Geachte,
Ik ben vorig jaar betrapt op rijden onder invloed van alcohol. Van de politierechter moest ik medische en psychologische onderzoeken afleggen bij Psyconsult en heb ik voor rijverbod een weekendverbod aangevraagd(omdat mijn rijbewijs belangrijk is voor men werk) en dit was goedgekeurd door de rechter.
Tijdens het gesprek met Psyconsult was ik zo eerlijk om te zeggen dat ik dagelijks 1a2 joints weed rook (maar erna rijd ik nooit in auto). Ik moest daarop testen doen op alcohol en weed. Alcohol was negatief, maar weed positief. Een maand later testte ik negatief op weed omdat ze me zeiden bij Psyconsult dat ik hiermee moest stoppen.
Psyconsult stuurde me hierna een brief dat ze mij een voorlopig rijbewijs geven voor 1 jaar en ik moet tijdens dit jaar elke maand mij laten testen op o.a. alcohol en weed. (Wat mij 50-60€ kost per keer aan labo testen, en ik mag dit zelf betalen = 650-720€ extra na een jaar)
Ik kreeg na die psyconsult bezoeken (en waar ik 2e keer dus negatief teste) plots een brief van de politie die me zei dat ik men weekendverbod moest ingaan binnen de week. Waardoor ik die labotesten dan ook 3 maand genegeerd (dit was vanaf 02/11), omdat Psyconsult mij geen aangetekende zending stuurde en ik dacht dat de politiebrief telde.
Na afloop van dit weekendverbod(vandaag) kreeg ik te horen dat mijn rijbewijs maar een jaar geldig is, terwijl dit op de politiepapieren helemaal niet vermeld was, maar wel op de papieren van psyconsult. Met gevolg, weer eens vakantie gepakt voor niets omdat ik rijbewijs toch niet mee kreeg
Mijn vraag is nu: Is het wettelijk om mij elke maand te laten testen op weed, terwijl ik nooit betrapt ben op rijden onder invloed van weed? In belgië dacht ik dat het legaal was om thuis te smoren
Wat kan ik hier nu aan doen? Ik vrees dat ik doordat ik die labo testen al 3 maand niet gedaan heb, men rijbewijs voor langer als 6 maand ga kwijt zijn.
Dit terwijl ik voor men eerste keer gepakt ben op alcohol en sindsdien nooit meer gedronken heb terwijl ik achteraf nog ging rijden.
Ik hoorde dat die medische/psychologische bureau's zelfstandig zijn en ze vaak van mensen profiteren om meer geld te verdienen
Alvast bedankt voor een mogelijk antwoord!
Tim