiddel. Hebt u een copy van de plaatsbeschrijving.

Morph
Topic Starter

#5 , 10 mei 2016 09:58

Misschien voorstellen dat hij het materiaal aankoopt, verf en stopmiddel. Hebt u een copy van de plaatsbeschrijving.
De plaatsbeschrijving staat niet op papier, dit zijn enkel foto's. De verhuurder vond dit voldoende.
Dit is de eerste keer dat ik iets huur.
De foto's van de plaatsbeschrijving hebben we allemaal.

Meeboo

#6 , 10 mei 2016 10:01

en hoe gaat hij ooit kunnen bewijzen wanneer die foto's genomen zijn?
Indien er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt die ondertekend is door beide partijen zal hij jou op het einde van je huurcontract geen schade kunnen laten betalen aangezien er geen staving is met de toestand wanneer je ingetrokken bent.

sloeberken

#7 , 10 mei 2016 10:05

De huurwet verplicht de verhuurder om een goede plaatsbeschrijving op te maken, getekend door alle partijen.
Deze moet samen met huurcontract geregistreerd worden.
Als dit niet gebeurd kunnen er altijd discussies zijn bij einde huur.

Morph
Topic Starter

#8 , 10 mei 2016 10:05

en hoe gaat hij ooit kunnen bewijzen wanneer die foto's genomen zijn?
Indien er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt die ondertekend is door beide partijen zal hij jou op het einde van je huurcontract geen schade kunnen laten betalen aangezien er geen staving is met de toestand wanneer je ingetrokken bent.
Bedankt voor je bericht!
Klopt inderdaad. Op dat vlak ben ik ook gewoon eerlijk, moest er schade zijn door mijn toedoen zou ik er geen problemen mee hebben om hiervoor te betalen. Je hebt natuurlijk altijd twijfelgevallen. Maar inderdaad, het is in ons voordeel.

Maar dat is op dit moment eigenlijk geen zorg voor mij. Ik vraag mij vooral af wat te doen met die gaten?

Morph
Topic Starter

#9 , 10 mei 2016 10:07

De huurwet verplicht de verhuurder om een goede plaatsbeschrijving op te maken, getekend door alle partijen.
Deze moet samen met huurcontract geregistreerd worden.
Als dit niet gebeurd kunnen er altijd discussies zijn bij einde huur.
Huurcontract wordt geregistreerd.
Hij zit natuurlijk met de einde huur van de vorige huurders, maar die gaten in de muur zijn voor ons bij ingaan van het huurcontract.

Moet de woning niet in orde gebracht worden door de verhuurder voor wij deze betrekken?

Meeboo

#10 , 10 mei 2016 10:08

je kan deze zelf maken indien je dat wil. verhuurder is hiertoe niet verplicht. zal eerder van zijn goodwill afhangen

sloeberken

#11 , 10 mei 2016 10:09

Je kan er altijd de huurwet eens op nalezen, zodat je beter u rechten en plichten kent als huurder.

Huurwet klik op de link: http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

sloeberken

#12 , 10 mei 2016 10:11

je kan deze zelf maken indien je dat wil. verhuurder is hiertoe niet verplicht. zal eerder van zijn goodwill afhangen
Is in elk geval geen leuke start, de verhuurder die zijn huurders van in begin op kosten jaagt.

Morph
Topic Starter

#13 , 10 mei 2016 10:21

Je kan er altijd de huurwet eens op nalezen, zodat je beter u rechten en plichten kent als huurder.

Huurwet klik op de link: http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf
Bedankt voor de link.
Ik lees er dit:

"Indien geen gedetailleerde plaatsbeschrijving
werd opgemaakt wordt de huurder verondersteld
het gehuurde goed ontvangen te hebben in dezelfde
staat als waarin het zich bevindt op het
einde van de huurovereenkomst.
Anders gezegd, is de huurder niet verantwoordelijk
voor mogelijke schade, tenzij de verhuurder
kan bewijzen dat de schade veroorzaakt werd
door de huurder, een familielid of de
onderhuurder; in deze gevallen moet de
huurder de herstellingskosten betalen.
Indien er een gedetailleerde plaatsbeschrijving
werd opgemaakt: de huurder moet het goed
teruggeven in de staat waarin hij het volgens die
plaatsbeschrijving ontvangen heeft.
Anders gezegd, indien het om schade gaat die niet
in de beschrijving werd vermeld, moet de huurder
deze herstellen met uitzondering van schade ingevolge
ouderdom of overmacht of door het normale
gebruik van het gehuurde goed."

Ook bij de vorige huurders was er geen plaatsbeschrijving op papier. Ik ga er dus vanuit dat zij de herstellingen aan de muur niet moesten uitvoeren.
Ergens toch helemaal niet eerlijk dat wij moeten opdraaien voor kosten van de vorige huurders.

TheJudge007

#14 , 10 mei 2016 10:23

Moet de woning niet in orde gebracht worden door de verhuurder voor wij deze betrekken?
Dat is zeer relatief. Het is niet omdat er grote gaten in de muur zitten dat de woning als "niet in orde" kan beschouwd worden. De kans dat de verhuurder de kosten voor deze niet gedichte gaten aan de verlatende huurder aangerekend heeft is redelijk groot.

Er is ergens een theorie dat behang of beschildering van muren na x jaren als versleten mag beschouwd worden en dat die kosten dan voor de verhuurder zijn. Uiteraard weet je als huurder dat niet en beginnen pakweg 90% van de huurders aan een nieuwe muurbekleding (tenzij ze nog in prima sataat is).

Persoonlijk doe ik daar niet aan mee. Volgens de plaatsbeschrijving door beide partijen ondertekend werd mijn huidige woning op 2 plaatsen met gedeeltelijk afgetrokken behang geleverd. Mijn verhuurder krijgt de woning dan ook mooi in dezelfde staat terug, inclusief de sleet aan het niet vervangen behang in de andere plaatsen.

Ik raad de TS hoedanook aan een uitgebreide en gedetaillerde plaatsbeschrijving van de woning te maken en te laten ondertekenen door de verhuurder.
Laatst gewijzigd door TheJudge007 op 10 mei 2016 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Meeboo

#15 , 10 mei 2016 10:24

u kan de gaten opvullen en enkel de bewuste muur verven? het is toch niet nodig dat u heel uw appartement opnieuw verft?

Terug naar “Huren”