Wijziging regeling

suge2000
Topic Starter

Wijziging regeling

#1 , 18 apr 2016 11:49

Sinds februari 2013 zijn men ex en ikzelf uit elkaar.
Aangezien we het niet eens waren over het hoederecht over de dochter (week-week regeling was niet haalbaar omwille van de afstand), kwam dit toen voor de rechtbank. Aangezien de termijn die ondertussen reeds verlopen was (uitspraak was pas in mei van dat jaar), vond de rechter het aangewezen dat dochter bij de mama bleef, aangezien ze zich in deze periode reeds had aangepast aan haar nieuwe omgeving & school (85km van mijn woonplaats).
Per vonnis werd toen ook vastgelegd dat ik maandelijks onderhoudsgeld diende te betalen en dat de dokters-, tandarts- en schoolkosten dienden gedeeld te worden.

Gedurende de volgende jaren werd het onderhoudsgeld door mij altijd correct gestort, betaalde ik de volledige schoolrekeningen en ging ik met de dochter naar de tandarts.

Sinds september 2015 woont de dochter terug bij mij en gaat ze hier naar school (de mama en haar nieuwe man, konden de situatie niet aan). Aangezien de dochter nu bij mij woont (1 weekend om de 14 dagen bij de mama), heb ik aanvraag gedaan om het kindergeld op mijn rekening te laten zetten. Dit heeft blijkbaar wat vertraging opgelopen, zodoende dat tem maart het kindergeld nog altijd op de mama haar rekening wordt gestort.

Toen ik men ex daarover aansprak, verwees ze me door naar haar advocaat die haar schuldbemiddeling regelt (zitten blijkbaar in collectieve schuldbemiddeling).

Begin deze maand, stuurde ik haar daarom onderstaande mail:

“… toen zij nog bij jou woonde, betaalde ik maandelijks een alimentatie van 125 euro alsook de
bijzondere kosten (schoolrekeningen, medische kosten …).
Nu ikzelf insta voor de opvang en alle kosten voor onze dochter, is het aangewezen dat dezelfde
alimentatieregeling wordt toegepast. Je zei me dat ik dit bedrag moest indienen bij jouw advocaat
gezien je nu in collectieve schuldbemiddeling zit maar ik wens dit toch graag naar jou toe op papier
te zetten. Het gaat tenslotte om onze dochter.

Ik zou jou voorstellen om vanaf deze maand April 2016 eenzelfde maandelijks bedrag van 125 euro
over te maken op mijn rekening, onder voorbehoud van mogelijke wijzigingen
in de toekomst. Voor wat betreft de bijzondere kosten stel ik voor dat we deze opsplitsen in gelijke
delen. Ik zal steeds een overzicht opmaken en het bewijs bewaren van al deze kosten (zijnde
schoolkosten, medische kosten, kledij enz).

Voor wat het verleden betreft (periode van september 2015 tem maart 2016, een periode van 8
maanden, wat een bedrag vertegenwoordigt van 1000 euro aan alimentatie alleen al), had ik ook
graag een oplossing gezien.

Ook ik moet zien dat het financiële plaatje klopt.

Vandaar dat ik ook de kinderbijslag wil geregeld zien. Sinds september 2015 krijg jij dit bedrag nog
maandelijks uitbetaald door het kinderbijslagfonds terwijl ik wel alleen de kosten draag voor onze dochter. Ik
heb de aanvraag tot overdracht ingediend bij het kinderbijslagfonds maar blijkbaar laat dit op zich
wachten.

Is het mogelijk om voor de periode van september 2015 tem april 2016 de reeds aan jou
(verkeerdelijk) uitbetaalde kinderbijslag aan mij door te storten aub? Dit gaat, vermoedelijk, om een
bedrag van 8 x 106,01 euro (zijnde 90,28 euro basisbijdrage + 15,73 euro maandelijkse
leeftijdsbijslag) = 848,08 euro.

Tevens zal u een kopie overhandigd worden van alle schoolfacturen van September 2015 tot heden,
waarvan ik graag de helft had terug gekregen”

Toen de dochter bij mij kwam wonen, bevestigde de mama per mail dat ze akkoord was om de regeling en de kostenverdeling die was uitgesproken door de rechtbank om te draaien. Dit werd niet voorgelegd aan de rechtbank (nodig?).

Helaas heb ik hier tot op heden nog geen enkel antwoord / reactie gekregen van de mama of haar advocaat.
Welke stap(pen) kan ik het best nemen om dit alsnog geregeld te zien? Terug naar de Jeugdrechtbank?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 18 apr 2016 12:00

Terug naar de jeugdrechtbank en de huidige verblijfsregeling op papier zetten!
Op deze moment kan de moeder op eender welke moment zeggen dat ze de oude regeling terug wil, want dat is de enige juridische regeling die op deze moment bestaat en moet dus in principe nog steeds gevolgd worden.

Als je overeenkomt, doe dit dan samen met 1 advocaat, zet op papier wat je overeenkomt en laat dat homologeren. dat is het snelste en goedkoopste.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”