Even de gebeurtenissen op een rijtje zetten:
Ik kocht 20 jaar geleden een deel van een grond. Deze behoorde toe aan mijn oom die voor het verkavelen een landmeter had aangesproken om het stuk te laten afmeten.
Dit plan diende dan om de sectie te laten registreren en de notariële verkoopsakte aan te maken.
Recentelijk werd ik hiervan onteigend door de gemeente (voor algemeen nut) en heb ik met hen een belofte voor onderhandse verkoop ondertekend. In deze belofte is de oppervlakte weergegeven die op mijn eigendomsbewijs staat. Het stuk ligt in een reserve gebied voor woonwijk.
Nu heeft de gemeente, om de verkoop via notaris af te ronden, de grond terug laten opmeten en ze heeft me een kopij van het plan door de geconventioneerde landmeter opgestuurd.
Deze opmeting toont aan dat de grond eigenlijk groter is.
Daar het verschil toch niet klein is (10%), vraag ik me af of de verkoopsbelofte nog geldig is, of ik op dat verschil mag ingaan om de prijs te verhogen?
Strikt genomen heb ik slechts de eerst genoemde oppervlakte gekocht.
Maar op het nieuwe eigendomsbewijs, zal waarschijnlijk de laatste oppervlakte genoteerd worden.
Ik kan moeilijk meer verkopen dan ik ooit gekocht heb…
Ik vermoed dat de vergissing bij de eerste opmeting; het niet meetellen is van de strook tussen de omheining en de straat. Het perceel ligt voor
3/4 langs de straat.
Heb ik in mijn situatie nog rechten om dat verschil op te eisen?
Graag Uw mening. Vriendelijke groeten.