Ijzerdraad op gemeenschappelijke tuinpanelen

Checkpoint Charlie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ijzerdraad op gemeenschappelijke tuinpanelen

#1 , 15 apr 2016 11:08

Kan iemand ons helpen?
We wonen in een HOB en hebben een vijftiental jaar geleden samen met de buur een gemeenschappelijke houten paneelwand in de tuin geplaatst op de scheidingslijn van de beide percelen.
Eerst info ingewonnen bij de stedebouwkundige dienst van de gemeente en conform reglementering geplaatst.
De kosten hebben we 50/50 gedeeld.
Wij hebben sinds we hier zijn komen wonen een kat maar nu heeft onze buur OP de panelen ijzerdraad bevestigd omdat hij het beu is dat (niet enkel) onze kat op de panelen loopt.

Kan dit zomaar?
Enerzijds omdat de panelen voor 50% ons "eigendom" zijn en anderzijds, is dit geen inbreuk op het dierenwelzijn?
Graag uw advies en zeer graag wetsartikelen.
Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 15 apr 2016 11:11

Hij mag dit niet zonder uw toestemming.

mjers

#3 , 15 apr 2016 11:41

mag inderdaad niet.
Het is niet zo dat hij de helft mag veranderen omdat hij voor 50 % eigenaar is.

De wet schrijft voor dat niemand mag raken aan die afsluiting zonder toestemming van alle eigenaars.

Meld hem dat je wil dat hij die prikkeldraad verwijderd. Weigert hij, schrijf hem een AS met dezelfde eisen. Weigert hij nog steeds, dreig dan met juridische stappen. Het vonnis zal altijd in uw voordeel zijn.

Reclame

naicwill

#4 , 15 apr 2016 11:47

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

mjers

#5 , 15 apr 2016 11:53

Kunt u wat duidelijker zijn in uw antwoord aub? Ik vrees dat TS ook zelf in google kan zoeken "kat+buren"

naicwill

#6 , 15 apr 2016 12:13

Citaat Einstein :
Waarom allerlei kennis van buiten leren die we makkelijk in naslagwerken kunnen opzoeken.

naicwill

#7 , 15 apr 2016 12:34

Vervang verhogen muur door ijzerdraad op muur en volg logica indicator in De gemene buur…
https://www.google.be/search?q=De+gemen ... 6indicator

mjers

#8 , 15 apr 2016 13:03

Vervang verhogen muur door ijzerdraad op muur en volg logica indicator in De gemene buur…
https://www.google.be/search?q=De+gemen ... 6indicator
Dus als ik u goed begrijp... u meld TS dat de wettelijke bepalingen voor een gemene muur (zoals die beschreven is in uw artikel) hetzelfde zijn als voor zijn afsluiting?
En het aanbrengen van een ijzerdraad om de kat tegen te houten is hetzelfde als het verhogen van de muur?

Goed bezig... Ik hoop dat einstein wat beter was in het opzoeken van informatie.

Ter info, er is een verschil tussen een gemene muur, (dus de informatie op uw link) En een gemene muur die dient ter afsluiting van eigendommen. (Zoals in het geval van TS)

Het veldwetboek bespreekt dit in art. 29-35. Het veldwetboek is dan ook de enige correcte plaats om dergelijke zaken op te zoeken. En niet google...

@TS correcte antwoord is reeds gegeven door mij en door duma. Anderen zullen dit enkel maar bevestigen.

Checkpoint Charlie
Topic Starter

#9 , 15 apr 2016 13:24

Dank jullie voor het snelle antwoord, maar ik heb niet gesproken over prikkeldraad, alleen over ijzerdraad.
De kat heeft daar trouwens geen probleem mee want kan nog op panelen lopen heb ik zojuist gezien.
Alleen is het visueel niet mooi, precies Oost- en West Berlijn ...
Dan blijft de vraag of hij dit zomaar kan doen zonder toestemming,

mjers

#10 , 15 apr 2016 13:36

Dank jullie voor het snelle antwoord, maar ik heb niet gesproken over prikkeldraad, alleen over ijzerdraad.
De kat heeft daar trouwens geen probleem mee want kan nog op panelen lopen heb ik zojuist gezien.
Alleen is het visueel niet mooi, precies Oost- en West Berlijn ...
Dan blijft de vraag of hij dit zomaar kan doen zonder toestemming,
prikkeldraad, ijzerdraad... maakt niets uit...

Een gemeenschappelijke afsluiting is gemeenschappelijk. Dat wil dus zeggen dat jullie beiden in gelijke delen eigenaar zijn. Niemand van jullie mag ook maar iets veranderen aan die afsluiting zonder toestemming van de ander. Er mag zelfs nog geen nagel ingeklopt worden.

Dus neen die buur mag die afsluiting dus op geen enkele wijze veranderen. Het aanbrengen vaan een ijzerdraad boven deze afsluiting is een verandering en dus niet toegelaten.

Hopelijk is het duidelijk.

naicwill

#11 , 15 apr 2016 13:39

"Niemand van jullie mag ook maar iets veranderen aan die afsluiting zonder toestemming van de ander. Er mag zelfs nog geen nagel ingeklopt worden.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=31375
Laatst gewijzigd door naicwill op 15 apr 2016 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

naicwill

#12 , 15 apr 2016 13:41

mjers

#13 , 15 apr 2016 14:11

"Niemand van jullie mag ook maar iets veranderen aan die afsluiting zonder toestemming van de ander. Er mag zelfs nog geen nagel ingeklopt worden.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=31375
U voert niet echt een discussie aan. Als u telkens "links" gaat plakken ga ik niet iedere keer de ganse conversatie lezen.
Ik kan enkel besluiten dat u het zelf niet weet en u baseert op wat u vlug opzoekt op internet.

Onze goede vriend "Vandenbos" geeft het correcte antwoord, echter begrijpt u het blijkbaar niet...
In een gemeenschappelijke eigendom mag niemand iets aanpassen aan het eigendom zonder toestemming van de ander.

Als u echter een doek gaat bevestigen aan een bekaert draad. Dan kan niemand daar iets over zeggen. U verandert namelijk niets aan de eigendom zelf. Dat is de draadafsluiting. U hang een doek vast (waarschijnlijk door middel van snelklemmen). Als u vijzen in de palen draait en daaraan het doek hangt, heeft u een probleem.

Hoe moeilijk kan dit toch zijn om het te begrijpen?

Ik doe nog een poging...

Een gemeenschappelijke eigendom is gemeenschappelijk en mag niet door één partij, onafhankelijk van de andere partij, worden aangepast. Als die buur een ijzerdraad op de palen aanbrengt dan verandert hij die afsluiting... Mag dus niet...

Daarbij brengt die buur die ijzerdraad aan OP de afsluiting. Hij maakt eigenlijk een nieuwe "gemeenschappelijke" afsluiting (dus de ijzerdraad) bovenop de reeds bestaande afsluiting. Dat kan, zonder toestemming van TS, nooit of the nimmer legaal zijn.
Laatst gewijzigd door mjers op 15 apr 2016 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

mjers

#14 , 15 apr 2016 14:14

Gelieve u toch wat beter te informeren. Als u informatie van het bouwforum hier gaat plaatsen dat wordt je best lid van het bouwforum. Op dergelijke forums staat soms het grootste onzin. Zie uw eigen antwoord.

In uw link lees ik trouwens letterlijk ook terug dat men er geen nagel in mag kloppen... Dus u wilt hiermee mijn punt bewijzen neem ik aan?

Hoedanook, U hebt duidelijk geen enkele juridisch kennis. Ik ga er dan ook niet verder op in. Hopelijk negeert TS het door u gegeven antwoord.

Lanox

#15 , 15 apr 2016 14:17

De link naar bouwinfo is een link naar exact hetzelfde topic als hier. Ik denk niet dat naicwill daar enig juridisch standpunt mee wilde toelichten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”