mondelinge beloofte om soepel te zijn bij opzeg

Santitia
Topic Starter

mondelinge beloofte om soepel te zijn bij opzeg

#1 , 29 mar 2016 12:33

Ik ben naar een appartement gaan kijken om te huren en eigenaar heeft me gezegd dat hij soepel ging zijn als ik het eventueel vroegtijdig wens op te zeggen. Contract 3-6-9

Kan ik dit in contract laten vermelden? Bv als het contract vroegtijdig wordt opgezegd door huurder dat er geen schadevergoeding kan geeist worden. Eventueel mits voorafgaande verwittiging per aangetekend schrijven een maand vooraf ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 29 mar 2016 12:43

U kan dat zeker in het contract laten zetten... huisbaas heeft wel het recht te weigeren.

Blaatpraat

#3 , 29 mar 2016 12:43

Zo'n zaken laat je best sowieso in een contract zetten.
Hoe kun jij anders bewijzen dat de eigenaar dit gezegd heeft, als hij na opzeg toch lastig doet?

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mar 2016 12:48

Ik ben naar een appartement gaan kijken om te huren en eigenaar heeft me gezegd dat hij soepel ging zijn als ik het eventueel vroegtijdig wens op te zeggen. Contract 3-6-9

Kan ik dit in contract laten vermelden? Bv als het contract vroegtijdig wordt opgezegd door huurder dat er geen schadevergoeding kan geeist worden. Eventueel mits voorafgaande verwittiging per aangetekend schrijven een maand vooraf ?
Laat dit inderdaad zeker zo vermelden in het contract. Als de verhuurder dit niet wenst, moet je er van uitgaan dat hij NIET soepel gaat zijn als je opzegt. Wat niet op papier staat, is niet afgesproken, ga daar maar van uit...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Santitia
Topic Starter

#5 , 29 mar 2016 12:57

Ok, bedankt voor de snelle en duidelijke reacties ;)

sloeberken

#6 , 29 mar 2016 13:17

De vraagt blijft dan of die clausule wel wettelijk is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 mar 2016 13:35

Als ik deze link goed begrijp: http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... verhuurder

Zijn clausules die de rechten van de verhuurder inperken (dus soepelere opzegregeling voor de huurder), geldig.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#8 , 29 mar 2016 14:08

Als ik deze link goed begrijp: http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... verhuurder

Zijn clausules die de rechten van de verhuurder inperken (dus soepelere opzegregeling voor de huurder), geldig.
Klop.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#10 , 29 mar 2016 16:53

Ik weet het niet.
De huurwet is dwingend recht, dat geldt voor alle belgen (huurder of verhuurder). Ik kan mij voorstellen dat een vrederechter daar weinig rekening mee houdt, maar de hogere rechtbanken moeten wel anders is er helemaal geen eenduidigheid in ons systeem.
Het lijkt mij sowieso een rare constructie, als je van plan bent om een korte periode te wonen vraag dan gewoonweg een contract van korte duur voor de termijn dat je daar wilt verblijven.

Terug naar “Huren”