Huisje gekocht wat nu..

MDB1992
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huisje gekocht wat nu..

#1 , 05 mei 2016 19:35

Hallo.

Ik en mijn vriendin hebben de stap gezet om een huis te gaan kopen.

Bij de bank geweest en daar wisten ze te zeggen dat dit met ons gezamenlijk inkomen geen probleem kan zijn.

We hebben nog geen spaarcenten dus eigen middelen zijn er op dit moment niet.
Nu zijn we naar enkele huizen geweest en vandaag hebben we iets gevonden en meteen een bod gedaan. Verkoper zei meteen dat dit voor hem goed was.

Nu gaat dit zo snel en wij weten niet wat doen. Maandag naar de bank voor de aanvraag. Dit zal wel enkele weken duren voor het goedgekeurd is denk ik... Verkoper zegt 10℅ voorschot.. Bij de bank hadden ze dit niet vermeld. Ik leen al bij voor de notaris. Die 10% heb ik momenteel niet op mijn rekening. Is dit niet iets dat ik meteen moet betalen of hoe zit dat? Moet ik ook een eigen notaris aanstellen of gaat alles via die van de verkoper. ( koop is rechtstreeks van eigenaar geen immo) . alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 05 mei 2016 19:53

Voorschot is de normale gang van zaken, dit gaat u bij het tekenen van de overeenkomst moeten storten. U kunt best een eigen notaris nemen die uw belangen verdedigt.

MDB1992
Topic Starter

#3 , 05 mei 2016 20:01

Voorschot is de normale gang van zaken, dit gaat u bij het tekenen van de overeenkomst moeten storten. U kunt best een eigen notaris nemen die uw belangen verdedigt.

Ja dit lijkt mij idd logisch dat ik een voorschot moet betalen. Maar gaat de bank mij die geven of hoe zit dat juist..

Wegens de brug morgen kan ik niet bij mijn bank terecht.en ik weet echt niet hoe dat werkt. Zenuwen ten top dus.

Bedankt voor uw reactie

Reclame

mava105

#4 , 05 mei 2016 20:37

Normaal moet je over het voorschot beschikken, soms zelfs ook over de notariskosten. Zal van uw bank afhangen Als je er geen goede klant bent (met spaargeld) ziet het er slecht uit.

LeenW

#5 , 05 mei 2016 20:41

Hebt u uw bod gedaan onder opschortende voorwaarden?

MDB1992
Topic Starter

#6 , 05 mei 2016 21:10

Normaal moet je over het voorschot beschikken, soms zelfs ook over de notariskosten. Zal van uw bank afhangen Als je er geen goede klant bent (met spaargeld) ziet het er slecht uit.

Bij de bank hebben we alles goed in kaart kunnen brengen. De lening zou echt geen probleem zijn. Notaris kosten ook niet. Spaargelden zijn er niet meer wegens omstandigheden. Dit terzijde.
Over de 10% was er niet gesproken. Dus twijfel ik nu ook.
Als mijn lening aanvaard is gaat de bank de 10% dan al niet ter beschikking stellen? Een compromis is toch al bindend. Waarvoor het voorschot dan nog als ik het volledige bedrag toch moet storten bij akte.
Misschien denk ik verkeerd maar ken er dan ook niets van.

Mvg

MDB1992
Topic Starter

#7 , 05 mei 2016 21:12

Er staat nog niets op papier. Is vandaag na bezichtigen besproken..

Mvg

LeenW

#8 , 05 mei 2016 21:16

Mvg
Dus zowel het bod en het antwoord waren mondeling?

MDB1992
Topic Starter

#9 , 05 mei 2016 21:23

Mvg
Dus zowel het bod en het antwoord waren mondeling?

Ja klopt. De titel van dit topic zegt idd misschien iets anders. Maar er staat nog niets op papier.

Kopers

#10 , 05 mei 2016 21:40

Veel hangt af van de makelaar.
Toen wij een huis kochten vroegen de eigenaars ook een voorschot.
Zowel de makelaar als wij waren daar niet mee akkoord.
Je zal het maar betaald hebben als je achteraf geen lening krijgt.

Ook wij hebben alles geleend. Zowel de aankoopsom als de notaris kosten en het beschrijf en dit bij een nieuwe bank een jaar geleden.

Na het vermelden dat als ze perse een voorschot wilden ze andere kopers mochten zoeken was het ineens niet meer nodig.

Je loopt toch niet naar banken om goedkeuring te vragen als je niet zinnens bent het huis daadwerkelijk te kopen. ..

als ze geen twee weken kunnen/willen wachten op je definitieve goedkeuring zijn ze naar mijn mening eerder op wat anders uit dan op de verkoop van hun huis.

tenzij er meerdere serieuze gegadigden zijn.
dan kan ik het nog begrijpen.

Kopers

#11 , 05 mei 2016 21:51

Ga er ook niet vanuit dat als je bank zegt dat het normaal geen probleem is om een lening te krijgen dat dat ook zo is.

Wij mochten een bod doen en tekenen zonder enig probleem volgens onze bank.

Toen we dat deden en dus gekocht hadden kwamen we terug bij dezelfde bank om daar te horen te krijgen dat hij de aanvraag zelfs niet eens ging doen in Brussel aangezien ons inkomen plots te laag zou zijn.

En daar sta je dan.. getekend en geen lening en dan wordt het pas echt! Spannend want de tijd begint te tikken terwijl er een schadevergoeding boven je hoofd hangt.

Teken niks te snel..

MDB1992
Topic Starter

#12 , 05 mei 2016 22:04

Veel hangt af van de makelaar.
Toen wij een huis kochten vroegen de eigenaars ook een voorschot.
Zowel de makelaar als wij waren daar niet mee akkoord.
Je zal het maar betaald hebben als je achteraf geen lening krijgt.

Ook wij hebben alles geleend. Zowel de aankoopsom als de notaris kosten en het beschrijf en dit bij een nieuwe bank een jaar geleden.

Na het vermelden dat als ze perse een voorschot wilden ze andere kopers mochten zoeken was het ineens niet meer nodig.

Je loopt toch niet naar banken om goedkeuring te vragen als je niet zinnens bent het huis daadwerkelijk te kopen. ..

als ze geen twee weken kunnen/willen wachten op je definitieve goedkeuring zijn ze naar mijn mening eerder op wat anders uit dan op de verkoop van hun huis.

tenzij er meerdere serieuze gegadigden zijn.
dan kan ik het nog begrijpen.
Het leek mij een redelijke mens zal dit voorleggen en kijken wat er van komt.

Alvast bedankt voor de reacties.

LeenW

#13 , 05 mei 2016 22:16

Nu heb je eigenlijk niets in handen, als de verkoper morgen een beter bod krijgt, zal hij doen alsof u nooit een bod gemaakt hebt.

pablo1

#14 , 07 mei 2016 18:19

Zeker geen voorschot geven aan een makelaar en maar het bedrag in waarborg altijd via de notaris ter bewaring geven. Makelaars vragen een voorschot zodat ze hun commissie al ontvangen hebben, wat er nadien ook gebeurt met de verkoop en 10% van de verkoopprijs is zeker te veel
Als de verkoop niet doorgaat om welke reden ook ben je "zoals hierboven al vermeld" ben je geld kwijt, daar je een cheque hebt gegeven aan je makelaar.

Wij hebben ook al meermaals verkocht maar in de verkoopovereenkomst stond geschreven dat ze 5% voorschot moesten aan de door hun gekozen notaris als voorschot. Die is hoe dan ook het eerlijkste voor in geval de verkoop niet doorgaat. (als je geen geld hebt kan je een tijdelijke overbruggingskrediet aanvragen bij de bank waar je zou gaan lenen)

Gelieve u zeker te laten bijstaan door een door u gekozen notaris, zeker wat betreft het voorschot, hier loopt het redelijk mis voor de eigenaar-verkoper, maar ook voor de koper.
Vorig jaar ook een appartement gekocht en hier ook 5% gegeven op de rekening van de Notaris ter waarborg, en niet aan de makelaar.

Terug naar “Kopen”