Wat hoort wel en niet bij alimentatie ?

Kathy99
Topic Starter

Wat hoort wel en niet bij alimentatie ?

#1 , 30 nov 2008 17:45

Mijn vriend heeft verleden week een brief van zijn ex-vrouw gekregen met daarop een totaal van ongeveer 10.000 eu (!!) die hij nog aan haar zou moeten betalen. Ze zijn 10 jaar gescheiden en hij heeft elke maand zijn alimentatie betaald + indexatie ook.

Nu zegt zij in haar brief (van haar advokaat) dat mijn vriend buiten de gewone dagdagelijkse dingen ook nog volgende zaken moet mee betalen :
- hun zoon zit op de kokschool en dat kost zo'n 250 eu per maand en daar wil zij nu alleen maar de helft van betalen.
Zij wil nu met terugwerkende kracht tot in 2003 van haar ex voor elke maand dus 125 eu. Wij dachten dat dit in de alimentatie zat, want de zoon is de ganse week weg en is dan bijna het ganse weekend bij ons, dus buiten kosten van water en waspoeder heeft de moeder er geen kosten aan. Bovendien moet zij toch ook haar deel betalen, alles wordt toch niet betaald met enkel de alimentatie van de vader ?? Beide ouders moeten toch financieel hun deel bijleggen. Of niet soms ?

Dan wil zij ook dat hij de helft betaalt in alle kampen en chiro- en ziekenfondsreizen die hun zoon gemaakt heeft tussen 2002 en nu.
Maar in de akte van hun EOT staat dat enkel de verplichte schoolreizen door beide ouders moeten betaald worden en niet de andere plezierreisjes.
Bovendien weet hij altijd maar als zijn zoon terug is, dat hij met vakantie geweest is want zijn ex zegt hem nooit niets en nu ineens wil ze de helft ervan terugbetaald. Zij heeft hem nooit geen toestemming gevraagd of hij akkoord was met al deze reisjes;

Als mijn vriend nu buiten de 230 eu die hij aan maandelijkse alimentatie betaalt, nog eens elke maand de helft van het internaat moet betalen, zit hij dus aan 355 eu per maand ?? Waarvoor dient dan de alimentatie van 230 eu ?

Graag reakties want binnen 10 dagen komt dit voor het vredegerecht.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 30 nov 2008 19:16

B.W. art 203 § 1 "De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen."

Er wordt echter heel vaak geen opsomming gemaakt van de kosten die door de alimentatie gedekt moeten zijn.
En er staat ook nergens dat alle kosten door de alimentatie gedekt worden. In de praktijk betekent dit vaak dat algemene kosten zoals kleding, speelgoed en schoolgerief, bekostigd moeten worden door de ouder die de alimentatie ontvangt.
Maandelijkse schoolfacturen vallen NIET onder bijzondere schoolkosten.
Drankjes onder de middag, schooluitstappen binnen de schooluren, kaften, schriften, pennen (dagdagelijks schoolmateriaal dat normaal gezien door de school gratis wordt geleverd en waarvoor men een schoolpremie krijgt (die men ook niet deelt))) vallen niet onder bijzondere kosten, net zo min als een bezoek aan de huisarts onder bijzondere medische kosten valt.
Indien hier betwisting ontstaat, kan je advies vragen aan de bemiddelaar of de advocaat.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 dec 2008 00:30

Wat staat in de akte EOT m.b.t. de "buitengewone kosten"? Alleen die dien je buiten het onderhoudsgeld te betalen.

scorpioen

Reclame

j.demoor

#4 , 02 dec 2008 10:49

Uw vriend dient datgene te betalen wat de EOT-overeenkomst hem oplegt,niets minder en niets meer. Onderzoek evenwel zorgvuldig de tekst van die overeenkomst.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

rambina

#5 , 02 dec 2008 21:18

@rebel with a cause

Ben je zeker dat maandelijkse schoolfacturen niet onder bijzondere schoolkosten vallen?? Ik weet het niet hé..

Ik vraag me dat ook altijd af als mijn vriend weer eens een factuur onder zijn neus krijgt.

Hij heeft bi-locatie en zijn ex krijgt het kindergeld en alle andere voordelen die eraan vastzitten.. Ook heeft mijn vriend de schoolpremie aangevraagd en zij weigert om hem te laten weten hoeveel ze krijgt/gekregen heeft..
justice will be done

citroentje

#6 , 02 dec 2008 22:24

Ik zou het niet durven zeggen,mijn vriend heeft ook al jaren problemen met zijn ex voor de kosten van de kinderen.In 2004-05 is het zelf voor het gerecht gekomen voor de extra kosten van de kinderen.Wel ze heeft gelijk gekregen en de schoolrekeningen van de kinderen moet hij de helft in betalen.Zo ook de plezierreisjes waar we niets van af wisten of het is te zeggen als ze terug zijn weten we dat.
In de EOT stond ook dat hij de helft er in moet betalen minst vooraf besprokken hebben van de reis.
Zij houd ons overal buiten en wil zoveel mogelijk geld bij ons halen.
Zo betalen we maandelijks de allementatie vragen de rekeningen van de school en dergelijke kosten zij stuur of geef nooit geen mee met de kinderen.In de EOT staat ook dat zij moet zorgen dat ze bij ons geraken zij wonen 200 km van bij ons vandaan,zij betaald nooit de trein en wij zorgen dat ze steeds op en af kunnen en dat kost ons ook elke maand 46 euro.
Zo hebben wij een 6 tal weken geleden ook een rekening gekregen van 5000 €,waarvan er al een gedeelte van betaald was want ze komt terug af met rekeningen van voor 2004,waarvan we wel de betalingsbewijzen hebben.
Wel het word nu weer een zaak van onze advokaat en het gerecht.En weet je hoe ik denk dat het zal uitdraaien de moedere in het gelijk gestelt en wij terug betalen voor het geen wat ze voor schotel.

Zou u aan raden neem een advokaat onder de arm maar liefst eentje die zich met familierecht bezig houdt.

Jorre
Topic Starter

#7 , 03 dec 2008 19:44

Ik heb jammer genoeg geen tijd om het op te zoeken, maar het is er wel degelijk:

Er is een precedent geweest in verband met de kosten in EOT waarin een ouder kosten wilde terugvorderen van de ex omdat de studiekosten van het kind hoog opliepen.
Het hof heeft toen geoordeeld dat de eiseres ten tijde van het opstellen van de EOT in de EOT had kunnen voorzien dat het kind meer zou kosten eens het hogere studies zou aanvatten.
De vraag tot herziening werd verworpen.
Als ik het toch nog terugvind, kom ik het toevoegen.

Ik geef alvast dit mee:
http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... ij_eot.htm

http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... en_eot.htm

http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... kosten.htm

brice3010

#8 , 04 dec 2008 16:38

Er is een precedent geweest in verband met de kosten in EOT waarin een ouder kosten wilde terugvorderen van de ex omdat de studiekosten van het kind hoog opliepen.
Het hof heeft toen geoordeeld dat de eiseres ten tijde van het opstellen van de EOT in de EOT had kunnen voorzien dat het kind meer zou kosten eens het hogere studies zou aanvatten.
De vraag tot herziening werd verworpen.

Ik geef alvast dit mee:
http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... ij_eot.htm

http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... en_eot.htm

http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... kosten.htm
Volgens mij interpreteer je het vonnis zoals getoond in je eerste link niet correct.
In dit vonnis bekrachtigt de vrederechter juist het principe dat ten alle tijde een herziening van de alimentatie kan. Meer zelfs: indien, zoals in dit vonnis verwoord, de eiser geen aantoonbare verslechtering van zijn/haar financiële toestand kan aantonen oordeelde de vrederechter alsnog op eigen houtje dat de alimentatie op zich onvoldoende was.

Met andere woorden: de eiseres probeerde op basis van door de rechter verworpen argumenten de alimentatie te doen verhogen, waarop de vrederechter zonder basis van argumentatie de alimentatie verhoogde naar +-/ 10% van het netto-inkomen van de verweerder, en dit per kind. En dit met terugwerkende kracht.

De argumentatie van de rechter is dat de door de ouders onderling overeengekomen alimentatie niet volstaat, en dat "in het belang van het kind" dit bedrag naar een arbitraire 175€ per kind werd opgetrokken, met vermelding dat bijzondere kosten alsnog voor de helft ten laste van de verweerder vallen.

Voetnoot: het gaat hier om het arrondissement Deinze, alwaar een vrouwelijke vrederechter zetelt.

Mijn vraag: kan tegen een vonnis van een vrederechter in beroep worden gegaan?
"wanneer je verdrietig bent kijk dan opnieuw in je hart en zie dat je huilt om wat je vreugde schonk" Kahlil Gibran.

odonelp

#9 , 04 dec 2008 17:34

beroep tegen beslissing Vrederechter is mogelijk via rechtbank eerste aanleg

Fabi

#10 , 09 dec 2008 11:18

Hallo, het is moeite voor niks hoor! Na al die tijd komen ze aandraven met zo'n imense rekening, mijn advocate zegt dat dit zéér lang kan aanslepen zo'n processen!
Ik vraag zelf ook bijkomende kosten, reeds 6 maanden bezig heeft me al 840 euro gekost, tenzij ze veel geld en tijd heeft zal ze "misschien" haar gelijk halen!
Sterkte

s40tuner
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 apr 2016 13:14

beste ,
heb van iemand gehoord dat de warme maaltijden en koek en sap van de kinderen op school in de allimentaie inbegrepen is.
daarom die vraag: is dat waar of niet ?

Madeliefje35

#12 , 27 apr 2016 12:23

@rebel with a cause

Ben je zeker dat maandelijkse schoolfacturen niet onder bijzondere schoolkosten vallen?? Ik weet het niet hé..

Ik vraag me dat ook altijd af als mijn vriend weer eens een factuur onder zijn neus krijgt.

Hij heeft bi-locatie en zijn ex krijgt het kindergeld en alle andere voordelen die eraan vastzitten.. Ook heeft mijn vriend de schoolpremie aangevraagd en zij weigert om hem te laten weten hoeveel ze krijgt/gekregen heeft..

Beste,
de schoolfacturen worden bij ons niet volledig onder de bijzondere kosten genomen. Eten, opvang, middagtoezicht zijn verblijfsgebonden kosten. Uitstappen, reisjes e.d. worden bij ons voor de helft betaald na aftrek van de schooltoelage.

Je kan als ouder een attest opvragen aan de dienst schooltoelagen hoeveel de andere ouder ontvangen heeft. Stuur een mail zoals volgende en je zal het zeker ontvangen :

Beste,

In het vonnis tussen mij en mijn ex staat er duidelijk dat de schoolkosten voor de helft moeten terug betaald worden door mij, na aftrek van studietoelage.
Nu wil mijn ex mij niet doorgeven of zij de studietoelage al aangevraagd heeft en/of deze al ontvangen heeft?
Is het mogelijk om mij een bewijs van uitbetaling op te sturen voor het schooljaar 2014-2015 en het vorige schooljaar 2013-2014? Of als deze geweigerd is of niet aangevraagd is.

Mijn kinderen heten :

naam kinderen en adres
Rijksregisternummer :
Leeftijd :
Geboortedatum :

De gegevens van de mama/papa zijn :

naam en adres andere ouder, rijksregister eventueel

Mijn gegevens zijn :

naam en adres van jou
Rijksregisternummer :

In bijlage mail ik u ook de kids-id van de kinderen, net als mijn identiteitskaart.

veel succes.

Madeliefje35

#13 , 27 apr 2016 12:26

beste ,
heb van iemand gehoord dat de warme maaltijden en koek en sap van de kinderen op school in de allimentaie inbegrepen is.
Dit zijn verblijfsgebonden kosten en worden betaald door de ouder waarbij het kind verblijft. Mijn mening is dat alimentatie hier niet voor gebruikt wordt.

duma

#14 , 28 apr 2016 14:58

beste ,
Je geeft te weinig informatie om hierop te kunnen antwoorden: wat is bv de verblijfsregeling? Staat er iets in het vonnis over alimentatie en bijzondere kosten, zoja, wat?

Terug naar “Echtscheiding”