#5 , 25 mar 2016 11:25
Sirkii
Angeltje zit hem natuurlijk wel in de details : "30 % op max 2300 €". Dat betekent dat er al een netto belastbaar inkomen (dus na aftrek van beroepskosten en sociale bijdragen) van circa 34.000 € moet zijn.
Wat de geïntegreerde woonbonus betreft is die inkomensvoorwaarde er niet. Ook iemand met een netto belastbaar inkomen van pakweg 25.000 € geniet die tenvolle. . Fiscaal voordeel LT sparen 30 % winst is dus theoretisch 684 € bij maximaal bedrag. Winst 40 % woonbonus dus 912 € ZEKER. MAAR : tegelijk moet je bij LT sparen ook eindbelasting in mindering brengen van je fiscale winst. Want aftrek premies brengt ook belastbaarheid uitkering mee. Dus pak grosso modo 10 % inlevering op je fiscaal voordeel.
Samengevat : elke degelijke bank heeft een fiscaal programma in huis waarmee men perfect de drie mogelijkheden kan simuleren : A: zonder lening ; B met lening; C : zonder lening maar met fiscaal sparen.
Persoonlijk : Als ik het geld had en ik kan een woonkrediet vandaag krijgen tussen 1 en 1,5 % met fiscale aftrek dan zou ik dat doen. De fiscale winst zal meer bedragen dan de intrestlast. Daarenboven zou ik - maar dit is zeer persoonlijk - het eigen geld op een jaar of 10 durven beleggen met een goede spreiding. Zelfs in een defensieve portefeuille met slechts 25 % aandelen moet een rendement van 4 - 5 % op 10 jaar als realistisch ingeschat worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.