Daar vergist U zich schromelijk in. Zeker in het laatste kleuterklasjaartje worden de kinderen belangrijke begrippen aangeleerd, die zeker voor kinderen met een andere thuistaal noodzakelijk zijn.We hebben het over de kleuterschool... echt veel opsteken doe je daar niet volgens mij. Tenzij u gaat beweren dat geen zin hebben in oefeningen gaat beteren metr een jaarte te zittenblijven...
Later in de schoolcarrière is dat iets heel anders, maar nu op 5 jaar?
In alle eerlijkheid ben ik zelf hier niet volledig neutraal in. Ik zelf heb ook ooit zo'n adves gekregen zij het wel later in mijn schoolcarrière, ik draag tot op vandaag de gevolgen hiervan mee. Mijn inziens hadden ze mij beter met rust gelaten indertijd...
duidelijk geen kind in een kleuterschool. Dat is echt geen bezigheidstherapie.We hebben het over de kleuterschool... echt veel opsteken doe je daar niet volgens mij.
Afhankelijk van waarom een kind geen zin heeft: mogelijks wel.Tenzij u gaat beweren dat geen zin hebben in oefeningen gaat beteren metr een jaarte te zittenblijven...
ja? het leerplan van Steiner spreekt nochtans over 6 lagere jaren en 3 kleuterjaren, hoor. Ik zie ook niet hoe ze zullen afwijken van de wettelijke regels rond subsidiering.Later in de schoolcarrière is dat iets heel anders, maar nu op 5 jaar?
Er zijn trouwens reguliere methodescholen (denk aan Steiner) waar het eerste leerjaar van het lager onderwijs een jaar later aangevangen wordt, in het jaar waarin het kind 7 wordt ipv 6, maar dan wel voorafgegaan door degelijk kleuteronderwijs van meerdere jaren.
kan ik alleen maar bevestigen!Bedenk ook dat als het meisje de laatste kleuterklas zou overdoen, ze aan de leerplicht zal moeten voldoen en niet meer zomaar mee met mama naar Marokko kan trekken buiten de schoolvakanties, of thuis mag blijven als mama zich niet goed voelt. Ik heb het gevoel dat mama hier qua organisatie van haar leven niet helemaal klaar voor is en dat ze niet ten volle beseft dat goed onderwijs geen zaak van de school alleen is.
Los daarvan, kleuterschool is uiterst belangrijk als voorbereiding op de lagere school! En niet zomaar een cafe voor de dorst zoals Tefal het zo goed omschreef.
Wel ja dat hebben ze dan ook, maar alles schuift gewoon een jaar op en de kinderen zijn dan ook een jaar ouder wanneer ze daar aan het middelbaar beginnen.ja? het leerplan van Steiner spreekt nochtans over 6 lagere jaren en 3 kleuterjaren, hoor. Ik zie ook niet hoe ze zullen afwijken van de wettelijke regels rond subsidiering.Later in de schoolcarrière is dat iets heel anders, maar nu op 5 jaar?
Er zijn trouwens reguliere methodescholen (denk aan Steiner) waar het eerste leerjaar van het lager onderwijs een jaar later aangevangen wordt, in het jaar waarin het kind 7 wordt ipv 6, maar dan wel voorafgegaan door degelijk kleuteronderwijs van meerdere jaren.
Dat het juridisch niet kosher is begrijp ik zeer goed, maar wel zeer begrijpelijk.Persoonlijk vind ik dat zo'n sluipend invoeren van een 'aanwezigheidsplicht' als drukkingsmiddel wanneer de leerplicht nog niet formeel van toepassing is juridisch niet kosher is maar goed....
Met het CLB heeft ze geen contact, ze is aangesproken geweest door de directie van de kleuterschool.Klein detail het is leerplicht geen schoolplicht.
Wat zegt CLB? Daar eens navragen wat zij van situatie denken.
Of het nu gebeurd of later maakt op zich niets uit. Ik was een jaar of 8, heb door heel dat gedoe tot mijn 14 met een minderwaardigheidscomplex rondgelopen, om over de rest nog maar te zwijgen. Iets wat ik mijn ouders nog steeds erg kwalijk neem, hoe goed het ook bedoeld was, ze hadden beter moeten weten...Later in de schoolcarrière is dat iets heel anders, maar nu op 5 jaar?
In alle eerlijkheid ben ik zelf hier niet volledig neutraal in. Ik zelf heb ook ooit zo'n adves gekregen zij het wel later in mijn schoolcarrière, ik draag tot op vandaag de gevolgen hiervan mee. Mijn inziens hadden ze mij beter met rust gelaten indertijd...
Ik ben me hiervan bewust. Mij werd indertijd ook aangeraden om naar een Steinerschool te gaan.Er zijn trouwens reguliere methodescholen (denk aan Steiner) waar het eerste leerjaar van het lager onderwijs een jaar later aangevangen wordt, in het jaar waarin het kind 7 wordt ipv 6, maar dan wel voorafgegaan door degelijk kleuteronderwijs van meerdere jaren.
Wel, het afgelopen jaar was eerder een uitzondering dan de regel. De zus van mijn vriendin is sinds augustus vorig jaar verschillende malen in kritieke toestand opgenomen in het ziekenhuisn ...Bedenk ook dat als het meisje de laatste kleuterklas zou overdoen, ze aan de leerplicht zal moeten voldoen en niet meer zomaar mee met mama naar Marokko kan trekken buiten de schoolvakanties, of thuis mag blijven als mama zich niet goed voelt. Ik heb het gevoel dat mama hier qua organisatie van haar leven niet helemaal klaar voor is en dat ze niet ten volle beseft dat goed onderwijs geen zaak van de school alleen is.
Over de zin & onzin van kleuterschool zijn al heel wat boeken geschreven die 1 ding gemeen hebben: ze zijn allemaal heerlijk wazig. Psychologie en aanverwante disciplines staan nog teveel in de kinderschoenen om er echt veel op te baserenLos daarvan, kleuterschool is uiterst belangrijk als voorbereiding op de lagere school! En niet zomaar een cafe voor de dorst zoals Tefal het zo goed omschreef.
Komt mij heel bekend voor..Ik zou ook opletten ivm contact met het CLB of andere partijen. De veiligste manier om het probleem op te lossen is voldoen aan de aanwezigheidsnorm. Geen discussie mogelijk dan.
Mijn ervaring met de 'soft sector' in juridische dossiers: interactiemechanisme is ongeveer analoog als tussen de spreekwoordelijke geesteszieke patiënt en een psychiater: ofwel erkent de patiënt dat hij gek is en concludeert de psychiater dat er dient te worden behandeld, ofwel ontkent de patiënt een probleem en dan is er geen ziekte-inzicht en dient hij ook te worden behandeld. Of nog anders: elke interactie zal in uw nadeel worden uitgelegd éénmaal men een probleem meent te ontwaren.