#48 , 04 mar 2016 12:41
Tja, Janpieter, dan kunnen wij u niet helpen, hé. Om het samen te vatten:
1. U wil uw collectie verkopen door op héél erg regelmatige basis stuks van zeer lage waarde te koop aan te bieden (dagelijks enkele postzegels, bijvoorbeeld).
2. U wil dit doen op een manier die juridisch 100% in orde is.
3. Men zegt u dat dit niet kan, aangezien dit zeer sterk lijkt op "opzettelijk een verlieslatende zelfstandige activiteit opzetten". Wat in praktijk ook zo zal zijn: u hebt zelf uitgerekend dat u meer kosten dan opbrengsten zal hebben, dus u zal met opzet een verlieslatende activiteit beginnen.
4. Weggeven wil u niet doen.
Tja... welke opties zijn er dan nog?
De collectie in een aantal grotere delen (alle postzegels samen, alle sigarenbandjes samen, etc...), en occasioneel verkopen (één collectie per jaar of per twee jaar, en telkens de verkoopprijs aangeven bij uw personenbelasting als occasionele inkomsten). Als dit ook geen optie is voor u, zijn we out of options, denk ik...
"Ondernemen" is niet hetzelfde als "op juridisch correcte manier en over lange termijn afscheid nemen van uw verzameling" als ik het zo mag uitdrukken... Als je een zelfstandige activeit opzet, is dit in eerste plaats om toch break-even te draaien of een beetje winst te maken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!