Onverantwoord gedrag is misschien de betere term.Niet te hard van stapel lopen ("doldrieste actie", "child abuse"?). We weten de precieze toedracht niet. Er is een groot verschil tussen:
1. Dochtertje is 2 jaar oud. Als het kind terug bij de mama komt, vraagt mama of ze haar nieuwe haar mooi vindt, en dochtertje antwoordt "neen". => Impact op het kind is zo goed als onbestaande, aangezien een kind van 2 zich weinig aantrekt van hoe haar haar eruit ziet. Voor hetzelfde geld vind ze het morgen wel mooi. Maar de "neen" van het moment zelf kan je inderdaad interpreteren als "ze wou dit zelf niet". Net zoals een kind van 2 vandaag echt geen spaghetti wil eten, en morgen er twee borden van binnensmikkelt.
2. Dochtertje is 14, heeft op voorhand duidelijk te kennen gegeven haar haar niet te willen veranderen, maar werd op één of andere manier gedwongen dit toch te doen toen ze bij de papa was. => Impact is weldegelijk héél groot en totaal niet te vergelijken met het eerste geval.
Dus als het om 2. gaat ben ik akkoord dat je over een vorm van mishandeling kan spreken. Als het echter over 1. gaat, gaat geen enkele rechter met een beetje gezond verstand hier de term "kindermishandeling" opplakken. Hij zal hooguit de vader een uitbrander geven dat hij dit niet in overleg met de moeder gedaan heeft.
Mag ik er op wijzen dat het aanbrengen van tatoeages en pearcings bij minderjarigen ook verboden is?
Natuurlijke krullen wegwerken met risicovolle producten lijkt me daar ook onder te vallen.