motor gekocht, voorschot betaald, levering loopt ver uit

il sogno
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

motor gekocht, voorschot betaald, levering loopt ver uit

#1 , 31 mar 2016 11:53

Ik heb begin november een (2de hands) bootmotor gekocht bij een dealer. De motor was nog niet volledig af, maar de dealer verzekerde mij dat hij volledig in orde ging zijn en heeft er ook een jaar garantie opgegeven. Hij zei mij ook dat wanneer ik de motor wou, ik best al een voorschot gaf. Ik heb dan een voorschot van 1000euro gegeven. Hij heeft mij een papier gegeven waarop het totaal bedrag staat en hoeveel ik ook als voorschot heb gegeven. We zijn dan mondeling overeengekomen dat we de motor zouden installeren en volledig betalen op 14/04/2016. Hij heeft dit op zijn papier geschreven, maar niet op dat van mij.
Ik probeer de man nu al 4 weken te bellen zonder resultaat, om na te gaan of de afspraak van 14/04/2016 effectief doorgaat. Via via heb ik gehoord dat de dealer aan een opdracht bezig is in het buitenland en dat dit nog enkele maanden kan duren. Ik heb dan een mail gestuurd en heb van zijn vrouw een antwoord gekregen waarin zij ook zegt dat het nog enkele maanden kan duren. Nu heb ik midden mei 2016 de motor echt nodig.

Wat kan ik doen?
- kan ik mijn voorschot terugvragen? en welke argumenten kan ik dan gebruiken om dit meer kracht bij te zetten?
- Kan ik andere dingen doen of ben ik echt kansloos om de motor op tijd te krijgen of mijn voorschot terug te krijgen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007

#2 , 31 mar 2016 12:28

als de deal niet doorgaat door de schuld van de verkoper, heb je recht op het dubbel van uw voorschot

il sogno
Topic Starter

#3 , 31 mar 2016 14:43

de deal zal waarschijnlijk wel doorgaan, maar pas eind juni, juli, augustus,... . Maar dan heeft het voor mij nog weinig zin. Dat is het probleem. Hij zegt niet dat de deal zal doorgaan, maar wel dat het nog enkele maanden kan duren.

Reclame

jef007

#4 , 31 mar 2016 16:10

als de deal niet doorgaat door de schuld van de verkoper, heb je recht op het dubbel van uw voorschot

sloeberken

#5 , 31 mar 2016 16:45

Stel verkoper in gebreken met een AS, dat je u levering binnen de 30 dagen wenst te ontvangen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

il sogno
Topic Starter

#6 , 01 apr 2016 12:49

Ik ben hier echt een leek in. Als hij in het buitenland vertoeft vermoed ik dat hij geen AS kan ontvangen, is dit dan nog geldig om achteraf hierop terug te vallen?

mava105

#7 , 01 apr 2016 12:57

Stuur een kopie van dat AS via de gewone post, met in iedere brief een verwijzing naar de andere.
Als de aangetekende brief terug tot bij u komt, ongeopend bijhouden. Een AS wordt aanzien als zijnde ontvangen op het ogenblik dat hij voor de eerste maal is aangeboden door de postbode

il sogno
Topic Starter

#8 , 02 apr 2016 11:08

ok, alvast bedankt voor de info. Ik ga me dit weekend bezig houden met het opstellen van een AS. Wat zijn eventueel volgende stappen om het voorschot effectief terug te krijgen als hij bv binnen de 30 dagen geen contact met mij opneemt?

sloeberken

#9 , 02 apr 2016 11:20

Naar de vrederechter stappen.

il sogno
Topic Starter

#10 , 11 apr 2016 16:30

een aangetekend schrijven heeft geholpen. Ik heb vandaag met volledig voorschot teruggekregen!
Bedankt voor de antwoorden.

sloeberken

#11 , 11 apr 2016 17:42

Je had recht op 2x u voorschot.

jef007

#12 , 12 apr 2016 20:01

heb je mijn bericht van 2 weken geleden dan niet gelezen???
je hebt recht op 2x uw voorschot!!

Milo72

#13 , 13 apr 2016 09:35

TS heeft geen strikte garanties op papier gekregen ivm de leveringsdatum. Stellen dat de verkoper dus de koop verbreekt (en dus TS recht heeft op 2x het voorschot) is mijns inziens ENORM kort door de bocht. Hou er bovendien rekening mee dat de mondeling overeengekomen leveringsdatum nog niet eens voorbij is (morgen pas).

Veel hangt natuurlijk af van wat in het AS van TS staat, maar wat hier mijns inziens gebeurd is, is een verbreking in onderlinge overeenkomst, met terugbetaling van het betaalde voorschot.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Consumenten Koop”