Bedrag onderhoudsgeld voor de kinderen

GuidoW
Topic Starter

Bedrag onderhoudsgeld voor de kinderen

#1 , 29 mar 2016 16:56

Man en vrouw gaan scheiden met onderlinge toestemming.
De man heeft ongeveer een inkomen van 40000 € netto, de vrouw 22000.
Er zijn 2 kinderen van 8 en 3 jaar waarvoor de vrouw op jaarbasis 3276 € aan kinderbijslag ontvangt.
De kinderen wonen week om week bij elke ouder.
De vrouw vraagt 500 € alimentatie per maand voor beide kinderen samen (+ een verhoging van 20 € telkens als de kinderen een bepaalde leeftijd bereiken).

Ik heb aan de hand van bovenstaande gegevens een berekening gemaakt met de methode Renard omdat ik die online kan gebruiken.
Ik kom zo op een maandelijks bedrag voor de 2 kinderen van slechts 45 € per maand.

Wel een heel verschil met het gevraagde bedrag.
Kan iemand mij vertellen welk van beide bedragen het meest realistisch is ? Waarom geeft Renard zo een laag bedrag ? Lijkt mij wel weinig. 500 € lijkt me anderzijds dan weer te veel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sperwer87

#2 , 29 mar 2016 17:45

Die 45 euro is het meest realitisch. De regeling is week week waardoor de alimentatie al niet hoog kan liggen. Aan de koop toe krijgt de vrouw al het kindergeld en vermoedelijk ook het belastingvoordeel. Lijkt mij meer dan voldoende.

GuidoW
Topic Starter

#3 , 30 mar 2016 10:58

Wij vinden dat onze dochter te veel vraagt van haar ex-man en zouden haar willen overtuigen om dat bedrag te verlagen naar een aanvaardbaar bedrag. Bovendien moet de ex-man nog eens 70 % betalen van alle buitengewone kosten.
Heeft iemand een idee of de berekeningsmodule van de Gezinsbond ongeveer hetzelfde resultaat geeft ?

Alles is ondertussen al vastgelegd bij de notaris en de scheiding is reeds definitief.
Kan de ex-man een verlaging vragen via de rechtbank als er geen wijziging is van inkomsten of verblijfsregeling ?
Wat indien onze dochter opnieuw met iemand gaat samenwonen. Kan het inkomen van de nieuwe partner dan in aanmerking genomen worden om een herziening aan te vragen ?

Volledigheidshalve moet ik nog vermelden dat zij voor haar zelf geen onderhoudsgeld heeft gevraagd. Misschien moet ik daar ook rekening mee houden en is daarom die 500 € voor de kinderen misschien toch nog redelijk.

Reclame

duma

#4 , 30 mar 2016 11:45

Onderhoudsgeld voor partner en voor kinderen zijn twee totaal verschillende zaken en hebben geen invloed op elkaar.

Indien uw dochter gaat samenwonen kan een herziening gevraagd worden, gezien uw dochter dan 'kostendelend' samenwoont. Het inkomen van haar nieuwe partner zal nooit ter zake doen, maar dus wel het feit dat er vanuit gegaan wordt dat haar vaste kosten dalen, gezien iemand anders nu mee betaalt.

De papa kan echter steeds een herziening vragen. Hij zal wel argumenten moeten hebben waarom hij toen akkoord ging en het nu anders wenst.

Terug naar “Echtscheiding”